Již rok (únor 2016) platí novela zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb., která chodcům nařizuje nosit za snížené viditelnosti mimo obec reflexní prvky. Vláda schválila tuto novelu s cílem zvýšit bezpečnost na silnicích a reagovala tak na vysoký počet nehod, způsobených špatnou viditelností chodců. Zachránit život nám přitom může reflexní prvek doslova za pár korun.
Pokud se tedy chystá chodec jít pěšky mimo obec za soumraku, v mlze nebo dokonce ve tmě, má za povinnost nosit reflexní pásku pro chodce nebo jiný reflexní prvek, díky kterému bude pro motoristy na silnicích dostatečně viditelný. Tato povinnost platí i v případě, že se pohybuje po okraji silnice, která není osvětlena veřejným osvětlením.
Cílem je především prevence vážných a smrtelných nehod, způsobených tím, že chodec nebyl na silnici dostatečně viditelný. Vhodný reflexní prvek tak může zachránit nemalý počet životů. Řidič, který v noci potká chodce v černém oblečení, má zhruba 18 metrů na adekvátní reakci. Při rychlosti kolem 70 km/h má tak pouhou necelou vteřinu na provedení manévru. Za takových podmínek je pak otázkou velké náhody, zda k tragédii nedojde. Pokud je ale chodec vybaven reflexním prvkem, zvyšuje se vzdálenost, na kterou je řidič schopen rozeznat chodce až na 200 metrů. Tato vzdálenost už poskytuje řidiči dostatek prostoru na to, aby se chodci bezpečně vyhnul.
Za porušení této povinnosti hrozí všem chodcům pokuta ve výši až 2 tisíce korun. Policisté ale mohou řešit přestupek i domluvou a dát chodci reflexní pásku. Důležité je, aby se již situace, kdy chodec riskuje život na neosvětlené krajnici vozovky, již neopakovala. Chodci se často mylně domnívají, že jim jako reflexní prvek postačí obyčejná baterka nebo mobilní telefon. Mobilní telefony ani baterka ale nejsou reflexním prvkem a rozhodně nestačí. Neumí totiž odrážet světlo, což je hlavním požadavkem zákona.
Reflexní doplňky seženete například v papírnictví, prodejnách se sportovními potřebami, často je seženete i v klasickém supermarketu, v domácích potřebách, trafice, na poště či čerpací stanici. Cena jednoduchých reflexních prvků se pohybuje kolem 30 korun. Přitom použití takového prvku může zachránit lidský život.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.