Řidičák od čtrnácti? V některých zemích ho dostanete dříve než u nás občanku

-jka / AutoRoad.cz, 25. června 2017, 16:04 Google+

Napadlo vás někdy, jaké by to bylo, řídit dříve než v osmnácti? Zatímco u nás jsme na tento standard zvyklý, osmnáctiletá hranice neplatí všude. Ale, je to vůbec bezpečné?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Řidič za volantem (ilustrační foto)

Řidič za volantem (ilustrační foto) | foto: Pexels.com

Sdílejte článek

Evropa

V některých zemích EU můžete řídit auto již od sedmnácti let. Zákon však nařizuje ujet buď určitý počet kilometrů (nebo hodin) pod dohledem staršího a zkušenějšího řidiče. Zkušené osobě musí být více než 30 let, řidičský průkaz musí vlastnit déle než pět let a nesmí mít více než tři trestné body v registru. Tento zákon platí například v Rakousku, ve Francii, Finsku, Švédsku, Velké Británii a dalších. Otázkou ale zůstává, zda je takové jednání bezpečné? Jak jsou na tom začínající řidiči s nehodovostí?

V neprospěch snížení věkové hranice hovoří statistiky. Každou desátou nehodu podle nich zaviní řidič, který nevlastní oprávnění déle než dvanáct měsíců. Dalších dvacet procent pak mají na svědomí lidé, kteří jezdí teprve druhým rokem. Ovšem, kromě pochopitelného nedostatku zkušenost hovoří psychologové i o dalším problému. Tím je fenomén rychlé a bezohledné jízdy vyvolávající zvláštní směs strachu a touhy, kterou prý mladí hledají jako prostředek proti frustraci a nudě. Starší a zkušenější řidič, který mladistvého v některých zemích při jízdě vždy doprovází, by mu měl pomoci tyto pocity ovládnout.

Spojené státy

Kapitolou samotnou je potom získání řidičského oprávnění ve Spojených státech. I když je zde hranice pro konzumaci alkoholu stanovena na 21 let, v otázce řízení jsou Američané mnohem benevolentnější. Nelze říci přesně, od kolika je možné získat řidičský průkaz, jelikož se konkrétní roky liší napříč jednotlivými státy, nicméně řidičské oprávnění lze získat průměrně od 16 let s tím, že zde pro začínajícího řidiče platí určité restrikce. Ty se opět liší mezi jednotlivými státy, jejich forma ale spočívá zpravidla v zákazu vyjíždění v nočních hodinách či omezení počtu i věku spolucestujících.

Existují zde ale další formy řidičského oprávnění, které se označují jako „Hardship“, tedy strádání. Tyto licence jsou k dispozici pro dospívající ve věku 14 až 15 let, kteří splňují některou z níže uvedených podmínek.

- Potřebují řidičský průkaz na jízdu do školy. Škola samozřejmě musí být v určitě vzdálenosti, tu minimální si stanovují konkrétní státy samostatně.

- Potřebují řidičský průkaz na jízdu do práce. To je spojené s minimálním počtem hodin, které musí žadatel odpracovat. Ve státě Wyoming je to například 10 hodin týdně.

- Potřebují řidičský průkaz, aby mohli pomoci podnikání rodičů (například v zemědělství).

- Potřebují řidičské oprávnění z dlouhodobě špatných zdravotních důvodů.

Pokud žadatel získá řidičské oprávnění typu „Hardship“, nemá samozřejmě volnou ruku za volantem, a vztahují se na něj některé jízdní omezení, jako je například:

- Cestujícím smí být pouze člen rodiny.

- Počet kilometrů, které může ujet za jeden den, je omezený.

- Platí pouze pro denní hodiny.

Co říkáte, měli bychom se inspirovat? Anebo by bylo lepší věkovou hranici naopak zvýšit?

Vytisknout

Diskuze: Řidičák od čtrnácti? V některých zemích ho dostanete dříve než u nás občanku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

krádež auta...

Na dovolenou autem? Poradíme, jak si ho nenechat ukrást

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud