Vylepšená nafta či benzín? Která paliva jsou však opravdu prémiová?

AutoRoad.cz, 27. července 2017, 11:04 Google+

Benzín i nafta na čerpacích stanicích musí splňovat příslušnou technickou normu kvality. Čerpací stanice ale mnohdy prodávají paliva nadstandardně vylepšená různými aditivy. Renomované sítě čerpacích stanic nabízejí kromě prémiových paliv i vylepšenou základní nabídku. Srovnávat konkurenční produkty však může být ošidné, protože žádný standard pro prémiové palivo neexistuje.

Počet komentářů:  15 komentářů (Poslední 31.07. 08:29) Napište svůj názor
Čerpací stanice

Čerpací stanice | foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Na čerpacích stanicích koupíme klasický Natural 95 a motorovou naftu splňující jakostní podmínky české normy. Prodejci pohonných hmot ale nabízejí rovněž paliva, která mají lepší vlastnosti, než norma určuje. Jsou zpravidla označována jako prémiová. „Formulace prémiových paliv je volena tak, aby zajistila vyšší úroveň užitných vlastností. Zákazník by měl poznat určité benefity například v nižší spotřebě, čistotě palivové soustavy, nižších nákladech na údržbu i vyšším výkonu,“ uvádí Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Co se týče konkrétního složení prémiových paliv, není pro ně stanoven žádný všeobecný standard. „Neexistuje definice složení prémiového paliva a spotřebitel by se tedy neměl spoléhat na to, že ta dražší nafta u pumpy je automaticky prémiová,“ uvádí Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR. „Vylepšený benzín či nafta samozřejmě vždy splňují příslušnou normu, ale u různých sítí čerpacích stanic mohou obsahovat rozdílná aditiva a mít tedy jiné vlastnosti a přínosy,“ dodává Ivan Indráček. Velké renomované firmy mají ve své nabídce kromě prémiových paliv i dodatečně aditivovanou základní nabídku.

Orientace zákazníka v produktech petrolejářských firem tak může být někdy problematická. „Lidé mnohdy netuší, že u nízkonákladových sítí čerpacích stanic tankují naftu bez jakýchkoliv úprav aditivy. A pokud si zde připlácejí za dražší aditivy vylepšenou naftu, vůbec se nejedná o produkt srovnatelný s prémiovými palivy renomovaných sítí,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil.

Abychom totiž mohli hovořit o skutečně prémiovém palivu, nelze se zaměřit jen na určitý parametr. „Prémiová paliva jsou charakteristická obsahem celé škály aditiv, která zajišťují komplexní péči o motor a palivovou soustavu. Důležitá jsou detergenční, antioxidační, mazivostní a protikorozní aditiva, v neposlední řadě pak i přísady na zvýšení cetanového čísla u nafty, přísady na snížení pěnivosti u nafty a depresanty na zlepšení nízkoteplotních vlastností a provozní spolehlivosti nafty v zimě,“ podotýká Václav Loula s tím, že za prémiové rozhodně nelze považovat takové palivo, u něhož se výrobce zaměří pouze na mírné vylepšení jednoho parametru, kupříkladu cetanového čísla nafty. „U diskontních sítí čerpacích stanic proto nečekejte kvalitní a levnou ‚prémiovou‘ naftu. Ve skutečnosti ‚prémiové‘ palivo u diskontů stěží odpovídá běžnému palivu prémiových stanic,“ uvádí Damir Duraković. U renomovaných benzínek přitom firmy a podnikatelé mohou tankovat za ceny srovnatelné s těmi nízkonákladovými. „Firmy využívající naše tankovací karty s plošnou cenou tankují aditivovaný FuelSave na všech pumpách sítě Shell za cenu srovnatelnou s cenou ‚prémiové‘ nafty nízkonákladových sítí. V tomto týdnu tak litr nafty u Shellu s naší kartou stál 26,98 Kč,“ dodává Damir Duraković.

Vytisknout

Diskuze: Vylepšená nafta či benzín? Která paliva jsou však opravdu prémiová?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 15, poslední 31.07.2017 08:29 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 15 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

IONIQ

Hyundai Motor představuje IONIQ jako značku elektromobilů

Bentley Bentayga Speed

Modernizované Bentley Bentayga Speed si udrželo titul nejrychlejšího crossoveru na světě

Aviar Motors R67

Aviar Motors R67, kříženec Mustangu a Tesly, Model S umí stovku za 2,2 s!

Delage D12

Značka Delage se vrací ve velkém stylu

VLF Force 1

Na prodej je super vzácný VLF Force 1, jeden z pouhých pěti vyrobených

Autobazary

Čeho se zájemci o ojetý automobil bojí nejvíc? Stočený tachometr to kupodivu není

Lexus NX 300h

Test Lexus NX 300h 4x4 E-FOUR, prémiové SUV jde vlastní cestou

Lexus zlepšuje viditelnost v noci a zvyšuje bezpečnost na silnicích

PŘÍMO OD VÝROBCE. Prémiové vozy za lákavou cenu na internetu? Předváděcí, skladové i použité

Britským policistům došla trpělivost, ujíždějící motorkáře začala srážet

Co dělat, když máme dopravní přestupek v zahraničí? Výše pokut v Čechy oblíbených zemích

Závod Babet

Mezinárodní dvanáctihodinový závod Babett

Uber

Nová jednoduše fungující aplikace Uberu zvyšuje bezpečnost pasažérů

BYD Han EV

BYD přiváží do Evropy svůj prémiový sedan Han EV, z 0 na 100 km/h umí za 3,9 s

SUV Peugeot 3008 Hybrid4 nabízí výkon 300 koní

Registrace nových vozů prozradily změny. Jak se tedy v Česku díváme na ekologii aut?

Laurin & Klement Voiturette A, první automobil s Mladé Boleslavi.

Cesta časem s dvanácti milníky historie Škody

Ilustrační foto

Virtuální prohlídky vozů šetří klientům čas

reklama

Doporučujeme

Porsche 911 Targa 4 GTS se sériovým číslem 999,999

Místo muzea zamířilo do Kanady, tomuhle Porsche chybělo k dokonalosti jediné…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Aviar Motors R67, kříženec Mustangu a Tesly, Model S umí stovku za 2,2 s!

  2. Značka Delage se vrací ve velkém stylu

  3. Na prodej je super vzácný VLF Force 1, jeden z pouhých pěti vyrobených

  4. Čeho se zájemci o ojetý automobil bojí nejvíc? Stočený tachometr to kupodivu není

  5. Modernizované Bentley Bentayga Speed si udrželo titul nejrychlejšího crossoveru na světě

  6. Hyundai Motor představuje IONIQ jako značku elektromobilů

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud