Stále častěji se objevují vozidla, která jsou vybavena technologií autonomních systémů řízení. Ty by měly ulehčit řidiči práci a zároveň zvyšovat pasivní bezpečnost na našich silnicích. Znáte ale jejich rozlišení?
Ačkoliv se pravověrní řidiči příchodu těchto technologií spíše bojí, systémy autonomního řízení jsou vskutku užitečnými pomocníky, díky kterým by mohlo dojít k markantnímu snížení nehodovosti a hlavně úmrtnosti na silnicích.
Tyto systémy se ale dělí do několika různých úrovní, vždy podle schopností daného systému ovládat vůz nezávisle na člověku. Tyto úrovně byly v roce 2014 sjednoceny Sdružením odborníků v oblasti leteckého, automobilového a dopravního průmyslu (SAE International). Ve většině článků pak najdete jen informaci o tom, kterou třídou autonomního řízení jsou vozy vybaveny, nikoliv však vysvětlivku, co konkrétní úroveň znamená. My jsme si pro vás dnes podobnou vysvětlivku připravili.
0. Úroveň: Systémy ve vozidle dokáží s řidičem komunikovat pouze formou upozornění, nedokáží však ovlivnit rychlost ani směr vozidla.
1. Úroveň: Řidič a automatické systémy spolupracují. Skvělým příkladem je třeba adaptivní tempomat, kdy řidič udržuje směr, zatímco systém adaptivního tempomatu udržuje rychlost. Tato úroveň také zahrnuje systémy automatického parkování, kdy systémy ovládají pohyb vozu, zatímco řidič ovlivňuje rychlost. Společným znakem této úrovně je povinnost řidiče kdykoliv převzít kontrolu nad vozem.
2. Úroveň: Systémy vozidla dokáží ovládat zrychlování, brzdění i směr. Řidič však musí stále věnovat pozornost dění na silnicích a musí být připraven kdykoliv převzít plnou kontrolu nad vozidlem.
3. Úroveň: Při použití systémů na 3. úrovni už může řidič celkem bezpečně odvrátit zrak od silnice a věnovat se jiným činnostem. Vůz by měl být schopen reagovat i na nenadálé krizové situace, jako je například nouzové brzdění. Řidič však stále musí být schopen v určitém čase převzít řízení, pokud ho k tomu vůz vyzve.
4. Úroveň: Podobá se 3. úrovni, pozornost řidiče už však není vyžadována. Řidič tak může klidně opustit sedačku řidiče a věnovat se třeba spánku. Funkce na této úrovni však budou dostupné pouze v určitých lokalitách (například dálnice), nebo za specifických podmínek (dopravní zácpa). Pokud tyto podmínky pominou, vůz se vrátí na 3. úroveň, tudíž bude vyžadovat řidičovu bdělost. Pokud by řidič na výzvu automobilu nereagoval, vůz by se měl sám automaticky zastavit na bezpečném místě.
5. Úroveň: Tato úroveň je stále ještě vzdálenou budoucností. Jedná se o vozy, které již lidský zásah do řízení nebudou vyžadovat. Půjde například o robotická taxi.
Během letošních autosalonů v New Yorku či Šanghaji jsme byli svědky představení desítek konceptů, které by se měly dostat, samozřejmě v upravené verzi, do výroby kolem roku 2020. Takřka všechny tyto modely ale měly dvě společné vlastnosti. Tou první byl elektrický či alespoň hybridní pohon. Tou druhou pak schopnost autonomního řízení alespoň na 3. úrovni.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).