Na území Velké Británie byly vyrobeny desítky nádherných, rychlých či pokrokových aut. Lidé se však už roky přou o to, které z těchto vozidel je vlastně nejlepší. A na tuto otázku se rozhodli nalézt odpověď redaktoři z Auto Express.
Jejich prvním krokem bylo sestavení odborné poroty. A kdo jiný by mohl mít v celé věci lepší přehled, než představitelé automobilek sídlících na ostrovech? Porotci se tak stalo celkově deset lidí, kteří byli vybráni z automobilek McLaren, Citroen, Aston Martin, Volvo, GMC, BMW a Jaguar Land Rover. Ti vybrali 50 vozů, zahrnujících nízkorozpočtové vozy pro masy, off-roady do těžkého terénu, sportovní vozy, rodinné kombíky i speciály určené k překonávání limitů. My vám přinášíme před TOP 5.
5. místo: McLaren F1, 1992-1998
McLaren F1 je jeden z nejslavnějších supersportovních vozů všech dob. Jeho podoba je dílem talentovaného návrháře jménem Gordon Murray. O výkon se postaral Ron Dennis, který měl mnoho zkušeností ze závodů F1. 1,138 kilogramů vážící vůz dostal motor V12 o objemu 6,1 litru. Jeho maximální rychlost 286 km/h stanovila nový rekord u sériově vyráběných vozů. Jeho cena však byla také rekordní a neustále roste. Navíc se vyrobilo pouze 106 kusů.
4. místo: Aston Martin DB5, 1963-1965
Aston Martin DB5 vstoupil do našich životů zejména díky účinkování ve filmech s Jamesem Bondem. I tak je to ale jeden z nejkrásnějších vozů, jaké kdy byly na území Velké Británie vyráběny. Jeho čtyřlitrový řadový šestiválec produkoval výkon 285 koní. Ve verzi Vantage dokonce až 329 koní, což agentovi jejího veličenstva dávalo před padouchy solidní náskok. Celkově se vyrobilo asi jen 1.059 kusů, což ceny tohoto modelu drží nedosažitelně vysoko.
3. místo: Land Rover Defender, 1948-2016
Historie Defendru se začala psát v poválečných letech a jeho konstrukce vychází z Jeepu Willis. Díky přebytkům z válečné výroby se navíc dařilo držet jeho cenu velice nízko, což pomohlo jeho rozšíření. Jeho technika byla odolná, jednoduchá a spolehlivá. Po celém světě provázel cestovatele, dobrodruhy, misionáře i vojáky. Objevil se na každém kontinentu a málo kdy ho něco dokázalo zastavit. Jeho výroba probíhala až do roku 2016 pouze s drobnými kosmetickými změnami.
2. místo: Jaguar E-Type, 1961-1975
Vůz, o kterém v roce 1961 sám velký Enzo Ferrari prohlásil, že je to nejkrásnější automobil, jaký kdy spatřil. Kromě krásných tvarů ale uměl E-Type nabídnout i nezávislé odpružení, samonosnou karoserii, kotoučové brzdy a skvostný 3,8 litrový motor o výkonu 267 koní. To vše s poloviční cenou oproti soudobým vozům Ferrari či Aston Martin. Své kvality E-Type projevoval i na závodní dráze, kde se z něj brzy stal respektovaný protivník. Podobně jako u Astonu Martin DB-5, i E-Type je vyhledávaný sběratelský exemplář, jehož ceny letí strmě vzhůru.
1. místo: Mini, 1959-2000
Mini si vítězství rozhodně zaslouží. Ačkoliv přišlo v těžkých dobách ropné krize, nabízelo přesně to, po čem lidé toužili. Malý, nenáročný ale úsporný vůz, který odveze čtyři cestující do továrny, na výlet i do školy. Mini zkrátka motorizovalo celou Británii. Na ulicích se vyskytovalo stejně často, jako poštovní schránky. Navíc bylo velice živé a podávalo skvělé jízdní výkony. Za 41 let se vyrobilo přes 5,3 milionu kusů v různých karosářských provedeních. Kabriolet, dodávka, pick-up a mnoho dalších. Jeho závodní provedení pak svými výkony zaskočila nejednoho soupeře.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?