Na území Velké Británie byly vyrobeny desítky nádherných, rychlých či pokrokových aut. Lidé se však už roky přou o to, které z těchto vozidel je vlastně nejlepší. A na tuto otázku se rozhodli nalézt odpověď redaktoři z Auto Express.
Jejich prvním krokem bylo sestavení odborné poroty. A kdo jiný by mohl mít v celé věci lepší přehled, než představitelé automobilek sídlících na ostrovech? Porotci se tak stalo celkově deset lidí, kteří byli vybráni z automobilek McLaren, Citroen, Aston Martin, Volvo, GMC, BMW a Jaguar Land Rover. Ti vybrali 50 vozů, zahrnujících nízkorozpočtové vozy pro masy, off-roady do těžkého terénu, sportovní vozy, rodinné kombíky i speciály určené k překonávání limitů. My vám přinášíme před TOP 5.
5. místo: McLaren F1, 1992-1998
McLaren F1 je jeden z nejslavnějších supersportovních vozů všech dob. Jeho podoba je dílem talentovaného návrháře jménem Gordon Murray. O výkon se postaral Ron Dennis, který měl mnoho zkušeností ze závodů F1. 1,138 kilogramů vážící vůz dostal motor V12 o objemu 6,1 litru. Jeho maximální rychlost 286 km/h stanovila nový rekord u sériově vyráběných vozů. Jeho cena však byla také rekordní a neustále roste. Navíc se vyrobilo pouze 106 kusů.
4. místo: Aston Martin DB5, 1963-1965
Aston Martin DB5 vstoupil do našich životů zejména díky účinkování ve filmech s Jamesem Bondem. I tak je to ale jeden z nejkrásnějších vozů, jaké kdy byly na území Velké Británie vyráběny. Jeho čtyřlitrový řadový šestiválec produkoval výkon 285 koní. Ve verzi Vantage dokonce až 329 koní, což agentovi jejího veličenstva dávalo před padouchy solidní náskok. Celkově se vyrobilo asi jen 1.059 kusů, což ceny tohoto modelu drží nedosažitelně vysoko.
3. místo: Land Rover Defender, 1948-2016
Historie Defendru se začala psát v poválečných letech a jeho konstrukce vychází z Jeepu Willis. Díky přebytkům z válečné výroby se navíc dařilo držet jeho cenu velice nízko, což pomohlo jeho rozšíření. Jeho technika byla odolná, jednoduchá a spolehlivá. Po celém světě provázel cestovatele, dobrodruhy, misionáře i vojáky. Objevil se na každém kontinentu a málo kdy ho něco dokázalo zastavit. Jeho výroba probíhala až do roku 2016 pouze s drobnými kosmetickými změnami.
2. místo: Jaguar E-Type, 1961-1975
Vůz, o kterém v roce 1961 sám velký Enzo Ferrari prohlásil, že je to nejkrásnější automobil, jaký kdy spatřil. Kromě krásných tvarů ale uměl E-Type nabídnout i nezávislé odpružení, samonosnou karoserii, kotoučové brzdy a skvostný 3,8 litrový motor o výkonu 267 koní. To vše s poloviční cenou oproti soudobým vozům Ferrari či Aston Martin. Své kvality E-Type projevoval i na závodní dráze, kde se z něj brzy stal respektovaný protivník. Podobně jako u Astonu Martin DB-5, i E-Type je vyhledávaný sběratelský exemplář, jehož ceny letí strmě vzhůru.
1. místo: Mini, 1959-2000
Mini si vítězství rozhodně zaslouží. Ačkoliv přišlo v těžkých dobách ropné krize, nabízelo přesně to, po čem lidé toužili. Malý, nenáročný ale úsporný vůz, který odveze čtyři cestující do továrny, na výlet i do školy. Mini zkrátka motorizovalo celou Británii. Na ulicích se vyskytovalo stejně často, jako poštovní schránky. Navíc bylo velice živé a podávalo skvělé jízdní výkony. Za 41 let se vyrobilo přes 5,3 milionu kusů v různých karosářských provedeních. Kabriolet, dodávka, pick-up a mnoho dalších. Jeho závodní provedení pak svými výkony zaskočila nejednoho soupeře.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.