S příchodem letních prázdnin se o slovo hlásí i zástupy nedočkavých cyklistů, kteří řeší problém, jak nejlépe přepravit jízdní kola s sebou na dovolenou nebo chalupu. Na trhu existuje několik druhů nosičů jízdních kol, které mají své specifické vlastnosti, výhody, ale i nevýhody.
Nosiče kol na zadní část vozu (5. dveře)
Nosiče kol na zadní dveře automobilu jsou vhodné pro přepravu jízdních kol u vyšších typů aut či u automobilů, které převáží na střeše jiný náklad. Tyto nosiče je většinou možné namontovat pouze na doporučené typy vozů specifikované výrobcem nosiče. Existují ale i univerzální typy, které samozřejmě nelze použít na jakékoliv vozidlo, ale je třeba jejich použití na konkrétní vůz odzkoušet.
Tento typ nosiče lze použít na vozidlech typu sedan, hatchback a také na vozy s rovnou zádí. To znamená, že jsou vhodné především pro automobily SUV nebo vozidla s karoserií kombi. Kromě použití na karoserii sedan, kde se nosič umisťuje na víko kufru, je potřeba počítat s tím, že bude omezena funkce zadního stěrače, neboť horní část nosiče se opírá o zadní okno. Při montáži kol je třeba dbát zvýšené opatrnosti, aby nedošlo k poškození karoserie vozidla, např. odření laku pedálem jízdního kola apod..
Nosiče kol na 5. dveře Výhody Nevýhody Skladné nosiče, které uvezou více kol Během převozu kol nepřístupný kufr Snadná manipulace a upínání Omezení výhledu zadním oknem Neovlivní vjezd do garáže Nejedná se o univerzální nosičMůžete zadat zdroj dat
Střešní nosiče na kola
Nejrozšířenější typ nosiče kol, který se jednoduše připevní na střechu vozidla. Tyto nosiče navíc bývají velmi variabilní, a tak pro ně nebývá problém přeprava kol všech velikostí. Je však třeba, aby si uživatel spolu s cyklonosičem zakoupil i příčné střešní nosiče, které mají mnohostranné využití (v zimě na ně lze třeba upevnit střešní box). Tyto příčníky se buď uchytí za lem karoserie nade dveřmi, nebo na podélné střešní nosiče vozidla (tzv. hagusy), kterými bývají vybaveny vozidla combi nebo SUV. Na tyto střešní příčníky se pak upevní samotné nosiče jízdních kol.
Jízdní kolo se osadí do střešního nosiče a zafixuje se na něm. Střešní nosiče jízdních kol mohou být uzamykatelné, a tak je vaše kolo v bezpečí. Nespornou výhodou je pak možnost instalace na téměř jakýkoli typ automobilu, takže vám nosič zůstane i po zakoupení nového vozu.
Střešní nosiče na kola Výhody Nevýhody Nízká cena Manipulace ve výšce je namáhavá Na střechu dáte až 4 kola Potřeba vlastnit příčníky Nosič je skladný, nezabírá místo Nemožné zaparkovat v garáži s koly Univerzálnost i při změně vozu Vyšší aerodynamický odporMůžete zadat zdroj dat
Nosiče kol na tažné zařízení
Nosiče kol na tažném zařízení jsou uživatelsky nejpříjemnější alternativou přepravy jízdních kol, neboť jsou umístěny v přístupné výšce, což výrazně usnadňuje manipulaci a neomezuje řidiče při parkování v garážích. Tento typ nosičů si bez problému poradí s přepravou až čtyři jízdních kola problém mu nedělají ani elektrokola, která jsou podstatně těžší než běžná jízdní kola.
Nezbytným předpokladem pro využití této možnosti přepravy kol je vybavenost vašeho vozu tažným zařízením (koulí). Zadní nosič kol drží pouze na kouli tažného zařízení a nedotýká se karoserie vozu, čímž ochrání lak před poškozením. Většinu typů je navíc možné sklopit kvůli lepšímu přístupu do zavazadlového prostoru vozu.
Nosiče kol na tažné zařízení Výhody Nevýhody Skladné nosiče, uvezou 4 kola Vyšší cena Snadná montáž Omezení výhledu zadním sklem Univerzálnost použití Potřeba přemístění registrační značky, nebo vyřízení 3. registrační značky Možnost otevřít dveře kufruMůžete zadat zdroj dat
Pokud se však nemůžete rozhodnout, jaký typ nosiče zvolit, nejsnazší možností je vypravit se i s vozidlem k nejbližšímu prodejci a požádat ho s výběrem a případně i první instalací o pomoc. Odpadne vám tak mnoho starostí a ušetříte si i čas.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.