Navigace se pomalu stává oblíbeným pomocníkem většiny řidičů. U některých má dokonce vliv na výběr auta. Je ale lepší používat vestavěnou navigaci od výrobce aut, nebo si dokoupit navigaci přenosnou?
Ještě před několika lety byla satelitní navigace výsadou pouze luxusních manažerských vozů, dnes ji ale najdete prakticky ve všech nových autech. Jistě, jedná se zpravidla o příplatkovou výbavu a nutno říci, že mnohdy docela drahou. Ale stojí tento doplněk vůbec za úvahu?
Z pohledu zájemce o ojeté auto je tovární originální navigace samozřejmě zajímavý doplněk usnadňující cestování do méně známých destinací, ale ne vždy se dá na starší typy navigací plně spolehnout.
"Starší vozy s navigací nemusí mít aktualizované mapové podklady, takže v navigaci nejsou zaneseny důležité nové křižovatky a ulice," upozorňuje expert. Ve výsledku tak může být orientace v cílové destinaci problematická.
Navíc aktualizace mapových podkladů nebývá zadarmo a některé automobilky mohou chtít za nová data klidně i dva tisíce korun. To už je suma, za kterou se dají koupit nejlevnější nové přenosné navigace na trhu. Ale jsou kvalitní?
"Záleží na požadavcích spotřebitele. Nejlevnější navigace stojí zhruba dva tisíce, ale za navigaci můžete dát také deset tisíc korun nebo více," říká Svoboda. Zákazník by si měl především projít spotřebitelské testy a zjistit, která je kvalitní a cenově výhodná. Ne vždy totiž nejdražší znamená automaticky nejlepší.
S neoriginální navigací je ta obtíž, že ji většinou musíte namontovat na čelní okno a následně vést interiérem nabíjecí kabel. Originální navigace od výrobce je vestavěná a problémy s nabíjením odpadají. "Policie někdy pokutuje to, že je navigace umístěna ve výhledu řidiče," varuje expert.
Dražší navigace mají většinou doživotně aktualizovaná data, některé navigace ale umožňují stažení aktuálních dat zdarma. Užitečné mohou být i funkce upozornění na radary, ale ne vždy se dá na jejich přesnost spoléhat.
Na druhou stranu dodatečná montáž originální navigace je komplikovaná a ne vždy možná. Například u vozů značky Škoda nebo Volkswagen je to jednodušší, ale tyto navigace jsou oblíbeným cílem zlodějů a nedá se říci, že by jejich trochu zastaralá funkce odpovídala požadavkům moderní doby a stála za to riziko vykradení vozu.
Riziko krádeže hrozí ale i u přenosné navigace. Zkušený zloděj například pozná podle otisku na čelním skle, že vozíte v autě navigaci a může zkusit rozbít okno a otevřít přihrádku u spolujezdce, kam plno lidí navigaci ukrývá.
Kvalitní přenosná navigace by měla aktualizovat trasu podle aktuálního provozu a informovat včas o uzavírkách nebo kolonách. Umožněno by mělo být i propojení s telefonem nebo počítačem pro rychlou aktualizaci dat a zadání trasy.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.