Zrak je pro řidiče tím nejdůležitějším smyslem. Podle ÚAMK ale mnoho řidičů vidí špatně a někteří si to ani neuvědomují.
Podle průzkumu ÚAMK z roku 2013 viděla špatně jedna třetina testovaných řidičů. Podle průzkumu z roku 2016 už to byla jedna polovina. Tato čísla jsou alarmující a měla by motivovat řidiče k pravidelným kontrolám u očního lékaře.
Jednou z nejčastějších očních vad a nejčastějším důvodem slepoty je tzv. je šedý zákal, neboli katarakta. Ten se vyskytuje prakticky u každého s věkem nad 65 let. Jeho rozvoj ale může urychlit větší dioptrická vada, úraz oka nebo cukrovka. Během onemocnění šedým zákalem dochází k zneprůhlednění čočky a člověk začne vidět jako přes mlhu. Šedý zákal přichází plíživě a někdy ho nemusíme ani zaznamenat. Nejlepší prevencí jsou proto oční prohlídky.
Šedého zákalu se nelze zbavit jinak, než operací. Ta je však jednou z nejčastěji prováděných očních operací u nás (cca 100 tisíc ročně) a díky moderním technologiím patří mezi jednu z nejbezpečnějších. V jejím průběhu se zakalená lidská čočka nahradí čočkou umělou. Na výběr je z většího množství čoček – některé odstraňují oční vady, jiné naopak zlepšují vidění za zhoršených podmínek.
Pro řidiče je nejlepší volbou jednoohnisková asferická čočka, která zlepšuje vidění při zhoršených světelných podmínkách způsobených např. mlhou, šerem nebo tmou.
Ještě jednou tedy připomínáme - čím dříve se na šedý zákal přijde, tím dříve se vám zlepší zrak a vyhnete se problémům na silnici. Tak vzhůru k očním lékařům.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.