Na území Velké Británie byly vyrobeny desítky nádherných, rychlých či pokrokových aut. Lidé se však už roky přou o to, které z těchto vozidel je vlastně nejlepší. A na tuto otázku se rozhodli nalézt odpověď redaktoři z Auto Express.
Jejich prvním krokem bylo sestavení odborné poroty. A kdo jiný by mohl mít v celé věci lepší přehled, než představitelé automobilek sídlících na ostrovech? Porotci se tak stalo celkově deset lidí, kteří byli vybráni z automobilek McLaren, Citroen, Aston Martin, Volvo, GMC, BMW a Jaguar Land Rover. Ti vybrali 50 vozů, zahrnujících nízkorozpočtové vozy pro masy, off-roady do těžkého terénu, sportovní vozy, rodinné kombíky i speciály určené k překonávání limitů. My vám přinášíme před TOP 5.
5. místo: McLaren F1, 1992-1998
McLaren F1 je jeden z nejslavnějších supersportovních vozů všech dob. Jeho podoba je dílem talentovaného návrháře jménem Gordon Murray. O výkon se postaral Ron Dennis, který měl mnoho zkušeností ze závodů F1. 1,138 kilogramů vážící vůz dostal motor V12 o objemu 6,1 litru. Jeho maximální rychlost 286 km/h stanovila nový rekord u sériově vyráběných vozů. Jeho cena však byla také rekordní a neustále roste. Navíc se vyrobilo pouze 106 kusů.
4. místo: Aston Martin DB5, 1963-1965
Aston Martin DB5 vstoupil do našich životů zejména díky účinkování ve filmech s Jamesem Bondem. I tak je to ale jeden z nejkrásnějších vozů, jaké kdy byly na území Velké Británie vyráběny. Jeho čtyřlitrový řadový šestiválec produkoval výkon 285 koní. Ve verzi Vantage dokonce až 329 koní, což agentovi jejího veličenstva dávalo před padouchy solidní náskok. Celkově se vyrobilo asi jen 1.059 kusů, což ceny tohoto modelu drží nedosažitelně vysoko.
3. místo: Land Rover Defender, 1948-2016
Historie Defendru se začala psát v poválečných letech a jeho konstrukce vychází z Jeepu Willis. Díky přebytkům z válečné výroby se navíc dařilo držet jeho cenu velice nízko, což pomohlo jeho rozšíření. Jeho technika byla odolná, jednoduchá a spolehlivá. Po celém světě provázel cestovatele, dobrodruhy, misionáře i vojáky. Objevil se na každém kontinentu a málo kdy ho něco dokázalo zastavit. Jeho výroba probíhala až do roku 2016 pouze s drobnými kosmetickými změnami.
2. místo: Jaguar E-Type, 1961-1975
Vůz, o kterém v roce 1961 sám velký Enzo Ferrari prohlásil, že je to nejkrásnější automobil, jaký kdy spatřil. Kromě krásných tvarů ale uměl E-Type nabídnout i nezávislé odpružení, samonosnou karoserii, kotoučové brzdy a skvostný 3,8 litrový motor o výkonu 267 koní. To vše s poloviční cenou oproti soudobým vozům Ferrari či Aston Martin. Své kvality E-Type projevoval i na závodní dráze, kde se z něj brzy stal respektovaný protivník. Podobně jako u Astonu Martin DB-5, i E-Type je vyhledávaný sběratelský exemplář, jehož ceny letí strmě vzhůru.
1. místo: Mini, 1959-2000
Mini si vítězství rozhodně zaslouží. Ačkoliv přišlo v těžkých dobách ropné krize, nabízelo přesně to, po čem lidé toužili. Malý, nenáročný ale úsporný vůz, který odveze čtyři cestující do továrny, na výlet i do školy. Mini zkrátka motorizovalo celou Británii. Na ulicích se vyskytovalo stejně často, jako poštovní schránky. Navíc bylo velice živé a podávalo skvělé jízdní výkony. Za 41 let se vyrobilo přes 5,3 milionu kusů v různých karosářských provedeních. Kabriolet, dodávka, pick-up a mnoho dalších. Jeho závodní provedení pak svými výkony zaskočila nejednoho soupeře.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.