Navigace se pomalu stává oblíbeným pomocníkem většiny řidičů. U některých má dokonce vliv na výběr auta. Je ale lepší používat vestavěnou navigaci od výrobce aut, nebo si dokoupit navigaci přenosnou?
Ještě před několika lety byla satelitní navigace výsadou pouze luxusních manažerských vozů, dnes ji ale najdete prakticky ve všech nových autech. Jistě, jedná se zpravidla o příplatkovou výbavu a nutno říci, že mnohdy docela drahou. Ale stojí tento doplněk vůbec za úvahu?
Z pohledu zájemce o ojeté auto je tovární originální navigace samozřejmě zajímavý doplněk usnadňující cestování do méně známých destinací, ale ne vždy se dá na starší typy navigací plně spolehnout.
"Starší vozy s navigací nemusí mít aktualizované mapové podklady, takže v navigaci nejsou zaneseny důležité nové křižovatky a ulice," upozorňuje expert. Ve výsledku tak může být orientace v cílové destinaci problematická.
Navíc aktualizace mapových podkladů nebývá zadarmo a některé automobilky mohou chtít za nová data klidně i dva tisíce korun. To už je suma, za kterou se dají koupit nejlevnější nové přenosné navigace na trhu. Ale jsou kvalitní?
"Záleží na požadavcích spotřebitele. Nejlevnější navigace stojí zhruba dva tisíce, ale za navigaci můžete dát také deset tisíc korun nebo více," říká Svoboda. Zákazník by si měl především projít spotřebitelské testy a zjistit, která je kvalitní a cenově výhodná. Ne vždy totiž nejdražší znamená automaticky nejlepší.
S neoriginální navigací je ta obtíž, že ji většinou musíte namontovat na čelní okno a následně vést interiérem nabíjecí kabel. Originální navigace od výrobce je vestavěná a problémy s nabíjením odpadají. "Policie někdy pokutuje to, že je navigace umístěna ve výhledu řidiče," varuje expert.
Dražší navigace mají většinou doživotně aktualizovaná data, některé navigace ale umožňují stažení aktuálních dat zdarma. Užitečné mohou být i funkce upozornění na radary, ale ne vždy se dá na jejich přesnost spoléhat.
Na druhou stranu dodatečná montáž originální navigace je komplikovaná a ne vždy možná. Například u vozů značky Škoda nebo Volkswagen je to jednodušší, ale tyto navigace jsou oblíbeným cílem zlodějů a nedá se říci, že by jejich trochu zastaralá funkce odpovídala požadavkům moderní doby a stála za to riziko vykradení vozu.
Riziko krádeže hrozí ale i u přenosné navigace. Zkušený zloděj například pozná podle otisku na čelním skle, že vozíte v autě navigaci a může zkusit rozbít okno a otevřít přihrádku u spolujezdce, kam plno lidí navigaci ukrývá.
Kvalitní přenosná navigace by měla aktualizovat trasu podle aktuálního provozu a informovat včas o uzavírkách nebo kolonách. Umožněno by mělo být i propojení s telefonem nebo počítačem pro rychlou aktualizaci dat a zadání trasy.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.