Optimalizace a zvyšování výkonu neboli takzvaný chiptuning je u řady majitelů aut v současné době velmi populární. Vůz díky softwarové úpravě řídicí jednotky jede dynamičtěji, službu ale ocení nejen milovníci svižné jízdy. U přeplňovaných motorů má chiptuning totiž vliv i na spotřebu benzínu či nafty. Ušetřit se dá až patnáct procent pohonných hmot, což šoférům přijde vhod třeba při letní cestě na rodinnou dovolenou k prosluněnému Jadranu.
Chiptuning je jednoduše řečeno optimalizace programu v řídicí jednotce, případně instalace přídavné řídicí jednotky do automobilu. Touto úpravou lze bezpečně docílit navýšení výkonu až o třicet procent bez negativních dopadů na samotný motor nebo záruku na samotný vůz. V současnosti jde o velice oblíbené řešení pro všechny, kteří nejsou spokojení s „továrním nastavením“ svého vozu.
Zvyšování výkonu auta však není jediný důvod, proč majitelé aut řešení poptávají. „Vedle většího výkonu a točivého momentu, který zajistí svižnější jízdu, má chiptuning v případě přeplňovaných motorů pozitivní vliv rovněž na spotřebu auta. Podle varianty úpravy softwaru je úspora na pohonných hmotách až patnáct procent,“ vysvětluje David Šimčík ze společnosti Profichip, která se na tento druh úprav specializuje již 14 let.
Ušetří za cestu do práce i na dovolenou u Jadranu
Až patnáctiprocentní úspory na spotřebě vozidla se projeví například už při každodenním dojíždění do práce. V případě, že majitel auta měsíčně projede naftu či benzin za 2 500 korun, předpokládaná úspora činí necelé čtyři stovky. U řidiče, který utratí za měsíc o tisíc korun více, pak více než pět stovek. V ročním přepočtu je úspora nemalých 4 500, potažmo 6 300 korun.
Výhodu levnějšího provozu ocení i šoféři, kteří se chystají na rodinnou dovolenou do zahraničí. „Z Prahy na Makarskou riviéru, která patří k nejoblíbenějším dovolenkovým destinacím tuzemských turistů vůbec, je to 1 100 kilometrů. Při cestě tam a zpět a průměrné spotřebě 7 litrů nafty (30 Kč/litr) na 100 kilometrů ušetří majitel auta 693 korun. Pohonné hmoty v zahraničí však často vyjdou na víc než v Česku, reálná úspora proto bude velmi pravděpodobně vyšší,“ říká David Šimčík.
Ještě větší úspora pro ilustraci čeká na ty, kteří se na dovolenou chystají do dva tisíce kilometrů vzdálené jihoitalské Kalábrie, chudého kraje s krásnými plážemi a ideálními podmínkami pro potápění. Při stejné spotřebě 7 litrů na 100 kilometrů činí úspora 1 260 korun. Opět ovšem bez zohlednění cen pohonných hmot v zahraničí.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.