Stále častěji se objevují vozidla, která jsou vybavena technologií autonomních systémů řízení. Ty by měly ulehčit řidiči práci a zároveň zvyšovat pasivní bezpečnost na našich silnicích. Znáte ale jejich rozlišení?
Ačkoliv se pravověrní řidiči příchodu těchto technologií spíše bojí, systémy autonomního řízení jsou vskutku užitečnými pomocníky, díky kterým by mohlo dojít k markantnímu snížení nehodovosti a hlavně úmrtnosti na silnicích.
Tyto systémy se ale dělí do několika různých úrovní, vždy podle schopností daného systému ovládat vůz nezávisle na člověku. Tyto úrovně byly v roce 2014 sjednoceny Sdružením odborníků v oblasti leteckého, automobilového a dopravního průmyslu (SAE International). Ve většině článků pak najdete jen informaci o tom, kterou třídou autonomního řízení jsou vozy vybaveny, nikoliv však vysvětlivku, co konkrétní úroveň znamená. My jsme si pro vás dnes podobnou vysvětlivku připravili.
0. Úroveň: Systémy ve vozidle dokáží s řidičem komunikovat pouze formou upozornění, nedokáží však ovlivnit rychlost ani směr vozidla.
1. Úroveň: Řidič a automatické systémy spolupracují. Skvělým příkladem je třeba adaptivní tempomat, kdy řidič udržuje směr, zatímco systém adaptivního tempomatu udržuje rychlost. Tato úroveň také zahrnuje systémy automatického parkování, kdy systémy ovládají pohyb vozu, zatímco řidič ovlivňuje rychlost. Společným znakem této úrovně je povinnost řidiče kdykoliv převzít kontrolu nad vozem.
2. Úroveň: Systémy vozidla dokáží ovládat zrychlování, brzdění i směr. Řidič však musí stále věnovat pozornost dění na silnicích a musí být připraven kdykoliv převzít plnou kontrolu nad vozidlem.
3. Úroveň: Při použití systémů na 3. úrovni už může řidič celkem bezpečně odvrátit zrak od silnice a věnovat se jiným činnostem. Vůz by měl být schopen reagovat i na nenadálé krizové situace, jako je například nouzové brzdění. Řidič však stále musí být schopen v určitém čase převzít řízení, pokud ho k tomu vůz vyzve.
4. Úroveň: Podobá se 3. úrovni, pozornost řidiče už však není vyžadována. Řidič tak může klidně opustit sedačku řidiče a věnovat se třeba spánku. Funkce na této úrovni však budou dostupné pouze v určitých lokalitách (například dálnice), nebo za specifických podmínek (dopravní zácpa). Pokud tyto podmínky pominou, vůz se vrátí na 3. úroveň, tudíž bude vyžadovat řidičovu bdělost. Pokud by řidič na výzvu automobilu nereagoval, vůz by se měl sám automaticky zastavit na bezpečném místě.
5. Úroveň: Tato úroveň je stále ještě vzdálenou budoucností. Jedná se o vozy, které již lidský zásah do řízení nebudou vyžadovat. Půjde například o robotická taxi.
Během letošních autosalonů v New Yorku či Šanghaji jsme byli svědky představení desítek konceptů, které by se měly dostat, samozřejmě v upravené verzi, do výroby kolem roku 2020. Takřka všechny tyto modely ale měly dvě společné vlastnosti. Tou první byl elektrický či alespoň hybridní pohon. Tou druhou pak schopnost autonomního řízení alespoň na 3. úrovni.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.