Optimalizace a zvyšování výkonu neboli takzvaný chiptuning je u řady majitelů aut v současné době velmi populární. Vůz díky softwarové úpravě řídicí jednotky jede dynamičtěji, službu ale ocení nejen milovníci svižné jízdy. U přeplňovaných motorů má chiptuning totiž vliv i na spotřebu benzínu či nafty. Ušetřit se dá až patnáct procent pohonných hmot, což šoférům přijde vhod třeba při letní cestě na rodinnou dovolenou k prosluněnému Jadranu.
Chiptuning je jednoduše řečeno optimalizace programu v řídicí jednotce, případně instalace přídavné řídicí jednotky do automobilu. Touto úpravou lze bezpečně docílit navýšení výkonu až o třicet procent bez negativních dopadů na samotný motor nebo záruku na samotný vůz. V současnosti jde o velice oblíbené řešení pro všechny, kteří nejsou spokojení s „továrním nastavením“ svého vozu.
Zvyšování výkonu auta však není jediný důvod, proč majitelé aut řešení poptávají. „Vedle většího výkonu a točivého momentu, který zajistí svižnější jízdu, má chiptuning v případě přeplňovaných motorů pozitivní vliv rovněž na spotřebu auta. Podle varianty úpravy softwaru je úspora na pohonných hmotách až patnáct procent,“ vysvětluje David Šimčík ze společnosti Profichip, která se na tento druh úprav specializuje již 14 let.
Ušetří za cestu do práce i na dovolenou u Jadranu
Až patnáctiprocentní úspory na spotřebě vozidla se projeví například už při každodenním dojíždění do práce. V případě, že majitel auta měsíčně projede naftu či benzin za 2 500 korun, předpokládaná úspora činí necelé čtyři stovky. U řidiče, který utratí za měsíc o tisíc korun více, pak více než pět stovek. V ročním přepočtu je úspora nemalých 4 500, potažmo 6 300 korun.
Výhodu levnějšího provozu ocení i šoféři, kteří se chystají na rodinnou dovolenou do zahraničí. „Z Prahy na Makarskou riviéru, která patří k nejoblíbenějším dovolenkovým destinacím tuzemských turistů vůbec, je to 1 100 kilometrů. Při cestě tam a zpět a průměrné spotřebě 7 litrů nafty (30 Kč/litr) na 100 kilometrů ušetří majitel auta 693 korun. Pohonné hmoty v zahraničí však často vyjdou na víc než v Česku, reálná úspora proto bude velmi pravděpodobně vyšší,“ říká David Šimčík.
Ještě větší úspora pro ilustraci čeká na ty, kteří se na dovolenou chystají do dva tisíce kilometrů vzdálené jihoitalské Kalábrie, chudého kraje s krásnými plážemi a ideálními podmínkami pro potápění. Při stejné spotřebě 7 litrů na 100 kilometrů činí úspora 1 260 korun. Opět ovšem bez zohlednění cen pohonných hmot v zahraničí.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?