V pátek 7. dubna se v Evropském domě uskutečnila mezinárodní konference Boj proti podvodům se stáčenými kilometry, která představila různá řešení problematiky v zahraničí i možnosti v České republice. Přední odborníci na tuto oblast se současně s různými prodejci i několika politiky shodli, že často navrhované zvýšení trestních sazeb a pokut v praxi nepomáhá a je nutné vytvoření celoevropské databáze, na kterou se budou moci spolehnout spotřebitelé i prodejci.
„Problém stáčení rozhodně není okrajový a nelze ho přehlížet, protože podvody s tachometry postihují až třetinu všech ojetých vozů, což stojí zákazníky v celé EU podle konzervativních odhadů mezi 5,6 - 9,6 miliard € ročně,“ objasňuje hlavní organizátor akce europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se bojem se šmejdy zabývá dlouhodobě a jehož kancelář poskytla informace médiím.
Robert Vacek z Autoklubu České republiky zastává názor, že je problém nutné řešit dříve, než vznikne. Nikoliv jen léčit jeho následky. Souhlasí s ním i dopravní expert Roman Rak ze slovenské organizace Iris Ident a doplňuje: „Největší problémy jsou s auty z dovozu, nejde proto mít jen vnitrostátní řešení, je nutné sdílet jednu celoevropskou databázi.“
Takový systém už existuje pod názvem Eucaris, naráží se ale na legislativy některých zemí, kde považují VIN automobilu za osobní údaj a není proto možné jej veřejně sdílet. „Těmi zeměmi jsou bohužel pro nás Německo a Rakousko. Mezinárodně je ale možné auta rozpoznávat právě jen na základě VIN jako jediného neměnného údaje,“ říká majitel společnosti Cebia Martin Pajer.
Německo je příkladem špatné praxe
„V Německu stáčení pod přísnými postihy zakázali už v roce 2005, německý autoklub ADAC ale potvrzuje, že tam přesto minimálně 30 % aut vykazuje podvodný stav tachometru,“ upozorňuje Zdechovský a srovnává situaci v Německu s Belgií, kde zvolili cestu prevence a umožňují nákupčímu zrušit kupní smlouvu, pokud se prokáže neoprávněná manipulace s historií vozidla. V roce 2015 tam registrovali jen 1197 případů, tedy 0,16 % belgických ojetých aut. „Ty automobily jsou pak prostě neprodejné, což podvodníky skutečně dokáže zastavit,“ konstatuje Zdechovský.
Je nutné hledat podporu napříč politickým spektrem
„Možných řešení je určitě více, opravdu to není o tom, abychom jen zkopírovali belgický systém. Musí být ale politická vůle napříč parlamentem,“ sděluje Zdechovský, kterému účast na konferenci potvrdili zástupci hned pěti politických stran. Skutečně diskutovat dorazili ale jen dva – Jaroslav Klaška (KDU-ĆSL) a Filip Humplík (ODS). Oba slíbili pomoc s prosazením tématu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?