Řidičák od čtrnácti? V některých zemích ho dostanete dříve než u nás občanku

Řidič za volantem (ilustrační foto)
Řidič za volantem (ilustrační foto), foto: Pexels.com
-jka , AutoRoad.cz 25. června 2017 16:04
Sdílej:

Napadlo vás někdy, jaké by to bylo, řídit dříve než v osmnácti? Zatímco u nás jsme na tento standard zvyklý, osmnáctiletá hranice neplatí všude. Ale, je to vůbec bezpečné?

Evropa

V některých zemích EU můžete řídit auto již od sedmnácti let. Zákon však nařizuje ujet buď určitý počet kilometrů (nebo hodin) pod dohledem staršího a zkušenějšího řidiče. Zkušené osobě musí být více než 30 let, řidičský průkaz musí vlastnit déle než pět let a nesmí mít více než tři trestné body v registru. Tento zákon platí například v Rakousku, ve Francii, Finsku, Švédsku, Velké Británii a dalších. Otázkou ale zůstává, zda je takové jednání bezpečné? Jak jsou na tom začínající řidiči s nehodovostí?

V neprospěch snížení věkové hranice hovoří statistiky. Každou desátou nehodu podle nich zaviní řidič, který nevlastní oprávnění déle než dvanáct měsíců. Dalších dvacet procent pak mají na svědomí lidé, kteří jezdí teprve druhým rokem. Ovšem, kromě pochopitelného nedostatku zkušenost hovoří psychologové i o dalším problému. Tím je fenomén rychlé a bezohledné jízdy vyvolávající zvláštní směs strachu a touhy, kterou prý mladí hledají jako prostředek proti frustraci a nudě. Starší a zkušenější řidič, který mladistvého v některých zemích při jízdě vždy doprovází, by mu měl pomoci tyto pocity ovládnout.

Spojené státy

Kapitolou samotnou je potom získání řidičského oprávnění ve Spojených státech. I když je zde hranice pro konzumaci alkoholu stanovena na 21 let, v otázce řízení jsou Američané mnohem benevolentnější. Nelze říci přesně, od kolika je možné získat řidičský průkaz, jelikož se konkrétní roky liší napříč jednotlivými státy, nicméně řidičské oprávnění lze získat průměrně od 16 let s tím, že zde pro začínajícího řidiče platí určité restrikce. Ty se opět liší mezi jednotlivými státy, jejich forma ale spočívá zpravidla v zákazu vyjíždění v nočních hodinách či omezení počtu i věku spolucestujících.

Existují zde ale další formy řidičského oprávnění, které se označují jako „Hardship“, tedy strádání. Tyto licence jsou k dispozici pro dospívající ve věku 14 až 15 let, kteří splňují některou z níže uvedených podmínek.

- Potřebují řidičský průkaz na jízdu do školy. Škola samozřejmě musí být v určitě vzdálenosti, tu minimální si stanovují konkrétní státy samostatně.

- Potřebují řidičský průkaz na jízdu do práce. To je spojené s minimálním počtem hodin, které musí žadatel odpracovat. Ve státě Wyoming je to například 10 hodin týdně.

- Potřebují řidičský průkaz, aby mohli pomoci podnikání rodičů (například v zemědělství).

- Potřebují řidičské oprávnění z dlouhodobě špatných zdravotních důvodů.

Pokud žadatel získá řidičské oprávnění typu „Hardship“, nemá samozřejmě volnou ruku za volantem, a vztahují se na něj některé jízdní omezení, jako je například:

- Cestujícím smí být pouze člen rodiny.

- Počet kilometrů, které může ujet za jeden den, je omezený.

- Platí pouze pro denní hodiny.

Co říkáte, měli bychom se inspirovat? Anebo by bylo lepší věkovou hranici naopak zvýšit?

Stalo se
Novinky ze světa EV
Audi A6 e-tron Avant a Sportback (2024)

Elektrické Audi A6 e-tron v Česku. Jaké je?

Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

EU zřejmě zavede dotace na nákup elektromobilů

Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.

Trh s elektromobily
Ilustrační fotografie

Donald Trump vrací elektromobily zpět. Konec dotací a stopka emisním omezením

Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.

Zajímavosti
Sekční měření rychlosti se ukazuje být mnohem efektivnější než rychlostní kamery.

V Polsku můžete pořádně doplatit na tuto novinku. Hrozí pokuty až 15 tisíc

Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?