Mr. Bean je dnes již kultovní seriál o člověku, který to v životě nemá vůbec jednoduché a jehož běžné každodenní problémy končí katastrofou. Lehké to neměl ani automobil, který je s panem Beanem úzce spjatý. Miniaturní, ekonomický a legračně vypadající MINI.
Otcem vozu je Alec Issigonis, turek řeckého původu s britským občanstvím, který třikrát propadl z matematiky. V roce 1956 byl ale požádán Leonardem Lordem, tehdejším předsedou představenstva British Motor Corporation (BMC), o vyvinutí „správně malého auta“. Konkrétně to měl být malý čtyřsedadlový vůz, maximálně využívající veškerý prostor s potřebným komfortem. Zároveň měl být automobil odlišný od všech ostatních vozů své doby. Auto mělo mít nízkou spotřebu, a pokračovat ve slavné tradici předválečných modelů Austin Seven a Morris Minor. Navíc byly finanční prostředky BMC velice omezené, a automobil se měl dostat na silnice tak rychle, jak jen to bude možné.
Za vše mohla suezská krize, kterou v červenci 1956 způsobil egyptský prezident Gamal Abd el-Nasser. Ten znárodnil společnost spravující Suezský průplav, který zůstal po řadu měsíců uzavřený. Výsledkem byl extrémní nárůst ceny ropy, který v Británii vyvrcholil až myšlenkami rozdělovat dávky benzínu na příděl po zhruba 45 litrech na měsíc. To znamenalo zelenou pouze pro velmi úsporné vozy.
British Motor Corporation, jež vznikla v roce 1952 spojením značek Austin, Morris, Riley a Wolseley, byla jedinou možností, jak se z krize dostat. Issigonis musel kvůli úsporám použít již existující motor. Nakonec si vybral „Series A“ z Morris Minor o objemu 948 cm3 a výkonu 37 koní. Ten byl ale na tak malý vůz až příliš výkonný a maximální rychlost 150 km/h byla mnohem vyšší, než mohl podvozek a brzdy zvládnout. Jako ideální se nakonec ukázalo snížení objemu na 848 cm3 a výkon 34 koní s maximální rychlostí 120 km/h.
Šetření na vozidle bylo patrné téměř všude. Pro otevírání dveří sloužil kus provazu, a řidič i spolujezdec před sebou měli odkládací přihrádku, jelikož se příslušné ukazatele nacházeli uprostřed. V základní výbavě nebylo ani topení a díky všem těmto úsporám vážil automobil pouhých 600 kg. Přesto nabízel dostatečný prostor pro čtyři osoby, a pokud by na malé zavazadla nestačil 195 litrový kufr, mohly zůstat zadní dveře otevřené, které díky pantům zespodu fungovaly jako prodloužená podlaha zavazadlového prostoru.
Premiéru zažil MINI v roce 1959 pod názvem Morris Mini-Minor a Austin Seven. Jediným rozlišovacím prvkem byla mřížka chladiče, dostupné barvy a kryty kol. Na domácím trhu se prodával za 496 liber a okamžitě začal konkurovat tak kvalitním vozům, jako byl VW Brouk, Renault Dauphine nebo Fiat 600. I když byl levný a kvalitní, své zákazníky si hledal pomalu. Pro mladé lidi byl stále příliš drahý a pro movitější klientelu naopak příliš spartánský. Patřičnou image si MINI získal až ve chvíli, kdy jej objevila londýnská smetánka. MINI navíc velice rychle reagovalo na potřeby trhu a během jednoho roku výroby nabídla užitkovou, kombi i pick-up verzi vozu. O další rok později už nabízela i luxusně laděné verze Wolseley Hornet a Riley Elf.
John Cooper, slavný konstruktér závodních vozů se znal s Alecem Issigonisem již dlouho před prvním nákresem legendárního MINI. Hned od začátku věděl, že Alec vytváří právě takové auto, na které Cooper dlouho čeká, a které by mohlo po příslušných úpravách konkurovat v té době neporazitelnému Lotusu Elite. Jakmile se Cooper dostal k prvnímu MINI, okamžitě ho začal upravovat. Výsledkem bylo zvýšení výkonu na 55 koní a maximální rychlost přibližně 136 km/h. A jelikož reakce na takto upravený vůz byly přímo euforické, pokračoval Cooper dále. Výsledkem byl v roce 1963 Mini Cooper S, který disponoval motorem o výkonu 70 koní.
Od roku 1976 zahájilo MINI novou strategii se speciálními modely zvýrazňujícími všechny možné přednosti. V nabídce byly verze sportovní, módní, noblesní a elegantní, mladistvé a svěží. V roce 1986 sjel z výrobní linky pětimilióntý vůz. Výroba původní konstrukce MINI definitivně skončila v roce 2000 a byla nahrazena modely MINI One a MINI Cooper, které v roce 2001 otevřeli novou kapitolu v dějinách této slavné britské značky.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.