Myčky aut: Víte, jak je správně používat?

Automatická myčka je malým technologickým zázrakem
Automatická myčka je malým technologickým zázrakem, foto: pixabay.com
-jka , AutoRoad.cz 25. června 2017 09:58 | akt. 25. června 2017 10:23
Sdílej:

Přístupy jednotlivých řidičů se v otázkách mytí zásadně liší. Zatímco jeden tábor chce, aby jejich auto bylo pokud možno stále čisté a dobře vypadalo, druhý tábor řidičů razí heslo „auto má sloužit mně, ne já jemu“ a svůj vůz zásadně nemyjí. Tušíte, který z těchto přístupů je ten správný?

O čistotu laku a karoserie bychom se určitě starat měli, jak často vůz mýt se ale říci nedá. Každopádně špína usazená na karoserii na sebe váže další špínu, vodu a v zimě i sůl. Na choulostivých místech jako jsou lemy, podběhy a další záhyby karoserie pak vzniká elektrolytická reakce – rez. Určitě má tedy smysl auto mít, a to i starší, zejména v zimním období.

A jaký je ideální přístup? „Jednou pořádně umýt, využít ten nejdražší program včetně důkladného umytí spodku a ošetření tvrdým voskem; nebo to nechat udělat ručně. Pak stačí pravidelně jezdit do myčky na levný program, když špíny není moc,“ doporučuje nezávislý konzultant pro čerpací stanice Tomáš Mikšovský. Podle něj musí vozidlo mýt častěji zejména řidiči z velkoměst s průmyslovou výrobou, kde je špína velmi odolná a mastná.

Mycí box

Pokud máme chuť a čas, můžeme se vypravit do samoobslužných mycích boxů. Takzvané bezkontaktní myčky jsou zvláštně v poslední době velmi populární a jejich počet neustále roste. Za standardní cenu 10 korun na minutu tak máte k dispozici teplou vodu s možnostmi přidání nejrůznější chemie. Mytí se standardně skládá ze 4 nebo 5ti mycích programů, podle toho, zda je myčka vybavena kartáčem.

Jako první program se používá mytí s aktivním práškem nebo pěnou, které má odstranit špínu z karoserie. Ideální vzdálenost mezi hadicí a karoserií bývá kolem 30 cm. Následující program bývá buď oplach studenou vodou, anebo (pokud je jím bezkontaktní myčka vybavena) mytí kartáčem, který je vhodný na odolnou špínu a usazené nečistoty.

Poté můžeme buď mytí ukončit, anebo pokračovat dalšími dvěma programy, které obsahují nanesení horkého vosku a následný oplach. Výhody mycích boxů oproti klasickým myčkám spočívají především v tom, že zde nehrozí riziko poškrábání. Pokud totiž klasické myčky nemají obsluhu, která nám auto dostatečně předmyje, může se u hodně znečištěné karoserie stát, že mycí kartáče vozidlo poškrábou.  Další nespornou výhodou je mytí prahů a dalších míst, kam kartáče v klasické myčce nedosáhnou.

Kartáčové myčky

V tomto případě můžeme narazit na dva srovnatelné druhy. Buď se jedná o tzv. „portálové“, kdy portál s kartáči jede kolem stojícího vozu, anebo tzv. „průjezdné“, kdy je auto na pásech taženo skrze kartáče. Většina takovýchto myček používá tři kartáče, jeden vrchní a dva boční. Ty luxusní jich mají pět. Německá firma Christ má dokonce patent na dělené kartáče s klouby, které karoserii lépe obstoupí a mytí je tak mnohem účinnější.

Jediné, co lze v tomto případě doporučit, je vybírat si myčky s obsluhou, které nám auto předmyjí. Ručně vystříkají vodou podběhy, celé auto odmočí, a pokud je to potřeba, aplikují chemii na rozpouštění hmyzu a na disky kol, které bývají silně zanesené od brzdových destiček.

Pokud byste měli v plánu navštívit kartáčovou myčku, je potřeba myslet na určitá pravidla. Základem je sklopení antény, která by se mohla vyškubnout, namotat na kartáč a ošlehat celý vůz po cestě tam i zpátky. Stejně tak do myčky nesmí ani terénní vozidla s ochranným rámem či vozidla se střešním boxem.

Lak u nového auta

Mezi řidiči je rozšířena fáma, že s novým autem se kvůli nestálosti nevytvrzeného laku nemá první půlrok jezdit do kartáčové myčky. „Ve starých návodech k obsluze to opravdu bývalo, dnes už jsou všechny karoserie lakovány a ošetřeny tak, že jim myčka nevadí. Obecně však doporučujeme jezdit jen do kvalitních značkových myček,“ říká Evžen Krauskopf z automobilky Škoda.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?