Denně svým pojišťovnám nahlásí poškození čelního skla několik set klientů. Ročně jsou to stovky tisíců případů těchto škodných událostí. Není se tedy čemu divit, že jsou dnes normy pro vyplácení podstatně přísnější a důkazy, které dříve stačily, dnes nemají váhu.
Jaká byla situace doposud? Pokud byl řidič poškozeného vozidla dostatečně pohotový a umožňovala to konkrétní dopravní situace, měl správně řidiče „viníka“ zastavit a sepsat s ním záznam o nehodě, klidně i volnou formou. Bohužel, už v tuto chvíli se pohybujeme v jakési ideální situaci, která má s realitou pramálo společného. Totiž, ne každý řidič si chce zahrát na policejní honičku. Navíc většina prasklin a pavouků se rozleze až s odstupem času. Ovšem, i kdyby se vám povedlo řidiče „viníka“ zastavit, jen málokterý stvrdí tento čin svým podpisem, jelikož to pro něj znamená jak ztrátu bonusů, tak dražší pojistné. Pokud jsme ale na takového řidiče narazili a s podpisem souhlasil, měli jsme dříve téměř vyhráno. Dnes je ale situace jiná.
Pojišťovny totiž začaly důrazněji uplatňovat právo, že jim svoje nároky musíte především řádně prokázat. A je povinností poškozeného prokázat, že škoda byla způsobena provozem konkrétního vozidla. „Pokud jste jeli v autě sami a neměli kameru, nemáte šanci to prokázat,“ upozorňuje Lukáš Fládr, právník sdružení Pomoc poškozeným, ze své praxe. Jen v poslední době musel odmítnout zastupování několika motoristů, protože jim chyběl svědek, tudíž měli jen malou naději na úspěch. V případě prohraného sporu by je pak náklady vyšly zhruba na deset tisíc korun.
Bohužel, ani v případě svědka (spolujezdce) či kamery na předním skle, nemáte vyhráno. Ani z kamerového záznamu totiž nemusí být patrné, jak k poškození vlastně došlo. A co se spolujezdce týče, pojišťovnám se natolik nechce platit, že svědka i řidiče podrobují detailním výslechům a sledují konzistenci obou výpovědí, což je sice ochrání od podvodníků, ale pokud nám ve chvíli poškození spolujezdec spal nebo není dostatečně všímavý, máme smůlu.
Z uvedených informací tedy jasně vyplývá, že pokud se chceme ušetřit od nekonečných dohadů s pojišťovnou a mít alespoň nějakou jistotu, je dobré si čelní sklo připojistit v rámci povinného či havarijního pojištění. Důležité je uvědomit si cenu nového čelního skla. I když se vám totiž může zdát, že na váš běžný vůz bude čelní sklo průměrně drahé, nesmíte zapomenout na prvky výbavy, které cenu diametrálně zvyšují, senzory stěračů počínaje a vyhříváním čelního skla konče. Důležité je také ověřit si u vaší pojišťovny možnou spoluúčast, která může být vyjádřena buď fixní částkou, nebo procenty z celkové ceny opravy. Většina pojišťoven se brání podvodníkům spoluúčastí hlavně v prvních měsících pojištění.
Poslední informací, na kterou je potřeba dát si u vaší pojišťovny pozor, je tzv. „limit plnění“, který může být označen jako LP či PR. LP značí maximální hranici plnění, kterou je možné celou spotřebovat na jednu pojistnou událost. PR je pojištění prvního rizika. Je to tedy maximální hranice plnění, kterou je možné spotřebovat na všechny pojistné události, které nastanou za 12 po sobě jdoucích měsíců. Druhá varianta bývá u pojišťoven častější a vyplývá z ní, že pokud dojde k poškození čelního skla 2x za 12 měsíců (přičemž částka na kterou je sklo pojištěno byla spotřebována z první opravy) druhou opravu hradíme plně my, i když máme čelní sklo připojištěné.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.