STK neboli stanice technické kontroly. Místo, které nebývá v oblibě motoristů. Pokud se ale chceme na pozemních komunikacích pohybovat legálně, bez zbytečných pokut, je potřeba se čas od času podívat na červenou známku nalepenou na zadní SPZ a přesvědčit se tak o tom, kdy že nám ta "technická" končí a do jakého data budeme muset prohlídku absolvovat znovu.
Platnost technické kontroly tedy zjistíme buď ze zadní SPZ, kde je vyznačen měsíc a rok příští kontroly, anebo z velkého technického průkazu, kde nalezneme kromě roku a měsíce i den platnosti. V praxi to znamená, že pokud nám dle velkého TP technická končí 15. července, a policie nás zastaví bez nové technické ve druhé polovině měsíce, může nás oprávněně pokutovat. Mnoho lidí spoléhá na to, že u sebe velký TP vozit nemusí a že se konkrétní datum policie ze zadní SPZ nedozví. Policie má však k příslušným databázím plný přístup, a záleží pak na osobním přístupu každého z příslušníků. Z vlastních zkušeností mohu ale říci, že bývají k rozumnému zpoždění tolerantní. Každý může zapomenout.
Pokud tedy znáte konkrétní datum, je dobré nenechat vše na poslední chvíli. Stanic technické kontroly je sice dostatek, avšak jejich naplněnost bývá různá. Problémy byly hlavně v minulém roce, kdy přibyla povinnost všechny zkontrolované automobily řádně zdokumentovat, a příslušná data odeslat do databáze ministerstva dopravy. Tím se doba kontroly prodloužila a některé stanice i zvedly ceny, jelikož díky změně zákona stihnou denně „odbavit“ méně aut. Pokud jste tedy nechtěli strávit celý den čekáním, nezbylo vám než se objednat na dva až tři týdny dopředu.
Objednání je tedy užitečná věc, stejně jako návštěva servisu. Příprava na STK je běžnou činností, kterou se dnes zabývá téměř každý autoservis. Dobře znají každou z položek kontroly, které je vaše auto podrobeno a ví tedy „kam se podívat.“ Některé servisy nabízejí dokonce i technickou na klíč. Automobil odevzdáte v servisu, kde projde příslušnou kontrolou. Zaměstnanci vám díky podepsané plné moci zařídí návštěvu STK a vy už si automobil vyzvednete s novou červenou známkou.
I bez odborné pomoci si ale můžeme základní kontrolu svého automobilu provést sami, a vyhnout se tak zbytečným chybám. Důležité je vědět, že s sebou na STK musíme přivézt velký a malý technický průkaz. Bez této dokumentace nemůže kontrola proběhnout. A jak tedy své auto připravit a zkontrolovat?
Na vratech každé stanice bývá informace o tom, že auto musí být čisté a bez okrasných krytů kol (poklic). Na vozidle nesmí být neschválené doplňky, např. omezující stanovený výhled či jiná zařízení, například osvětlení, které musí splňovat počet i umístění schválené a povolené pro konkrétní automobil. Tento problém se netýká jen nákladních a terénních automobilů opatřených dodatečnou „světelnou rampou“, ale v podstatě každého osobního automobilu, na které bylo dodatečně montováno tzv. denní svícení. Ne každý totiž při montáži dodrží správné umístění, které je dáno zákonem. Tyto světla mají být umístěny ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm. Vzdálenost od bočního obrysu automobilu má být maximálně 400 mm a vzdálenost mezi světly minimálně 600 mm.
Zpět ale k přípravám. Začít můžeme osvětlením, je potřeba zkontrolovat, že nám vše svítí a bliká. Kontrole se ale podrobuje téměř vše, co se v automobilu nachází, ať je to elektrické stahování oken, houkačka, ostřikovače, stěrače… Dále můžeme zkontrolovat minimální hloubku dezénu pneumatiky, která je 4mm v zimním a 1,6mm v letním období. Stejně tak musíme mít jistotu, že jsou kola i pneumatiky obuté na automobilu v souladu s tím, co nám povoluje velký technický průkaz. Neméně důležitá je i kontrola povinné výbavy, která nám předepisuje hned několik položek. Jsou jimi náhradní žárovky a pojistky, vždy jedna od každého druhu použitého v automobilu. Dále se jedná o výstražný trojúhelník, výstražnou vestu a lékárničku s platným obsahem. A pokud naše auto není vybaveno pneumatikami s možností nouzového dojetí, měla by naše povinná výbava obsahovat i hever, klíč na matice kol a rezervní kolo či sadu na opravu pneumatik.
Samotné technické prohlídce musí vždy předcházet měření emisí, to zpravidla probíhá na stanici technické kontroly pod jednou střechou. Pokud máme jinak pocit, že je automobil v pořádku (dobře brzdí, podvozek netluče, výfuk „neprdí“, čelní sklo není prasklé či jinak poškozené), můžeme automobil podrobit technické prohlídce, která může mít 3 různé výsledky:1) Vozidlo projde bez závad nebo s lehkými závadami, tato technická prohlídka platí 2 roky. 2) Vozidlo s vážnými závadami, kdy je technická prohlídka udělena na 30 dní, během kterých musíme závady odstranit a technickou prohlídku opakovat. 3) Vozidlo s nebezpečnými závadami, kdy vozidle není udělena žádná platnost technické prohlídky a vozidlo nesmí na pozemní komunikaci.Tak ať máte všichni za 1!
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.