Navigace se pomalu stává oblíbeným pomocníkem většiny řidičů. U některých má dokonce vliv na výběr auta. Je ale lepší používat vestavěnou navigaci od výrobce aut, nebo si dokoupit navigaci přenosnou?
Ještě před několika lety byla satelitní navigace výsadou pouze luxusních manažerských vozů, dnes ji ale najdete prakticky ve všech nových autech. Jistě, jedná se zpravidla o příplatkovou výbavu a nutno říci, že mnohdy docela drahou. Ale stojí tento doplněk vůbec za úvahu?
Z pohledu zájemce o ojeté auto je tovární originální navigace samozřejmě zajímavý doplněk usnadňující cestování do méně známých destinací, ale ne vždy se dá na starší typy navigací plně spolehnout.
"Starší vozy s navigací nemusí mít aktualizované mapové podklady, takže v navigaci nejsou zaneseny důležité nové křižovatky a ulice," upozorňuje expert. Ve výsledku tak může být orientace v cílové destinaci problematická.
Navíc aktualizace mapových podkladů nebývá zadarmo a některé automobilky mohou chtít za nová data klidně i dva tisíce korun. To už je suma, za kterou se dají koupit nejlevnější nové přenosné navigace na trhu. Ale jsou kvalitní?
"Záleží na požadavcích spotřebitele. Nejlevnější navigace stojí zhruba dva tisíce, ale za navigaci můžete dát také deset tisíc korun nebo více," říká Svoboda. Zákazník by si měl především projít spotřebitelské testy a zjistit, která je kvalitní a cenově výhodná. Ne vždy totiž nejdražší znamená automaticky nejlepší.
S neoriginální navigací je ta obtíž, že ji většinou musíte namontovat na čelní okno a následně vést interiérem nabíjecí kabel. Originální navigace od výrobce je vestavěná a problémy s nabíjením odpadají. "Policie někdy pokutuje to, že je navigace umístěna ve výhledu řidiče," varuje expert.
Dražší navigace mají většinou doživotně aktualizovaná data, některé navigace ale umožňují stažení aktuálních dat zdarma. Užitečné mohou být i funkce upozornění na radary, ale ne vždy se dá na jejich přesnost spoléhat.
Na druhou stranu dodatečná montáž originální navigace je komplikovaná a ne vždy možná. Například u vozů značky Škoda nebo Volkswagen je to jednodušší, ale tyto navigace jsou oblíbeným cílem zlodějů a nedá se říci, že by jejich trochu zastaralá funkce odpovídala požadavkům moderní doby a stála za to riziko vykradení vozu.
Riziko krádeže hrozí ale i u přenosné navigace. Zkušený zloděj například pozná podle otisku na čelním skle, že vozíte v autě navigaci a může zkusit rozbít okno a otevřít přihrádku u spolujezdce, kam plno lidí navigaci ukrývá.
Kvalitní přenosná navigace by měla aktualizovat trasu podle aktuálního provozu a informovat včas o uzavírkách nebo kolonách. Umožněno by mělo být i propojení s telefonem nebo počítačem pro rychlou aktualizaci dat a zadání trasy.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.