Na STK hlavně nezapomenout. Co se stane, když ji zasklíte?

ar4, 5. dubna 2017, 10:07 Google+

STK neboli stanice technické kontroly. Místo, které nebývá v oblibě motoristů. Pokud se ale chceme na pozemních komunikacích pohybovat legálně, bez zbytečných pokut, je potřeba se čas od času podívat na červenou známku nalepenou na zadní SPZ a přesvědčit se tak o tom, kdy že nám ta "technická" končí a do jakého data budeme muset prohlídku absolvovat znovu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
SPZ

SPZ | foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Platnost technické kontroly tedy zjistíme buď ze zadní SPZ, kde je vyznačen měsíc a rok příští kontroly, anebo z velkého technického průkazu, kde nalezneme kromě roku a měsíce i den platnosti. V praxi to znamená, že pokud nám dle velkého TP technická končí 15. července, a policie nás zastaví bez nové technické ve druhé polovině měsíce, může nás oprávněně pokutovat. Mnoho lidí spoléhá na to, že u sebe velký TP vozit nemusí a že se konkrétní datum policie ze zadní SPZ nedozví. Policie má však k příslušným databázím plný přístup, a záleží pak na osobním přístupu každého z příslušníků. Z vlastních zkušeností mohu ale říci, že bývají k rozumnému zpoždění tolerantní. Každý může zapomenout.

img-responsive

Transporter | foto: Archiv AutoRoad.cz

Pokud tedy znáte konkrétní datum, je dobré nenechat vše na poslední chvíli. Stanic technické kontroly je sice dostatek, avšak jejich naplněnost bývá různá. Problémy byly hlavně v minulém roce, kdy přibyla povinnost všechny zkontrolované automobily řádně zdokumentovat, a příslušná data odeslat do databáze ministerstva dopravy. Tím se doba kontroly prodloužila a některé stanice i zvedly ceny, jelikož díky změně zákona stihnou denně „odbavit“ méně aut. Pokud jste tedy nechtěli strávit celý den čekáním, nezbylo vám než se objednat na dva až tři týdny dopředu.

Objednání je tedy užitečná věc, stejně jako návštěva servisu. Příprava na STK je běžnou činností, kterou se dnes zabývá téměř každý autoservis. Dobře znají každou z položek kontroly, které je vaše auto podrobeno a ví tedy „kam se podívat.“ Některé servisy nabízejí dokonce i technickou na klíč. Automobil odevzdáte v servisu, kde projde příslušnou kontrolou. Zaměstnanci vám díky podepsané plné moci zařídí návštěvu STK a vy už si automobil vyzvednete s novou červenou známkou.

img-responsive

servis | foto: Toyota

I bez odborné pomoci si ale můžeme základní kontrolu svého automobilu provést sami, a vyhnout se tak zbytečným chybám. Důležité je vědět, že s sebou na STK musíme přivézt velký a malý technický průkaz. Bez této dokumentace nemůže kontrola proběhnout. A jak tedy své auto připravit a zkontrolovat?

Na vratech každé stanice bývá informace o tom, že auto musí být čisté a bez okrasných krytů kol (poklic). Na vozidle nesmí být neschválené doplňky, např. omezující stanovený výhled či jiná zařízení, například osvětlení, které musí splňovat počet i umístění schválené a povolené pro konkrétní automobil. Tento problém se netýká jen nákladních a terénních automobilů opatřených dodatečnou „světelnou rampou“, ale v podstatě každého osobního automobilu, na které bylo dodatečně montováno tzv. denní svícení. Ne každý totiž při montáži dodrží správné umístění, které je dáno zákonem. Tyto světla mají být umístěny ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm. Vzdálenost od bočního obrysu automobilu má být maximálně 400 mm a vzdálenost mezi světly minimálně 600 mm.

Zpět ale k přípravám. Začít můžeme osvětlením, je potřeba zkontrolovat, že nám vše svítí a bliká. Kontrole se ale podrobuje téměř vše, co se v automobilu nachází, ať je to elektrické stahování oken, houkačka, ostřikovače, stěrače… Dále můžeme zkontrolovat minimální hloubku dezénu pneumatiky, která je 4mm v zimním a 1,6mm v letním období. Stejně tak musíme mít jistotu, že jsou kola i pneumatiky obuté na automobilu v souladu s tím, co nám povoluje velký technický průkaz. Neméně důležitá je i kontrola povinné výbavy, která nám předepisuje hned několik položek. Jsou jimi náhradní žárovky a pojistky, vždy jedna od každého druhu použitého v automobilu. Dále se jedná o výstražný trojúhelník, výstražnou vestu a lékárničku s platným obsahem. A pokud naše auto není vybaveno pneumatikami s možností nouzového dojetí, měla by naše povinná výbava obsahovat i hever, klíč na matice kol a rezervní kolo či sadu na opravu pneumatik.

Samotné technické prohlídce musí vždy předcházet měření emisí, to zpravidla probíhá na stanici technické kontroly pod jednou střechou. Pokud máme jinak pocit, že je automobil v pořádku (dobře brzdí, podvozek netluče, výfuk „neprdí“, čelní sklo není prasklé či jinak poškozené), můžeme automobil podrobit technické prohlídce, která může mít 3 různé výsledky:

1) Vozidlo projde bez závad nebo s lehkými závadami, tato technická prohlídka platí 2 roky.
2) Vozidlo s vážnými závadami, kdy je technická prohlídka udělena na 30 dní, během kterých musíme závady odstranit a technickou prohlídku opakovat.
3) Vozidlo s nebezpečnými závadami, kdy vozidle není udělena žádná platnost technické prohlídky a vozidlo nesmí na pozemní komunikaci.
Tak ať máte všichni za 1!

Google+ Vytisknout

Diskuze: Na STK hlavně nezapomenout. Co se stane, když ji zasklíte?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Starší motor

Únik chladící kapaliny? Toto bývají nejčastější příčiny louží pod motorem

Bugatti Divo

Nové Bugatti na scéně? Teď už víme, jak bude znít

Ilustrační foto

Jste za volantem nervní? Rady, jak se udržet na uzdě

Na počátku srpna sjelo z výrobní linky závodu společnosti Škoda Auto v Kvasinách milionté SUV značky Škoda. Jubilejní vůz Škoda Karoq zamíří k zákazníkovi ve Španělsku

Mladoboleslavská ofenziva přináší úspěchy, Škoda vyrobila již milionté SUV

Ilustrační fotografie

Skandály, které otřásly automobilovým průmyslem? Kokain i stovky životů v ohrožení

Turisté natočili svůj zběsilý úprk před lesním požárem

Turisté natočili průjezd lesním požárem, z těchto záběrů vám bude pořádně horko

Dvaadvacetiletý mladík se nechal natočit při jízdě rychlostí 318 km/h po dálnici, teď ho čeká vysvětlování policistům

Přes 300 km/h na noční dálnici? Sebejistého mladíka usvědčilo vlastní video

Pininfarina PF0

Pininfarinův americký sen? Nový hypersport PF0 slibuje z 0 na 100 km/h pod 2 sekundy

Ilustrační foto

V čem jezdí neohleduplní řidiči nejčastěji? Na tato auta si dávejte pozor!

Pokus o krádež motocyklu skončil pro zloděje fiaskem

Z obyčejného řidiče se stal hrdina internetu. Jeho čin zachytila kamera

reklama
reklama

Doporučujeme

Volkswagen I.D. Buzz za jízdy

VIDEO: Elektromobil Volkswagen I.D. Buzz za jízdy. Má zajímavý interiér

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

  2. Chcete dodávku bez moderních vymožeností? Těchto deset kousků je tu pro vás

  3. Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

  4. Škoda mezi nejhoršími automobily světa. Co se stalo?

  5. Jak co nejlépe šetřit palivo? Na rychlosti záleží víc, než si myslíte

  6. Je možné chytit letící šíp z auta? S nejvýkonnější Octavií žádný problém

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud