Benzín i nafta na čerpacích stanicích musí splňovat příslušnou technickou normu kvality. Čerpací stanice ale mnohdy prodávají paliva nadstandardně vylepšená různými aditivy. Renomované sítě čerpacích stanic nabízejí kromě prémiových paliv i vylepšenou základní nabídku. Srovnávat konkurenční produkty však může být ošidné, protože žádný standard pro prémiové palivo neexistuje.
Na čerpacích stanicích koupíme klasický Natural 95 a motorovou naftu splňující jakostní podmínky české normy. Prodejci pohonných hmot ale nabízejí rovněž paliva, která mají lepší vlastnosti, než norma určuje. Jsou zpravidla označována jako prémiová. „Formulace prémiových paliv je volena tak, aby zajistila vyšší úroveň užitných vlastností. Zákazník by měl poznat určité benefity například v nižší spotřebě, čistotě palivové soustavy, nižších nákladech na údržbu i vyšším výkonu,“ uvádí Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).
Co se týče konkrétního složení prémiových paliv, není pro ně stanoven žádný všeobecný standard. „Neexistuje definice složení prémiového paliva a spotřebitel by se tedy neměl spoléhat na to, že ta dražší nafta u pumpy je automaticky prémiová,“ uvádí Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR. „Vylepšený benzín či nafta samozřejmě vždy splňují příslušnou normu, ale u různých sítí čerpacích stanic mohou obsahovat rozdílná aditiva a mít tedy jiné vlastnosti a přínosy,“ dodává Ivan Indráček. Velké renomované firmy mají ve své nabídce kromě prémiových paliv i dodatečně aditivovanou základní nabídku.
Orientace zákazníka v produktech petrolejářských firem tak může být někdy problematická. „Lidé mnohdy netuší, že u nízkonákladových sítí čerpacích stanic tankují naftu bez jakýchkoliv úprav aditivy. A pokud si zde připlácejí za dražší aditivy vylepšenou naftu, vůbec se nejedná o produkt srovnatelný s prémiovými palivy renomovaných sítí,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil.
Abychom totiž mohli hovořit o skutečně prémiovém palivu, nelze se zaměřit jen na určitý parametr. „Prémiová paliva jsou charakteristická obsahem celé škály aditiv, která zajišťují komplexní péči o motor a palivovou soustavu. Důležitá jsou detergenční, antioxidační, mazivostní a protikorozní aditiva, v neposlední řadě pak i přísady na zvýšení cetanového čísla u nafty, přísady na snížení pěnivosti u nafty a depresanty na zlepšení nízkoteplotních vlastností a provozní spolehlivosti nafty v zimě,“ podotýká Václav Loula s tím, že za prémiové rozhodně nelze považovat takové palivo, u něhož se výrobce zaměří pouze na mírné vylepšení jednoho parametru, kupříkladu cetanového čísla nafty. „U diskontních sítí čerpacích stanic proto nečekejte kvalitní a levnou ‚prémiovou‘ naftu. Ve skutečnosti ‚prémiové‘ palivo u diskontů stěží odpovídá běžnému palivu prémiových stanic,“ uvádí Damir Duraković. U renomovaných benzínek přitom firmy a podnikatelé mohou tankovat za ceny srovnatelné s těmi nízkonákladovými. „Firmy využívající naše tankovací karty s plošnou cenou tankují aditivovaný FuelSave na všech pumpách sítě Shell za cenu srovnatelnou s cenou ‚prémiové‘ nafty nízkonákladových sítí. V tomto týdnu tak litr nafty u Shellu s naší kartou stál 26,98 Kč,“ dodává Damir Duraković.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.