Přístupy jednotlivých řidičů se v otázkách mytí zásadně liší. Zatímco jeden tábor chce, aby jejich auto bylo pokud možno stále čisté a dobře vypadalo, druhý tábor řidičů razí heslo „auto má sloužit mně, ne já jemu“ a svůj vůz zásadně nemyjí. Tušíte, který z těchto přístupů je ten správný?
O čistotu laku a karoserie bychom se určitě starat měli, jak často vůz mýt se ale říci nedá. Každopádně špína usazená na karoserii na sebe váže další špínu, vodu a v zimě i sůl. Na choulostivých místech jako jsou lemy, podběhy a další záhyby karoserie pak vzniká elektrolytická reakce – rez. Určitě má tedy smysl auto mít, a to i starší, zejména v zimním období.
A jaký je ideální přístup? „Jednou pořádně umýt, využít ten nejdražší program včetně důkladného umytí spodku a ošetření tvrdým voskem; nebo to nechat udělat ručně. Pak stačí pravidelně jezdit do myčky na levný program, když špíny není moc,“ doporučuje nezávislý konzultant pro čerpací stanice Tomáš Mikšovský. Podle něj musí vozidlo mýt častěji zejména řidiči z velkoměst s průmyslovou výrobou, kde je špína velmi odolná a mastná.
Mycí box
Pokud máme chuť a čas, můžeme se vypravit do samoobslužných mycích boxů. Takzvané bezkontaktní myčky jsou zvláštně v poslední době velmi populární a jejich počet neustále roste. Za standardní cenu 10 korun na minutu tak máte k dispozici teplou vodu s možnostmi přidání nejrůznější chemie. Mytí se standardně skládá ze 4 nebo 5ti mycích programů, podle toho, zda je myčka vybavena kartáčem.
Jako první program se používá mytí s aktivním práškem nebo pěnou, které má odstranit špínu z karoserie. Ideální vzdálenost mezi hadicí a karoserií bývá kolem 30 cm. Následující program bývá buď oplach studenou vodou, anebo (pokud je jím bezkontaktní myčka vybavena) mytí kartáčem, který je vhodný na odolnou špínu a usazené nečistoty.
Poté můžeme buď mytí ukončit, anebo pokračovat dalšími dvěma programy, které obsahují nanesení horkého vosku a následný oplach. Výhody mycích boxů oproti klasickým myčkám spočívají především v tom, že zde nehrozí riziko poškrábání. Pokud totiž klasické myčky nemají obsluhu, která nám auto dostatečně předmyje, může se u hodně znečištěné karoserie stát, že mycí kartáče vozidlo poškrábou. Další nespornou výhodou je mytí prahů a dalších míst, kam kartáče v klasické myčce nedosáhnou.
Kartáčové myčky
V tomto případě můžeme narazit na dva srovnatelné druhy. Buď se jedná o tzv. „portálové“, kdy portál s kartáči jede kolem stojícího vozu, anebo tzv. „průjezdné“, kdy je auto na pásech taženo skrze kartáče. Většina takovýchto myček používá tři kartáče, jeden vrchní a dva boční. Ty luxusní jich mají pět. Německá firma Christ má dokonce patent na dělené kartáče s klouby, které karoserii lépe obstoupí a mytí je tak mnohem účinnější.
Jediné, co lze v tomto případě doporučit, je vybírat si myčky s obsluhou, které nám auto předmyjí. Ručně vystříkají vodou podběhy, celé auto odmočí, a pokud je to potřeba, aplikují chemii na rozpouštění hmyzu a na disky kol, které bývají silně zanesené od brzdových destiček.
Pokud byste měli v plánu navštívit kartáčovou myčku, je potřeba myslet na určitá pravidla. Základem je sklopení antény, která by se mohla vyškubnout, namotat na kartáč a ošlehat celý vůz po cestě tam i zpátky. Stejně tak do myčky nesmí ani terénní vozidla s ochranným rámem či vozidla se střešním boxem.
Lak u nového auta
Mezi řidiči je rozšířena fáma, že s novým autem se kvůli nestálosti nevytvrzeného laku nemá první půlrok jezdit do kartáčové myčky. „Ve starých návodech k obsluze to opravdu bývalo, dnes už jsou všechny karoserie lakovány a ošetřeny tak, že jim myčka nevadí. Obecně však doporučujeme jezdit jen do kvalitních značkových myček,“ říká Evžen Krauskopf z automobilky Škoda.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.