Napadlo vás někdy, jaké by to bylo, řídit dříve než v osmnácti? Zatímco u nás jsme na tento standard zvyklý, osmnáctiletá hranice neplatí všude. Ale, je to vůbec bezpečné?
Evropa
V některých zemích EU můžete řídit auto již od sedmnácti let. Zákon však nařizuje ujet buď určitý počet kilometrů (nebo hodin) pod dohledem staršího a zkušenějšího řidiče. Zkušené osobě musí být více než 30 let, řidičský průkaz musí vlastnit déle než pět let a nesmí mít více než tři trestné body v registru. Tento zákon platí například v Rakousku, ve Francii, Finsku, Švédsku, Velké Británii a dalších. Otázkou ale zůstává, zda je takové jednání bezpečné? Jak jsou na tom začínající řidiči s nehodovostí?
V neprospěch snížení věkové hranice hovoří statistiky. Každou desátou nehodu podle nich zaviní řidič, který nevlastní oprávnění déle než dvanáct měsíců. Dalších dvacet procent pak mají na svědomí lidé, kteří jezdí teprve druhým rokem. Ovšem, kromě pochopitelného nedostatku zkušenost hovoří psychologové i o dalším problému. Tím je fenomén rychlé a bezohledné jízdy vyvolávající zvláštní směs strachu a touhy, kterou prý mladí hledají jako prostředek proti frustraci a nudě. Starší a zkušenější řidič, který mladistvého v některých zemích při jízdě vždy doprovází, by mu měl pomoci tyto pocity ovládnout.
Spojené státy
Kapitolou samotnou je potom získání řidičského oprávnění ve Spojených státech. I když je zde hranice pro konzumaci alkoholu stanovena na 21 let, v otázce řízení jsou Američané mnohem benevolentnější. Nelze říci přesně, od kolika je možné získat řidičský průkaz, jelikož se konkrétní roky liší napříč jednotlivými státy, nicméně řidičské oprávnění lze získat průměrně od 16 let s tím, že zde pro začínajícího řidiče platí určité restrikce. Ty se opět liší mezi jednotlivými státy, jejich forma ale spočívá zpravidla v zákazu vyjíždění v nočních hodinách či omezení počtu i věku spolucestujících.
Existují zde ale další formy řidičského oprávnění, které se označují jako „Hardship“, tedy strádání. Tyto licence jsou k dispozici pro dospívající ve věku 14 až 15 let, kteří splňují některou z níže uvedených podmínek.
- Potřebují řidičský průkaz na jízdu do školy. Škola samozřejmě musí být v určitě vzdálenosti, tu minimální si stanovují konkrétní státy samostatně.
- Potřebují řidičský průkaz na jízdu do práce. To je spojené s minimálním počtem hodin, které musí žadatel odpracovat. Ve státě Wyoming je to například 10 hodin týdně.
- Potřebují řidičský průkaz, aby mohli pomoci podnikání rodičů (například v zemědělství).
- Potřebují řidičské oprávnění z dlouhodobě špatných zdravotních důvodů.
Pokud žadatel získá řidičské oprávnění typu „Hardship“, nemá samozřejmě volnou ruku za volantem, a vztahují se na něj některé jízdní omezení, jako je například:
- Cestujícím smí být pouze člen rodiny.
- Počet kilometrů, které může ujet za jeden den, je omezený.
- Platí pouze pro denní hodiny.
Co říkáte, měli bychom se inspirovat? Anebo by bylo lepší věkovou hranici naopak zvýšit?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.