STK neboli stanice technické kontroly. Místo, které nebývá v oblibě motoristů. Pokud se ale chceme na pozemních komunikacích pohybovat legálně, bez zbytečných pokut, je potřeba se čas od času podívat na červenou známku nalepenou na zadní SPZ a přesvědčit se tak o tom, kdy že nám ta "technická" končí a do jakého data budeme muset prohlídku absolvovat znovu.
Platnost technické kontroly tedy zjistíme buď ze zadní SPZ, kde je vyznačen měsíc a rok příští kontroly, anebo z velkého technického průkazu, kde nalezneme kromě roku a měsíce i den platnosti. V praxi to znamená, že pokud nám dle velkého TP technická končí 15. července, a policie nás zastaví bez nové technické ve druhé polovině měsíce, může nás oprávněně pokutovat. Mnoho lidí spoléhá na to, že u sebe velký TP vozit nemusí a že se konkrétní datum policie ze zadní SPZ nedozví. Policie má však k příslušným databázím plný přístup, a záleží pak na osobním přístupu každého z příslušníků. Z vlastních zkušeností mohu ale říci, že bývají k rozumnému zpoždění tolerantní. Každý může zapomenout.
Pokud tedy znáte konkrétní datum, je dobré nenechat vše na poslední chvíli. Stanic technické kontroly je sice dostatek, avšak jejich naplněnost bývá různá. Problémy byly hlavně v minulém roce, kdy přibyla povinnost všechny zkontrolované automobily řádně zdokumentovat, a příslušná data odeslat do databáze ministerstva dopravy. Tím se doba kontroly prodloužila a některé stanice i zvedly ceny, jelikož díky změně zákona stihnou denně „odbavit“ méně aut. Pokud jste tedy nechtěli strávit celý den čekáním, nezbylo vám než se objednat na dva až tři týdny dopředu.
Objednání je tedy užitečná věc, stejně jako návštěva servisu. Příprava na STK je běžnou činností, kterou se dnes zabývá téměř každý autoservis. Dobře znají každou z položek kontroly, které je vaše auto podrobeno a ví tedy „kam se podívat.“ Některé servisy nabízejí dokonce i technickou na klíč. Automobil odevzdáte v servisu, kde projde příslušnou kontrolou. Zaměstnanci vám díky podepsané plné moci zařídí návštěvu STK a vy už si automobil vyzvednete s novou červenou známkou.
I bez odborné pomoci si ale můžeme základní kontrolu svého automobilu provést sami, a vyhnout se tak zbytečným chybám. Důležité je vědět, že s sebou na STK musíme přivézt velký a malý technický průkaz. Bez této dokumentace nemůže kontrola proběhnout. A jak tedy své auto připravit a zkontrolovat?
Na vratech každé stanice bývá informace o tom, že auto musí být čisté a bez okrasných krytů kol (poklic). Na vozidle nesmí být neschválené doplňky, např. omezující stanovený výhled či jiná zařízení, například osvětlení, které musí splňovat počet i umístění schválené a povolené pro konkrétní automobil. Tento problém se netýká jen nákladních a terénních automobilů opatřených dodatečnou „světelnou rampou“, ale v podstatě každého osobního automobilu, na které bylo dodatečně montováno tzv. denní svícení. Ne každý totiž při montáži dodrží správné umístění, které je dáno zákonem. Tyto světla mají být umístěny ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm. Vzdálenost od bočního obrysu automobilu má být maximálně 400 mm a vzdálenost mezi světly minimálně 600 mm.
Zpět ale k přípravám. Začít můžeme osvětlením, je potřeba zkontrolovat, že nám vše svítí a bliká. Kontrole se ale podrobuje téměř vše, co se v automobilu nachází, ať je to elektrické stahování oken, houkačka, ostřikovače, stěrače… Dále můžeme zkontrolovat minimální hloubku dezénu pneumatiky, která je 4mm v zimním a 1,6mm v letním období. Stejně tak musíme mít jistotu, že jsou kola i pneumatiky obuté na automobilu v souladu s tím, co nám povoluje velký technický průkaz. Neméně důležitá je i kontrola povinné výbavy, která nám předepisuje hned několik položek. Jsou jimi náhradní žárovky a pojistky, vždy jedna od každého druhu použitého v automobilu. Dále se jedná o výstražný trojúhelník, výstražnou vestu a lékárničku s platným obsahem. A pokud naše auto není vybaveno pneumatikami s možností nouzového dojetí, měla by naše povinná výbava obsahovat i hever, klíč na matice kol a rezervní kolo či sadu na opravu pneumatik.
Samotné technické prohlídce musí vždy předcházet měření emisí, to zpravidla probíhá na stanici technické kontroly pod jednou střechou. Pokud máme jinak pocit, že je automobil v pořádku (dobře brzdí, podvozek netluče, výfuk „neprdí“, čelní sklo není prasklé či jinak poškozené), můžeme automobil podrobit technické prohlídce, která může mít 3 různé výsledky:1) Vozidlo projde bez závad nebo s lehkými závadami, tato technická prohlídka platí 2 roky. 2) Vozidlo s vážnými závadami, kdy je technická prohlídka udělena na 30 dní, během kterých musíme závady odstranit a technickou prohlídku opakovat. 3) Vozidlo s nebezpečnými závadami, kdy vozidle není udělena žádná platnost technické prohlídky a vozidlo nesmí na pozemní komunikaci.Tak ať máte všichni za 1!
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.