V pátek 7. dubna se v Evropském domě uskutečnila mezinárodní konference Boj proti podvodům se stáčenými kilometry, která představila různá řešení problematiky v zahraničí i možnosti v České republice. Přední odborníci na tuto oblast se současně s různými prodejci i několika politiky shodli, že často navrhované zvýšení trestních sazeb a pokut v praxi nepomáhá a je nutné vytvoření celoevropské databáze, na kterou se budou moci spolehnout spotřebitelé i prodejci.
„Problém stáčení rozhodně není okrajový a nelze ho přehlížet, protože podvody s tachometry postihují až třetinu všech ojetých vozů, což stojí zákazníky v celé EU podle konzervativních odhadů mezi 5,6 - 9,6 miliard € ročně,“ objasňuje hlavní organizátor akce europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se bojem se šmejdy zabývá dlouhodobě a jehož kancelář poskytla informace médiím.
Robert Vacek z Autoklubu České republiky zastává názor, že je problém nutné řešit dříve, než vznikne. Nikoliv jen léčit jeho následky. Souhlasí s ním i dopravní expert Roman Rak ze slovenské organizace Iris Ident a doplňuje: „Největší problémy jsou s auty z dovozu, nejde proto mít jen vnitrostátní řešení, je nutné sdílet jednu celoevropskou databázi.“
Takový systém už existuje pod názvem Eucaris, naráží se ale na legislativy některých zemí, kde považují VIN automobilu za osobní údaj a není proto možné jej veřejně sdílet. „Těmi zeměmi jsou bohužel pro nás Německo a Rakousko. Mezinárodně je ale možné auta rozpoznávat právě jen na základě VIN jako jediného neměnného údaje,“ říká majitel společnosti Cebia Martin Pajer.
Německo je příkladem špatné praxe
„V Německu stáčení pod přísnými postihy zakázali už v roce 2005, německý autoklub ADAC ale potvrzuje, že tam přesto minimálně 30 % aut vykazuje podvodný stav tachometru,“ upozorňuje Zdechovský a srovnává situaci v Německu s Belgií, kde zvolili cestu prevence a umožňují nákupčímu zrušit kupní smlouvu, pokud se prokáže neoprávněná manipulace s historií vozidla. V roce 2015 tam registrovali jen 1197 případů, tedy 0,16 % belgických ojetých aut. „Ty automobily jsou pak prostě neprodejné, což podvodníky skutečně dokáže zastavit,“ konstatuje Zdechovský.
Je nutné hledat podporu napříč politickým spektrem
„Možných řešení je určitě více, opravdu to není o tom, abychom jen zkopírovali belgický systém. Musí být ale politická vůle napříč parlamentem,“ sděluje Zdechovský, kterému účast na konferenci potvrdili zástupci hned pěti politických stran. Skutečně diskutovat dorazili ale jen dva – Jaroslav Klaška (KDU-ĆSL) a Filip Humplík (ODS). Oba slíbili pomoc s prosazením tématu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.