Na území Velké Británie byly vyrobeny desítky nádherných, rychlých či pokrokových aut. Lidé se však už roky přou o to, které z těchto vozidel je vlastně nejlepší. A na tuto otázku se rozhodli nalézt odpověď redaktoři z Auto Express.
Jejich prvním krokem bylo sestavení odborné poroty. A kdo jiný by mohl mít v celé věci lepší přehled, než představitelé automobilek sídlících na ostrovech? Porotci se tak stalo celkově deset lidí, kteří byli vybráni z automobilek McLaren, Citroen, Aston Martin, Volvo, GMC, BMW a Jaguar Land Rover. Ti vybrali 50 vozů, zahrnujících nízkorozpočtové vozy pro masy, off-roady do těžkého terénu, sportovní vozy, rodinné kombíky i speciály určené k překonávání limitů. My vám přinášíme před TOP 5.
5. místo: McLaren F1, 1992-1998
McLaren F1 je jeden z nejslavnějších supersportovních vozů všech dob. Jeho podoba je dílem talentovaného návrháře jménem Gordon Murray. O výkon se postaral Ron Dennis, který měl mnoho zkušeností ze závodů F1. 1,138 kilogramů vážící vůz dostal motor V12 o objemu 6,1 litru. Jeho maximální rychlost 286 km/h stanovila nový rekord u sériově vyráběných vozů. Jeho cena však byla také rekordní a neustále roste. Navíc se vyrobilo pouze 106 kusů.
4. místo: Aston Martin DB5, 1963-1965
Aston Martin DB5 vstoupil do našich životů zejména díky účinkování ve filmech s Jamesem Bondem. I tak je to ale jeden z nejkrásnějších vozů, jaké kdy byly na území Velké Británie vyráběny. Jeho čtyřlitrový řadový šestiválec produkoval výkon 285 koní. Ve verzi Vantage dokonce až 329 koní, což agentovi jejího veličenstva dávalo před padouchy solidní náskok. Celkově se vyrobilo asi jen 1.059 kusů, což ceny tohoto modelu drží nedosažitelně vysoko.
3. místo: Land Rover Defender, 1948-2016
Historie Defendru se začala psát v poválečných letech a jeho konstrukce vychází z Jeepu Willis. Díky přebytkům z válečné výroby se navíc dařilo držet jeho cenu velice nízko, což pomohlo jeho rozšíření. Jeho technika byla odolná, jednoduchá a spolehlivá. Po celém světě provázel cestovatele, dobrodruhy, misionáře i vojáky. Objevil se na každém kontinentu a málo kdy ho něco dokázalo zastavit. Jeho výroba probíhala až do roku 2016 pouze s drobnými kosmetickými změnami.
2. místo: Jaguar E-Type, 1961-1975
Vůz, o kterém v roce 1961 sám velký Enzo Ferrari prohlásil, že je to nejkrásnější automobil, jaký kdy spatřil. Kromě krásných tvarů ale uměl E-Type nabídnout i nezávislé odpružení, samonosnou karoserii, kotoučové brzdy a skvostný 3,8 litrový motor o výkonu 267 koní. To vše s poloviční cenou oproti soudobým vozům Ferrari či Aston Martin. Své kvality E-Type projevoval i na závodní dráze, kde se z něj brzy stal respektovaný protivník. Podobně jako u Astonu Martin DB-5, i E-Type je vyhledávaný sběratelský exemplář, jehož ceny letí strmě vzhůru.
1. místo: Mini, 1959-2000
Mini si vítězství rozhodně zaslouží. Ačkoliv přišlo v těžkých dobách ropné krize, nabízelo přesně to, po čem lidé toužili. Malý, nenáročný ale úsporný vůz, který odveze čtyři cestující do továrny, na výlet i do školy. Mini zkrátka motorizovalo celou Británii. Na ulicích se vyskytovalo stejně často, jako poštovní schránky. Navíc bylo velice živé a podávalo skvělé jízdní výkony. Za 41 let se vyrobilo přes 5,3 milionu kusů v různých karosářských provedeních. Kabriolet, dodávka, pick-up a mnoho dalších. Jeho závodní provedení pak svými výkony zaskočila nejednoho soupeře.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?