Chcete něco opravdu rychlého, velkého a s pořádnou dávkou luxusu? Pokud zrovna nejste příznivci německého koncernu, pak by vás mohla dostat vrcholná verze modelu Optima s označením GT. Výkon přes 240 koní, automatická převodovka, karoserie kombi a hromada výbavy. To jsou prvky, které nás v rámci týdenního testu nejvíce zajímaly. Jak si tenhle splašený korejský kombík vede v porovnání s konkurencí?
Není to tak dávno, co jsme tady měli naftovu kombíkovou Optimu, která do vínku dostala identický sportovní paket. Pro tentokrát jsme ho však měli ve standardu, jelikož se jedná o nejvýkonnější provedení. Optimě SW GT se pak prakticky nedá nic vyčítat. Přední části vozu dominuje výrazná maska chladiče ve tvaru „tygřího nosu“, který je doslova podtržený výrazným lízátkem.
Snad jen trošku obyčejný červený lak karoserie nedodal vozu takový šmrnc, jak by někdo mohl čekat. Testovaný exemplář obouval krásná litá osmnáctipalcová kola se sportovními pneumatikami, vzadu se ukrývaly dvě chromované koncovky výfuku a difuzor. Ve výsledku si připočtete tmavá boční zadní okna a máte zde vskutku sportovní kombi.
InteriérV interiéru je to v rámci verze GT jedna velká paráda. Do červena zbarvená celokožená křesla s možností výhřevu, odvětráváním a elektrickým ovládáním nás po celý týden udržela na svém místě. Navíc jsou dostatečně komfortní a jejich všité logo GT dává jasně najevo, v jaké verzi vozu každý cestující sedí.
Celá palubní deska pak působí prémiovým dojmem. Nechyběl ani sportovně tvarovaný volant s plochou spodní částí, vyhříváním a logem GT. Díky bohu, že Kia se chce co nejvíc rovnat evropské konkurenci, jelikož díky tomu najdeme v kabině příjemně měkčené plasty s přesným slícovaním. Snad jen některá tlačítka palubní desky nejsou zrovna nejmodernější a vrací řidiče se spolujezdcem do přelomu tisíciletí.
V porovnání s evropskou konkurencí pak tahle do sportovna laděná Kia ztrácí v sekci objem kufru. Ten v základu činí pouhých 552 litrů a například koncernové duo Superb / Passat mají 660 resp. 650 litrů. Na druhou stranu potěší fakt, že vůz má nízkou nakládací hranu a příkladnou rovinu po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40.
MotorizaceTím nejdůležitějším prvkem na testovaném voze je však zcela jistě motor. Kia Optima GT se totiž dočkala benzinového čtyřválce 2.0 T-GDI, který díky dvoukomorovému turbodmychadlu nabídne výkon 245 koní a 353 Nm točivého momentu. I když je to vrchol nabídky, konkurence na tohle bohatě stačí. Například Škoda Superb totiž nabídne ještě o 35 koní více, k čemuž ve výsledku přidává i pohon všech kol a automat. Právě pohon všech kol ale navzdory potenciálu vozu a lepší ovladatelnosti u této Optimy nečekejte.
Agregát disponuje proměnným časováním ventilů a vysokotlakým palivovým čerpadlem pracujícím s tlakem 200 barů. Díky tomu motor táhnul jako zběsilý a prakticky nikdy jsme nezaznamenali turbodíru. Rychlý odpich z místa však byl občas velkým problémem, jelikož vůz je celkem těžký a hromada výkonu jen na přední nápravě má svá negativa. Jenže to by tak nevadilo, doslova nás však štval zvuk motoru.
Jak je to možné? Ještě nikdy jsme nejeli v tak falešně znějícím automobilu, jako je tato Kia. Ta sice po vzoru konkurentů využívá pro lepší zvuk motoru v kabině systém Active Sound System, jenže ten je na své poměry hodně zvláštní. Jde v podstatě o to, že ačkoliv si řidič zvolí režim Eco, Normal nebo Sport, v kabině to vypadá, jako by pod kapotou pracoval minimálně benzinový šestiválec. To by tak moc nevadilo, kdyby se nějaký sportovní zvuk ozýval i zvenčí ze dvou koncovek výfuku, jenže ono tomu tak není. A tím slovem není máme na mysli to, že auto zní zvenku naprosto obyčejně a nudně.
I přes celkem solidní dynamiku a celkem spolehlivě pracující automatickou převodovku se šesti stupni a pádly pod volantem jsme byly zaraženi po druhé u hodnot průměrné spotřeby. Je jasné, že od provedení Optima GT nečekáme "pět na sto", ale když vezmeme v potaz 245 koní, s normálním módem jsme se v průměru dostali vždy na nejméně 9 litrů na 100 km. Při lehkém využití potenciálu vozu spotřeba rostla k 13 a při opravdu rychlém tempu na dálnici nebo okresce se na palubním počítači zjevila cifra 18. To pak i nádrž o objemu 70 litrů není dost velká...
Naopak nás dost potěšila stabilita vozu, která je přímo ukázková. I přes osmnáctipalcová kola se v kabině nekonalo nikterak velké natřásání posádky, snad až na režim Sport. Svou zásluhu na celkovém komfortu jízdy má vzadu uložené víceprvkové zavěšení. Pro lepší bezpečnost se pak zvětšily i brzdy, které mají vpředu průměr 330 mm a vzadu 314 mm. Ve srovnání s klasickou Optimou tak došlo nárůstu o 30 mm vpředu a 14 mm vzadu.
Trošku si musíme postěžovat na LED diodové přední světlomety. Když pomineme (dle nás) slabší výkon na dálkový režim, párkrát se nám stalo, že nás proti jedoucí řidiči problikli, ať si ty dálková světla strčíme "někam". To by bylo v pořádku, kdybychom ale v tu chvíli neměli aktivovaný tlumený režim. Naopak režim automatického přepínání funguje celkem rychle a s každou blížící se lampou nebo jiným osvětlením se světla sama bleskurychle přepnula.
ZávěrSoučasný vrchol nabídky od společnosti Kia na nás zanechal trošku rozporuplné dojmy. Ačkoliv je tohle auto kvalitně zpracované, má velmi pohodlný interiér a jeho výbava je nadmíru bohatá, najdou se zde i některá fakta, nad kterými nejde jen tak mávnout rukou. Opravdu je potřeba tento motor kombinovat výhradně s pohonem přední nápravy? A pokud ano, proč i přes to vše roste spotřeba v ostřejším režimu k hranici, která pro někoho určitě nebude hezká. Plavný podvozek a vynikající vzhled pak naopak kazí přehnaný zvuk motoru v kabině a také lehce necitlivé řízení. Ve výsledku tak Kia má stále co dohánět, ale určitě se jedná o velmi dobrého soupeře pro zavedené modely, za něhož navíc neutratíte takovou sumu peněz.
Celkové hodnocení: 91 %Základní cena vozu: 999 980
Cena testované verze: 1 027 980 Kč
KLADY
- ostrý vzhled
- bohatá výbava
- komfortní podvozek
- vnitřní prostor a zpracování dílů
ZÁPORY
- vysoká spotřeba
- horší odezva posilovače řízení
- občas zmatená převodovka
Pohonná jednotka Objem motoru: 1998 cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická 6st. Nejvyšší výkon: 180 kW při 6000 ot./min Největší točivý moment: 353 Nm při 1350 - 4000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 232 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 4855 x 1860 x 1460 mm Rozvor: 2805 mm Objem kufru: 552 litrů Objem nádrže: 70 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.