Na loupežníky stáčející tachometry vyšší pokuty nestačí. Odborník nabízí tohle řešení

Kontrolky na palubní desce
Kontrolky na palubní desce, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 9. dubna 2017 18:12 | akt. 10. dubna 2017 11:28
Sdílej:

V pátek 7. dubna se v Evropském domě uskutečnila mezinárodní konference Boj proti podvodům se stáčenými kilometry, která představila různá řešení problematiky v zahraničí i možnosti v České republice. Přední odborníci na tuto oblast se současně s různými prodejci i několika politiky shodli, že často navrhované zvýšení trestních sazeb a pokut v praxi nepomáhá a je nutné vytvoření celoevropské databáze, na kterou se budou moci spolehnout spotřebitelé i prodejci.

„Problém stáčení rozhodně není okrajový a nelze ho přehlížet, protože podvody s tachometry postihují až třetinu všech ojetých vozů, což stojí zákazníky v celé EU podle konzervativních odhadů mezi 5,6 - 9,6 miliard € ročně,“ objasňuje hlavní organizátor akce europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se bojem se šmejdy zabývá dlouhodobě a jehož kancelář poskytla informace médiím.

Robert Vacek z Autoklubu České republiky zastává názor, že je problém nutné řešit dříve, než vznikne. Nikoliv jen léčit jeho následky. Souhlasí s ním i dopravní expert Roman Rak ze slovenské organizace Iris Ident a doplňuje: „Největší problémy jsou s auty z dovozu, nejde proto mít jen vnitrostátní řešení, je nutné sdílet jednu celoevropskou databázi.“

Takový systém už existuje pod názvem Eucaris, naráží se ale na legislativy některých zemí, kde považují VIN automobilu za osobní údaj a není proto možné jej veřejně sdílet. „Těmi zeměmi jsou bohužel pro nás Německo a Rakousko. Mezinárodně je ale možné auta rozpoznávat právě jen na základě VIN jako jediného neměnného údaje,“ říká majitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Německo je příkladem špatné praxe

„V Německu stáčení pod přísnými postihy zakázali už v roce 2005, německý autoklub ADAC ale potvrzuje, že tam přesto minimálně 30 % aut vykazuje podvodný stav tachometru,“ upozorňuje Zdechovský a srovnává situaci v Německu s Belgií, kde zvolili cestu prevence a umožňují nákupčímu zrušit kupní smlouvu, pokud se prokáže neoprávněná manipulace s historií vozidla. V roce 2015 tam registrovali jen 1197 případů, tedy 0,16 % belgických ojetých aut. „Ty automobily jsou pak prostě neprodejné, což podvodníky skutečně dokáže zastavit,“ konstatuje Zdechovský.

Je nutné hledat podporu napříč politickým spektrem

„Možných řešení je určitě více, opravdu to není o tom, abychom jen zkopírovali belgický systém. Musí být ale politická vůle napříč parlamentem,“ sděluje Zdechovský, kterému účast na konferenci potvrdili zástupci hned pěti politických stran. Skutečně diskutovat dorazili ale jen dva – Jaroslav Klaška (KDU-ĆSL) a Filip Humplík (ODS). Oba slíbili pomoc s prosazením tématu.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.