Chcete něco opravdu rychlého, velkého a s pořádnou dávkou luxusu? Pokud zrovna nejste příznivci německého koncernu, pak by vás mohla dostat vrcholná verze modelu Optima s označením GT. Výkon přes 240 koní, automatická převodovka, karoserie kombi a hromada výbavy. To jsou prvky, které nás v rámci týdenního testu nejvíce zajímaly. Jak si tenhle splašený korejský kombík vede v porovnání s konkurencí?
Není to tak dávno, co jsme tady měli naftovu kombíkovou Optimu, která do vínku dostala identický sportovní paket. Pro tentokrát jsme ho však měli ve standardu, jelikož se jedná o nejvýkonnější provedení. Optimě SW GT se pak prakticky nedá nic vyčítat. Přední části vozu dominuje výrazná maska chladiče ve tvaru „tygřího nosu“, který je doslova podtržený výrazným lízátkem.
Snad jen trošku obyčejný červený lak karoserie nedodal vozu takový šmrnc, jak by někdo mohl čekat. Testovaný exemplář obouval krásná litá osmnáctipalcová kola se sportovními pneumatikami, vzadu se ukrývaly dvě chromované koncovky výfuku a difuzor. Ve výsledku si připočtete tmavá boční zadní okna a máte zde vskutku sportovní kombi.
InteriérV interiéru je to v rámci verze GT jedna velká paráda. Do červena zbarvená celokožená křesla s možností výhřevu, odvětráváním a elektrickým ovládáním nás po celý týden udržela na svém místě. Navíc jsou dostatečně komfortní a jejich všité logo GT dává jasně najevo, v jaké verzi vozu každý cestující sedí.
Celá palubní deska pak působí prémiovým dojmem. Nechyběl ani sportovně tvarovaný volant s plochou spodní částí, vyhříváním a logem GT. Díky bohu, že Kia se chce co nejvíc rovnat evropské konkurenci, jelikož díky tomu najdeme v kabině příjemně měkčené plasty s přesným slícovaním. Snad jen některá tlačítka palubní desky nejsou zrovna nejmodernější a vrací řidiče se spolujezdcem do přelomu tisíciletí.
V porovnání s evropskou konkurencí pak tahle do sportovna laděná Kia ztrácí v sekci objem kufru. Ten v základu činí pouhých 552 litrů a například koncernové duo Superb / Passat mají 660 resp. 650 litrů. Na druhou stranu potěší fakt, že vůz má nízkou nakládací hranu a příkladnou rovinu po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40.
MotorizaceTím nejdůležitějším prvkem na testovaném voze je však zcela jistě motor. Kia Optima GT se totiž dočkala benzinového čtyřválce 2.0 T-GDI, který díky dvoukomorovému turbodmychadlu nabídne výkon 245 koní a 353 Nm točivého momentu. I když je to vrchol nabídky, konkurence na tohle bohatě stačí. Například Škoda Superb totiž nabídne ještě o 35 koní více, k čemuž ve výsledku přidává i pohon všech kol a automat. Právě pohon všech kol ale navzdory potenciálu vozu a lepší ovladatelnosti u této Optimy nečekejte.
Agregát disponuje proměnným časováním ventilů a vysokotlakým palivovým čerpadlem pracujícím s tlakem 200 barů. Díky tomu motor táhnul jako zběsilý a prakticky nikdy jsme nezaznamenali turbodíru. Rychlý odpich z místa však byl občas velkým problémem, jelikož vůz je celkem těžký a hromada výkonu jen na přední nápravě má svá negativa. Jenže to by tak nevadilo, doslova nás však štval zvuk motoru.
Jak je to možné? Ještě nikdy jsme nejeli v tak falešně znějícím automobilu, jako je tato Kia. Ta sice po vzoru konkurentů využívá pro lepší zvuk motoru v kabině systém Active Sound System, jenže ten je na své poměry hodně zvláštní. Jde v podstatě o to, že ačkoliv si řidič zvolí režim Eco, Normal nebo Sport, v kabině to vypadá, jako by pod kapotou pracoval minimálně benzinový šestiválec. To by tak moc nevadilo, kdyby se nějaký sportovní zvuk ozýval i zvenčí ze dvou koncovek výfuku, jenže ono tomu tak není. A tím slovem není máme na mysli to, že auto zní zvenku naprosto obyčejně a nudně.
I přes celkem solidní dynamiku a celkem spolehlivě pracující automatickou převodovku se šesti stupni a pádly pod volantem jsme byly zaraženi po druhé u hodnot průměrné spotřeby. Je jasné, že od provedení Optima GT nečekáme "pět na sto", ale když vezmeme v potaz 245 koní, s normálním módem jsme se v průměru dostali vždy na nejméně 9 litrů na 100 km. Při lehkém využití potenciálu vozu spotřeba rostla k 13 a při opravdu rychlém tempu na dálnici nebo okresce se na palubním počítači zjevila cifra 18. To pak i nádrž o objemu 70 litrů není dost velká...
Naopak nás dost potěšila stabilita vozu, která je přímo ukázková. I přes osmnáctipalcová kola se v kabině nekonalo nikterak velké natřásání posádky, snad až na režim Sport. Svou zásluhu na celkovém komfortu jízdy má vzadu uložené víceprvkové zavěšení. Pro lepší bezpečnost se pak zvětšily i brzdy, které mají vpředu průměr 330 mm a vzadu 314 mm. Ve srovnání s klasickou Optimou tak došlo nárůstu o 30 mm vpředu a 14 mm vzadu.
Trošku si musíme postěžovat na LED diodové přední světlomety. Když pomineme (dle nás) slabší výkon na dálkový režim, párkrát se nám stalo, že nás proti jedoucí řidiči problikli, ať si ty dálková světla strčíme "někam". To by bylo v pořádku, kdybychom ale v tu chvíli neměli aktivovaný tlumený režim. Naopak režim automatického přepínání funguje celkem rychle a s každou blížící se lampou nebo jiným osvětlením se světla sama bleskurychle přepnula.
ZávěrSoučasný vrchol nabídky od společnosti Kia na nás zanechal trošku rozporuplné dojmy. Ačkoliv je tohle auto kvalitně zpracované, má velmi pohodlný interiér a jeho výbava je nadmíru bohatá, najdou se zde i některá fakta, nad kterými nejde jen tak mávnout rukou. Opravdu je potřeba tento motor kombinovat výhradně s pohonem přední nápravy? A pokud ano, proč i přes to vše roste spotřeba v ostřejším režimu k hranici, která pro někoho určitě nebude hezká. Plavný podvozek a vynikající vzhled pak naopak kazí přehnaný zvuk motoru v kabině a také lehce necitlivé řízení. Ve výsledku tak Kia má stále co dohánět, ale určitě se jedná o velmi dobrého soupeře pro zavedené modely, za něhož navíc neutratíte takovou sumu peněz.
Celkové hodnocení: 91 %Základní cena vozu: 999 980
Cena testované verze: 1 027 980 Kč
KLADY
- ostrý vzhled
- bohatá výbava
- komfortní podvozek
- vnitřní prostor a zpracování dílů
ZÁPORY
- vysoká spotřeba
- horší odezva posilovače řízení
- občas zmatená převodovka
Pohonná jednotka Objem motoru: 1998 cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická 6st. Nejvyšší výkon: 180 kW při 6000 ot./min Největší točivý moment: 353 Nm při 1350 - 4000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 232 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 4855 x 1860 x 1460 mm Rozvor: 2805 mm Objem kufru: 552 litrů Objem nádrže: 70 litrůŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?