Již rok (únor 2016) platí novela zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb., která chodcům nařizuje nosit za snížené viditelnosti mimo obec reflexní prvky. Vláda schválila tuto novelu s cílem zvýšit bezpečnost na silnicích a reagovala tak na vysoký počet nehod, způsobených špatnou viditelností chodců. Zachránit život nám přitom může reflexní prvek doslova za pár korun.
Pokud se tedy chystá chodec jít pěšky mimo obec za soumraku, v mlze nebo dokonce ve tmě, má za povinnost nosit reflexní pásku pro chodce nebo jiný reflexní prvek, díky kterému bude pro motoristy na silnicích dostatečně viditelný. Tato povinnost platí i v případě, že se pohybuje po okraji silnice, která není osvětlena veřejným osvětlením.
Cílem je především prevence vážných a smrtelných nehod, způsobených tím, že chodec nebyl na silnici dostatečně viditelný. Vhodný reflexní prvek tak může zachránit nemalý počet životů. Řidič, který v noci potká chodce v černém oblečení, má zhruba 18 metrů na adekvátní reakci. Při rychlosti kolem 70 km/h má tak pouhou necelou vteřinu na provedení manévru. Za takových podmínek je pak otázkou velké náhody, zda k tragédii nedojde. Pokud je ale chodec vybaven reflexním prvkem, zvyšuje se vzdálenost, na kterou je řidič schopen rozeznat chodce až na 200 metrů. Tato vzdálenost už poskytuje řidiči dostatek prostoru na to, aby se chodci bezpečně vyhnul.
Za porušení této povinnosti hrozí všem chodcům pokuta ve výši až 2 tisíce korun. Policisté ale mohou řešit přestupek i domluvou a dát chodci reflexní pásku. Důležité je, aby se již situace, kdy chodec riskuje život na neosvětlené krajnici vozovky, již neopakovala. Chodci se často mylně domnívají, že jim jako reflexní prvek postačí obyčejná baterka nebo mobilní telefon. Mobilní telefony ani baterka ale nejsou reflexním prvkem a rozhodně nestačí. Neumí totiž odrážet světlo, což je hlavním požadavkem zákona.
Reflexní doplňky seženete například v papírnictví, prodejnách se sportovními potřebami, často je seženete i v klasickém supermarketu, v domácích potřebách, trafice, na poště či čerpací stanici. Cena jednoduchých reflexních prvků se pohybuje kolem 30 korun. Přitom použití takového prvku může zachránit lidský život.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?