Řidiči malých dodávek, kombíků s přepážkou nebo pickupů by měli zpozornět. Od loňska se totiž i jich týká značka, kterou doposud mohli s klidem ignorovat. Jedná se o 'Zákaz vjezdu nákladních automobilů', který se teď vztahuje na daleko více aut.
HLEDÁME REDAKTORY pro externí i HPP spolupráci: Chcete psát o autech? Pošlete nám CV na redakce@autoroad.cz----------------------------------------------
Možná jste o této změně věděli, možné ne, jedná se ale o další kontroverzní úpravu z pera ministerstva dopravy. Po 'změně' přednosti na kruhových objezdech a nové platnosti značky 'Zimní výbava' je to změna dopravních předpisů pro nákladní auta.
Doposud platilo, že dopravní značka 'Zákaz vjezdu nákladních vozidel' platila pro auta s hmotností nad 3,5 tuny. Od roku 2016 je ale situace jiná a značka se vztahuje na všechna auta z kategorie N, tedy i na nákladní automobily, jejichž hmotnost nepřevyšuje 3500 kg. Nově se tak zákaz vjezdu týká menších dodávek, pickupů, tahačů, ale také třeba osobních aut s mřížkou za zadními sedadly.
Pozměněná vyhláška č. 294/205 o pravidlech provozu na pozemních komunikacích nově popisuje tuto dopravní značku takto: "Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy."
Pokud tedy u zmíněné značky není dodatkovou tabulkou doplněna hmotnost, žádné nákladní auto za ni nesmí.Tyto značky jsou přitom téměř všude - na silnicích, při vjezdu do ulic nebo částí města, na parkovištích atd.
Ministerstvo předpokládá, že obce postupně doplní dodatkové tabulky do míst, kam budou chtít zakázat pouze vjezd velkých nákladních aut, stejně jak tomu bylo doposud. Pokud by to totiž neudělaly, hrozilo by, že zcela odříznout zásobování některých částí a také výrazné zpomalí provoz.
Porovnání staré a nové vyhlášky platné od 1.1.2016DŘÍVE vyhláška č. 30/2001: Značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů (č. B4) platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg. Neplatí však pro obytné automobily.
NYNÍ vyhláška č. 294/2015: Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?