Chcete něco opravdu rychlého, velkého a s pořádnou dávkou luxusu? Pokud zrovna nejste příznivci německého koncernu, pak by vás mohla dostat vrcholná verze modelu Optima s označením GT. Výkon přes 240 koní, automatická převodovka, karoserie kombi a hromada výbavy. To jsou prvky, které nás v rámci týdenního testu nejvíce zajímaly. Jak si tenhle splašený korejský kombík vede v porovnání s konkurencí?
Není to tak dávno, co jsme tady měli naftovu kombíkovou Optimu, která do vínku dostala identický sportovní paket. Pro tentokrát jsme ho však měli ve standardu, jelikož se jedná o nejvýkonnější provedení. Optimě SW GT se pak prakticky nedá nic vyčítat. Přední části vozu dominuje výrazná maska chladiče ve tvaru „tygřího nosu“, který je doslova podtržený výrazným lízátkem.
Snad jen trošku obyčejný červený lak karoserie nedodal vozu takový šmrnc, jak by někdo mohl čekat. Testovaný exemplář obouval krásná litá osmnáctipalcová kola se sportovními pneumatikami, vzadu se ukrývaly dvě chromované koncovky výfuku a difuzor. Ve výsledku si připočtete tmavá boční zadní okna a máte zde vskutku sportovní kombi.
InteriérV interiéru je to v rámci verze GT jedna velká paráda. Do červena zbarvená celokožená křesla s možností výhřevu, odvětráváním a elektrickým ovládáním nás po celý týden udržela na svém místě. Navíc jsou dostatečně komfortní a jejich všité logo GT dává jasně najevo, v jaké verzi vozu každý cestující sedí.
Celá palubní deska pak působí prémiovým dojmem. Nechyběl ani sportovně tvarovaný volant s plochou spodní částí, vyhříváním a logem GT. Díky bohu, že Kia se chce co nejvíc rovnat evropské konkurenci, jelikož díky tomu najdeme v kabině příjemně měkčené plasty s přesným slícovaním. Snad jen některá tlačítka palubní desky nejsou zrovna nejmodernější a vrací řidiče se spolujezdcem do přelomu tisíciletí.
V porovnání s evropskou konkurencí pak tahle do sportovna laděná Kia ztrácí v sekci objem kufru. Ten v základu činí pouhých 552 litrů a například koncernové duo Superb / Passat mají 660 resp. 650 litrů. Na druhou stranu potěší fakt, že vůz má nízkou nakládací hranu a příkladnou rovinu po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40.
MotorizaceTím nejdůležitějším prvkem na testovaném voze je však zcela jistě motor. Kia Optima GT se totiž dočkala benzinového čtyřválce 2.0 T-GDI, který díky dvoukomorovému turbodmychadlu nabídne výkon 245 koní a 353 Nm točivého momentu. I když je to vrchol nabídky, konkurence na tohle bohatě stačí. Například Škoda Superb totiž nabídne ještě o 35 koní více, k čemuž ve výsledku přidává i pohon všech kol a automat. Právě pohon všech kol ale navzdory potenciálu vozu a lepší ovladatelnosti u této Optimy nečekejte.
Agregát disponuje proměnným časováním ventilů a vysokotlakým palivovým čerpadlem pracujícím s tlakem 200 barů. Díky tomu motor táhnul jako zběsilý a prakticky nikdy jsme nezaznamenali turbodíru. Rychlý odpich z místa však byl občas velkým problémem, jelikož vůz je celkem těžký a hromada výkonu jen na přední nápravě má svá negativa. Jenže to by tak nevadilo, doslova nás však štval zvuk motoru.
Jak je to možné? Ještě nikdy jsme nejeli v tak falešně znějícím automobilu, jako je tato Kia. Ta sice po vzoru konkurentů využívá pro lepší zvuk motoru v kabině systém Active Sound System, jenže ten je na své poměry hodně zvláštní. Jde v podstatě o to, že ačkoliv si řidič zvolí režim Eco, Normal nebo Sport, v kabině to vypadá, jako by pod kapotou pracoval minimálně benzinový šestiválec. To by tak moc nevadilo, kdyby se nějaký sportovní zvuk ozýval i zvenčí ze dvou koncovek výfuku, jenže ono tomu tak není. A tím slovem není máme na mysli to, že auto zní zvenku naprosto obyčejně a nudně.
I přes celkem solidní dynamiku a celkem spolehlivě pracující automatickou převodovku se šesti stupni a pádly pod volantem jsme byly zaraženi po druhé u hodnot průměrné spotřeby. Je jasné, že od provedení Optima GT nečekáme "pět na sto", ale když vezmeme v potaz 245 koní, s normálním módem jsme se v průměru dostali vždy na nejméně 9 litrů na 100 km. Při lehkém využití potenciálu vozu spotřeba rostla k 13 a při opravdu rychlém tempu na dálnici nebo okresce se na palubním počítači zjevila cifra 18. To pak i nádrž o objemu 70 litrů není dost velká...
Naopak nás dost potěšila stabilita vozu, která je přímo ukázková. I přes osmnáctipalcová kola se v kabině nekonalo nikterak velké natřásání posádky, snad až na režim Sport. Svou zásluhu na celkovém komfortu jízdy má vzadu uložené víceprvkové zavěšení. Pro lepší bezpečnost se pak zvětšily i brzdy, které mají vpředu průměr 330 mm a vzadu 314 mm. Ve srovnání s klasickou Optimou tak došlo nárůstu o 30 mm vpředu a 14 mm vzadu.
Trošku si musíme postěžovat na LED diodové přední světlomety. Když pomineme (dle nás) slabší výkon na dálkový režim, párkrát se nám stalo, že nás proti jedoucí řidiči problikli, ať si ty dálková světla strčíme "někam". To by bylo v pořádku, kdybychom ale v tu chvíli neměli aktivovaný tlumený režim. Naopak režim automatického přepínání funguje celkem rychle a s každou blížící se lampou nebo jiným osvětlením se světla sama bleskurychle přepnula.
ZávěrSoučasný vrchol nabídky od společnosti Kia na nás zanechal trošku rozporuplné dojmy. Ačkoliv je tohle auto kvalitně zpracované, má velmi pohodlný interiér a jeho výbava je nadmíru bohatá, najdou se zde i některá fakta, nad kterými nejde jen tak mávnout rukou. Opravdu je potřeba tento motor kombinovat výhradně s pohonem přední nápravy? A pokud ano, proč i přes to vše roste spotřeba v ostřejším režimu k hranici, která pro někoho určitě nebude hezká. Plavný podvozek a vynikající vzhled pak naopak kazí přehnaný zvuk motoru v kabině a také lehce necitlivé řízení. Ve výsledku tak Kia má stále co dohánět, ale určitě se jedná o velmi dobrého soupeře pro zavedené modely, za něhož navíc neutratíte takovou sumu peněz.
Celkové hodnocení: 91 %Základní cena vozu: 999 980
Cena testované verze: 1 027 980 Kč
KLADY
- ostrý vzhled
- bohatá výbava
- komfortní podvozek
- vnitřní prostor a zpracování dílů
ZÁPORY
- vysoká spotřeba
- horší odezva posilovače řízení
- občas zmatená převodovka
Pohonná jednotka Objem motoru: 1998 cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická 6st. Nejvyšší výkon: 180 kW při 6000 ot./min Největší točivý moment: 353 Nm při 1350 - 4000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 232 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 4855 x 1860 x 1460 mm Rozvor: 2805 mm Objem kufru: 552 litrů Objem nádrže: 70 litrůČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.