Zrak je pro řidiče tím nejdůležitějším smyslem. Podle ÚAMK ale mnoho řidičů vidí špatně a někteří si to ani neuvědomují.
Podle průzkumu ÚAMK z roku 2013 viděla špatně jedna třetina testovaných řidičů. Podle průzkumu z roku 2016 už to byla jedna polovina. Tato čísla jsou alarmující a měla by motivovat řidiče k pravidelným kontrolám u očního lékaře.
Jednou z nejčastějších očních vad a nejčastějším důvodem slepoty je tzv. je šedý zákal, neboli katarakta. Ten se vyskytuje prakticky u každého s věkem nad 65 let. Jeho rozvoj ale může urychlit větší dioptrická vada, úraz oka nebo cukrovka. Během onemocnění šedým zákalem dochází k zneprůhlednění čočky a člověk začne vidět jako přes mlhu. Šedý zákal přichází plíživě a někdy ho nemusíme ani zaznamenat. Nejlepší prevencí jsou proto oční prohlídky.
Šedého zákalu se nelze zbavit jinak, než operací. Ta je však jednou z nejčastěji prováděných očních operací u nás (cca 100 tisíc ročně) a díky moderním technologiím patří mezi jednu z nejbezpečnějších. V jejím průběhu se zakalená lidská čočka nahradí čočkou umělou. Na výběr je z většího množství čoček – některé odstraňují oční vady, jiné naopak zlepšují vidění za zhoršených podmínek.
Pro řidiče je nejlepší volbou jednoohnisková asferická čočka, která zlepšuje vidění při zhoršených světelných podmínkách způsobených např. mlhou, šerem nebo tmou.
Ještě jednou tedy připomínáme - čím dříve se na šedý zákal přijde, tím dříve se vám zlepší zrak a vyhnete se problémům na silnici. Tak vzhůru k očním lékařům.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?