STK neboli stanice technické kontroly. Místo, které nebývá v oblibě motoristů. Pokud se ale chceme na pozemních komunikacích pohybovat legálně, bez zbytečných pokut, je potřeba se čas od času podívat na červenou známku nalepenou na zadní SPZ a přesvědčit se tak o tom, kdy že nám ta "technická" končí a do jakého data budeme muset prohlídku absolvovat znovu.
Platnost technické kontroly tedy zjistíme buď ze zadní SPZ, kde je vyznačen měsíc a rok příští kontroly, anebo z velkého technického průkazu, kde nalezneme kromě roku a měsíce i den platnosti. V praxi to znamená, že pokud nám dle velkého TP technická končí 15. července, a policie nás zastaví bez nové technické ve druhé polovině měsíce, může nás oprávněně pokutovat. Mnoho lidí spoléhá na to, že u sebe velký TP vozit nemusí a že se konkrétní datum policie ze zadní SPZ nedozví. Policie má však k příslušným databázím plný přístup, a záleží pak na osobním přístupu každého z příslušníků. Z vlastních zkušeností mohu ale říci, že bývají k rozumnému zpoždění tolerantní. Každý může zapomenout.
Pokud tedy znáte konkrétní datum, je dobré nenechat vše na poslední chvíli. Stanic technické kontroly je sice dostatek, avšak jejich naplněnost bývá různá. Problémy byly hlavně v minulém roce, kdy přibyla povinnost všechny zkontrolované automobily řádně zdokumentovat, a příslušná data odeslat do databáze ministerstva dopravy. Tím se doba kontroly prodloužila a některé stanice i zvedly ceny, jelikož díky změně zákona stihnou denně „odbavit“ méně aut. Pokud jste tedy nechtěli strávit celý den čekáním, nezbylo vám než se objednat na dva až tři týdny dopředu.
Objednání je tedy užitečná věc, stejně jako návštěva servisu. Příprava na STK je běžnou činností, kterou se dnes zabývá téměř každý autoservis. Dobře znají každou z položek kontroly, které je vaše auto podrobeno a ví tedy „kam se podívat.“ Některé servisy nabízejí dokonce i technickou na klíč. Automobil odevzdáte v servisu, kde projde příslušnou kontrolou. Zaměstnanci vám díky podepsané plné moci zařídí návštěvu STK a vy už si automobil vyzvednete s novou červenou známkou.
I bez odborné pomoci si ale můžeme základní kontrolu svého automobilu provést sami, a vyhnout se tak zbytečným chybám. Důležité je vědět, že s sebou na STK musíme přivézt velký a malý technický průkaz. Bez této dokumentace nemůže kontrola proběhnout. A jak tedy své auto připravit a zkontrolovat?
Na vratech každé stanice bývá informace o tom, že auto musí být čisté a bez okrasných krytů kol (poklic). Na vozidle nesmí být neschválené doplňky, např. omezující stanovený výhled či jiná zařízení, například osvětlení, které musí splňovat počet i umístění schválené a povolené pro konkrétní automobil. Tento problém se netýká jen nákladních a terénních automobilů opatřených dodatečnou „světelnou rampou“, ale v podstatě každého osobního automobilu, na které bylo dodatečně montováno tzv. denní svícení. Ne každý totiž při montáži dodrží správné umístění, které je dáno zákonem. Tyto světla mají být umístěny ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm. Vzdálenost od bočního obrysu automobilu má být maximálně 400 mm a vzdálenost mezi světly minimálně 600 mm.
Zpět ale k přípravám. Začít můžeme osvětlením, je potřeba zkontrolovat, že nám vše svítí a bliká. Kontrole se ale podrobuje téměř vše, co se v automobilu nachází, ať je to elektrické stahování oken, houkačka, ostřikovače, stěrače… Dále můžeme zkontrolovat minimální hloubku dezénu pneumatiky, která je 4mm v zimním a 1,6mm v letním období. Stejně tak musíme mít jistotu, že jsou kola i pneumatiky obuté na automobilu v souladu s tím, co nám povoluje velký technický průkaz. Neméně důležitá je i kontrola povinné výbavy, která nám předepisuje hned několik položek. Jsou jimi náhradní žárovky a pojistky, vždy jedna od každého druhu použitého v automobilu. Dále se jedná o výstražný trojúhelník, výstražnou vestu a lékárničku s platným obsahem. A pokud naše auto není vybaveno pneumatikami s možností nouzového dojetí, měla by naše povinná výbava obsahovat i hever, klíč na matice kol a rezervní kolo či sadu na opravu pneumatik.
Samotné technické prohlídce musí vždy předcházet měření emisí, to zpravidla probíhá na stanici technické kontroly pod jednou střechou. Pokud máme jinak pocit, že je automobil v pořádku (dobře brzdí, podvozek netluče, výfuk „neprdí“, čelní sklo není prasklé či jinak poškozené), můžeme automobil podrobit technické prohlídce, která může mít 3 různé výsledky:1) Vozidlo projde bez závad nebo s lehkými závadami, tato technická prohlídka platí 2 roky. 2) Vozidlo s vážnými závadami, kdy je technická prohlídka udělena na 30 dní, během kterých musíme závady odstranit a technickou prohlídku opakovat. 3) Vozidlo s nebezpečnými závadami, kdy vozidle není udělena žádná platnost technické prohlídky a vozidlo nesmí na pozemní komunikaci.Tak ať máte všichni za 1!
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.