Řidiči malých dodávek, kombíků s přepážkou nebo pickupů by měli zpozornět. Od loňska se totiž i jich týká značka, kterou doposud mohli s klidem ignorovat. Jedná se o 'Zákaz vjezdu nákladních automobilů', který se teď vztahuje na daleko více aut.
HLEDÁME REDAKTORY pro externí i HPP spolupráci: Chcete psát o autech? Pošlete nám CV na redakce@autoroad.cz----------------------------------------------
Možná jste o této změně věděli, možné ne, jedná se ale o další kontroverzní úpravu z pera ministerstva dopravy. Po 'změně' přednosti na kruhových objezdech a nové platnosti značky 'Zimní výbava' je to změna dopravních předpisů pro nákladní auta.
Doposud platilo, že dopravní značka 'Zákaz vjezdu nákladních vozidel' platila pro auta s hmotností nad 3,5 tuny. Od roku 2016 je ale situace jiná a značka se vztahuje na všechna auta z kategorie N, tedy i na nákladní automobily, jejichž hmotnost nepřevyšuje 3500 kg. Nově se tak zákaz vjezdu týká menších dodávek, pickupů, tahačů, ale také třeba osobních aut s mřížkou za zadními sedadly.
Pozměněná vyhláška č. 294/205 o pravidlech provozu na pozemních komunikacích nově popisuje tuto dopravní značku takto: "Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy."
Pokud tedy u zmíněné značky není dodatkovou tabulkou doplněna hmotnost, žádné nákladní auto za ni nesmí.Tyto značky jsou přitom téměř všude - na silnicích, při vjezdu do ulic nebo částí města, na parkovištích atd.
Ministerstvo předpokládá, že obce postupně doplní dodatkové tabulky do míst, kam budou chtít zakázat pouze vjezd velkých nákladních aut, stejně jak tomu bylo doposud. Pokud by to totiž neudělaly, hrozilo by, že zcela odříznout zásobování některých částí a také výrazné zpomalí provoz.
Porovnání staré a nové vyhlášky platné od 1.1.2016DŘÍVE vyhláška č. 30/2001: Značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů (č. B4) platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg. Neplatí však pro obytné automobily.
NYNÍ vyhláška č. 294/2015: Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.