Design
Není to tak dávno, co jsme tady měli naftovu kombíkovou Optimu, která do vínku dostala identický sportovní paket. Pro tentokrát jsme ho však měli ve standardu, jelikož se jedná o nejvýkonnější provedení. Optimě SW GT se pak prakticky nedá nic vyčítat. Přední části vozu dominuje výrazná maska chladiče ve tvaru „tygřího nosu“, který je doslova podtržený výrazným lízátkem.
Snad jen trošku obyčejný červený lak karoserie nedodal vozu takový šmrnc, jak by někdo mohl čekat. Testovaný exemplář obouval krásná litá osmnáctipalcová kola se sportovními pneumatikami, vzadu se ukrývaly dvě chromované koncovky výfuku a difuzor. Ve výsledku si připočtete tmavá boční zadní okna a máte zde vskutku sportovní kombi.
Interiér
V interiéru je to v rámci verze GT jedna velká paráda. Do červena zbarvená celokožená křesla s možností výhřevu, odvětráváním a elektrickým ovládáním nás po celý týden udržela na svém místě. Navíc jsou dostatečně komfortní a jejich všité logo GT dává jasně najevo, v jaké verzi vozu každý cestující sedí.
Celá palubní deska pak působí prémiovým dojmem. Nechyběl ani sportovně tvarovaný volant s plochou spodní částí, vyhříváním a logem GT. Díky bohu, že Kia se chce co nejvíc rovnat evropské konkurenci, jelikož díky tomu najdeme v kabině příjemně měkčené plasty s přesným slícovaním. Snad jen některá tlačítka palubní desky nejsou zrovna nejmodernější a vrací řidiče se spolujezdcem do přelomu tisíciletí.
V porovnání s evropskou konkurencí pak tahle do sportovna laděná Kia ztrácí v sekci objem kufru. Ten v základu činí pouhých 552 litrů a například koncernové duo Superb / Passat mají 660 resp. 650 litrů. Na druhou stranu potěší fakt, že vůz má nízkou nakládací hranu a příkladnou rovinu po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40.
Motorizace
Tím nejdůležitějším prvkem na testovaném voze je však zcela jistě motor. Kia Optima GT se totiž dočkala benzinového čtyřválce 2.0 T-GDI, který díky dvoukomorovému turbodmychadlu nabídne výkon 245 koní a 353 Nm točivého momentu. I když je to vrchol nabídky, konkurence na tohle bohatě stačí. Například Škoda Superb totiž nabídne ještě o 35 koní více, k čemuž ve výsledku přidává i pohon všech kol a automat. Právě pohon všech kol ale navzdory potenciálu vozu a lepší ovladatelnosti u této Optimy nečekejte.
Agregát disponuje proměnným časováním ventilů a vysokotlakým palivovým čerpadlem pracujícím s tlakem 200 barů. Díky tomu motor táhnul jako zběsilý a prakticky nikdy jsme nezaznamenali turbodíru. Rychlý odpich z místa však byl občas velkým problémem, jelikož vůz je celkem těžký a hromada výkonu jen na přední nápravě má svá negativa. Jenže to by tak nevadilo, doslova nás však štval zvuk motoru.
Jak je to možné? Ještě nikdy jsme nejeli v tak falešně znějícím automobilu, jako je tato Kia. Ta sice po vzoru konkurentů využívá pro lepší zvuk motoru v kabině systém Active Sound System, jenže ten je na své poměry hodně zvláštní. Jde v podstatě o to, že ačkoliv si řidič zvolí režim Eco, Normal nebo Sport, v kabině to vypadá, jako by pod kapotou pracoval minimálně benzinový šestiválec. To by tak moc nevadilo, kdyby se nějaký sportovní zvuk ozýval i zvenčí ze dvou koncovek výfuku, jenže ono tomu tak není. A tím slovem není máme na mysli to, že auto zní zvenku naprosto obyčejně a nudně.
I přes celkem solidní dynamiku a celkem spolehlivě pracující automatickou převodovku se šesti stupni a pádly pod volantem jsme byly zaraženi po druhé u hodnot průměrné spotřeby. Je jasné, že od provedení Optima GT nečekáme "pět na sto", ale když vezmeme v potaz 245 koní, s normálním módem jsme se v průměru dostali vždy na nejméně 9 litrů na 100 km. Při lehkém využití potenciálu vozu spotřeba rostla k 13 a při opravdu rychlém tempu na dálnici nebo okresce se na palubním počítači zjevila cifra 18. To pak i nádrž o objemu 70 litrů není dost velká...
Naopak nás dost potěšila stabilita vozu, která je přímo ukázková. I přes osmnáctipalcová kola se v kabině nekonalo nikterak velké natřásání posádky, snad až na režim Sport. Svou zásluhu na celkovém komfortu jízdy má vzadu uložené víceprvkové zavěšení. Pro lepší bezpečnost se pak zvětšily i brzdy, které mají vpředu průměr 330 mm a vzadu 314 mm. Ve srovnání s klasickou Optimou tak došlo nárůstu o 30 mm vpředu a 14 mm vzadu.
Trošku si musíme postěžovat na LED diodové přední světlomety. Když pomineme (dle nás) slabší výkon na dálkový režim, párkrát se nám stalo, že nás proti jedoucí řidiči problikli, ať si ty dálková světla strčíme "někam". To by bylo v pořádku, kdybychom ale v tu chvíli neměli aktivovaný tlumený režim. Naopak režim automatického přepínání funguje celkem rychle a s každou blížící se lampou nebo jiným osvětlením se světla sama bleskurychle přepnula.
Závěr
Současný vrchol nabídky od společnosti Kia na nás zanechal trošku rozporuplné dojmy. Ačkoliv je tohle auto kvalitně zpracované, má velmi pohodlný interiér a jeho výbava je nadmíru bohatá, najdou se zde i některá fakta, nad kterými nejde jen tak mávnout rukou. Opravdu je potřeba tento motor kombinovat výhradně s pohonem přední nápravy? A pokud ano, proč i přes to vše roste spotřeba v ostřejším režimu k hranici, která pro někoho určitě nebude hezká. Plavný podvozek a vynikající vzhled pak naopak kazí přehnaný zvuk motoru v kabině a také lehce necitlivé řízení. Ve výsledku tak Kia má stále co dohánět, ale určitě se jedná o velmi dobrého soupeře pro zavedené modely, za něhož navíc neutratíte takovou sumu peněz.
Celkové hodnocení: 91 %
Základní cena vozu: 999 980
Cena testované verze: 1 027 980 Kč
KLADY
- ostrý vzhled
- bohatá výbava
- komfortní podvozek
- vnitřní prostor a zpracování dílů
ZÁPORY
- vysoká spotřeba
- horší odezva posilovače řízení
- občas zmatená převodovka
Pohonná jednotka | |
Objem motoru: | 1998 cm3 |
Palivo: | benzin |
Převodovka: | automatická 6st. |
Nejvyšší výkon: | 180 kW při 6000 ot./min |
Největší točivý moment: | 353 Nm při 1350 - 4000 ot./min |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 7,6 sekundy |
Nejvyšší maximální rychlost: | 232 km/h |
Rozměry | |
Délka x šířka x výška: | 4855 x 1860 x 1460 mm |
Rozvor: | 2805 mm |
Objem kufru: | 552 litrů |
Objem nádrže: | 70 litrů |