Čínská společnost Geely, která vlastní mimo jiné i švédskou automobilku Volvo, v minulém týdnu koupila společnost Terrafugia, která se zabývá vývojem a stavbiu létajících automobilů. Je tedy nějaká možnost, že se dočkáme létajících švédských tanků Volvo?
Po masivních investicích do elektromobilů se mezi automobilkami nyní začíná šířit zájem o létající automobily. Není tak příliš překvapivé, že čísnká společnost, vlastnící mimo jiné i automobilku Volvo, zakoupila společnost Terrafugia. Ta se totiž již od roku 2012 chlubí "silničním letadlem" které splnilo veškeré zkoušky potřebné jak pro provoz na silnicích, tak pro klasické létání.
Ačkoliv první stroj společnosti Terrafugia vypadá spíše jako kříženec auta a letadla, svůj účel plní dokonale. Na silnici je schopen dosáhnout rychlosti až 185 km/h a nabídnout spotřebu necelých 7 litrů na 100 kilometrů. Pokud navíc naleznete asfaltovou rozjezdovou dráhu dlouhou alespoň 520 metrů, můžete se s ním vznést do vzduchu.
O dostatečný vztlak se starají elektro-mechanická křídla na bocích, která se během silničního režimu dokáží složit do rozměrů, se kterými se stroj vejde na klasickou silnici.
Je potřeba ale zdůraznit, že toto byl pouze první stroj společnosti. Nyní již lidé z Terrafugia pracují na novém stroji, který nese název TF-X a měl by být schopen nabídnout mnohem víc, než jeho předchůdce. Největším pokrokem by pak měla být schopnost kolmého vzletu, což by stroji měly umožnit dva natáčecí motory na konci naklápěcích křídel. Svou technikou by pak TF-X měl připomínat konvertoplán V-22 Osprey.
Jaké úmysly má Geely s touto společností je prozatím nejasné. Nabízí se však minimálně tři varianty: 1. Geely chce podpořit projekt létajících automobilů svými financemi i technickými znalostmi 2. Geely chce upravit automobily Volvo díky technologiím získaným z Terrafugia 3. Vývoj létajících automobilů značky Volvo.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.