Jak vybrat správný olej do auta? Poradíme, co znamenají jednotlivá označení a podle čeho se při výběru řídit

AutoRoad.cz, 2. května 2017, 14:14 Google+

S opravdových příchodem jara se zvyšuje i provoz na silnicích. Častější užívání vozu ovšem s sebou přináší i daleko větší nároky na údržbu. Obzvláště po zimě. Víte například, co znamená zimní či letní označení oleje? A jaký máte mít v autě teď?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Příprava na jaro?

Příprava na jaro? | foto: Dataconsult

Sdílejte článek

Jak vybírat motorový olej a jak se správně starat o motor vozu? Základní péči, tedy především dolévání správného motorového oleje, chladící kapaliny a laickou kontrolu elektroinstalace by měl zvládnout každý motorista. Když víte jak na to, není to nic složitého, říká odborník Tomáš Svoboda.

Motor je základem každého automobilu. Aby dobře fungoval, je třeba se o něj správně starat. Důslednou péčí můžeme ovlivnit nejen jeho životnost. Výběrem vhodných olejů můžeme například ovlivnit výkon celého vozu, kvalitu spalin nebo spotřebu pohonných hmot.

Kontrolu stavu chladící kapaliny nebo motorového oleje bychom měli u každého vozu provádět zhruba jednou za měsíc. Na nízkou hladinu oleje by nás i u starších vozů měla upozornit kontrolka, totéž platí u chladící kapaliny. Vždy je ale lepší jednou za čas vše zkontrolovat vizuálně.

„Zároveň můžeme prověřit pevnost všech spojů a těsnění. Všímáme si především olejových nebo mokrých skvrn. Pokud zaznamenáme nějaký únik oleje nebo kapalin, je dobré s vozem okamžitě zamířit do servisu. Delší s takovým automobilem může mít pro motor fatální následky," upozorňuje Tomáš Svoboda.

Čas od času je třeba odšroubovat na ventilovém víku na vršku motoru nalévací víčko od oleje a kouknout se na něj zespoda. Neměl by tam být tzv. „bílý šlem". To je znamení, že nám do oleje proniká chladící směs. Naopak se také kouknout na průhlednou nádobku chladící kapaliny, zda původně oranžová barva neobsahuje černou – tedy vniká olej do chladící směsi. Pak je nutné rychle navštívit servis

Olej i chladící kapalinu kontrolujeme i doléváme zásadně když vůz delší dobu stojí, a to ideálně na rovném povrchu. Při zahřátém motoru hrozí, že se popálíme od chladicí kapaliny a měření hladiny oleje bude zkreslené, protože ho značná část ulpí uvnitř motoru.

Olej podle doporučení výrobce

Při doplňování oleje se řídíme doporučením výrobce. Ten nám obvykle nedoporučí přímo konkrétní značku, ale výkonnostní typ. Všímáme si proto označení ACEA nebo API. Tato označení určují, zda je olej pro benzinové nebo dieselové motory, jak často je nutné jej měnit nebo zda jde o olej vhodný pro motory s přímý vstřikováním paliva.

„Při doplňování oleje je vždy nejlepší zvolit stejný typ i značku. Každý výrobce totiž používá trochu jiné kombinace příměsí, takže mícháním se směs oleje v motoru znehodnocuje. V nouzových případech ale přimíchání oleje jiné značky nevadí. Výkonnostní třída oleje ale musí zůstat zachována podle doporučení výrobce," říká Tomáš Svoboda.

Oleje se v zásadě rozdělují do tří skupin – syntetické, polosyntetické a minerální. Plně syntetický ani plně minerální olej se dnes již nepoužívá a vlastně na něj v obchodě ani nenarazíte, nicméně mezi motoristy se toto rozdělení z minulosti používá i nadále.

Jaký olej vybrat?

Jednotlivé skupiny oleje odlišují kombinace písmen a číslic. Ty zároveň určují i viskozitu, tedy jak moc je olej tekutý nebo hustý. První číslo, takzvané zimní, udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách. Čím je nižší, tím lépe a rychleji se nám motor bude startovat v mrazech. Například vůz s olejem SAE 15W-40 bude v zimě startovat 15 sekund, stejný vůz s olejem SAE 0W-40 mnohem rychleji.

Druhé číslo, takzvané letní, nám udává viskozitu oleje při provozních teplotách. Čím je toto číslo vyšší, tím bude olej při provozu hustější. Například oleje SAE 10W-40 a SAE 15W-40 mají za provozu úplně stejnou viskozitu a chovají se stejně. SAE 0W-30 už je méně hustší a jednotlivé části motoru budou při pohybu klouzat s nižším odporem.

Obecně platí, že čím větší je rozdíl mezi zimním a letním číslem, tím je menší spotřeba paliva. Nižší zimní číslo znamená úsporu paliva se studeným motorem, tedy pokud cestujeme na krátké vzdálenosti.

Řada odborníků proto například pro městský provoz doporučuje takzvané lehkoběžné oleje – například SAE 0W-30. Jsou sice dražší, ale úspora paliva cenu vynahradí. Nevýhodou těchto olejů je však trochu hlučnější chod motoru.

Pokud příliš nejezdíte (zhruba do 10 tisíc kilometrů ročně), nebo často jezdíte hodně dlouhé trasy, pak jsou pro vás ideální oleje s označením SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je také dobré zvolit v případě, že máte příliš vysokou spotřebu oleje – pomohou totiž dotěsnit píst ve válci.

Přechod na jiný druh olejů není nijak jednoduchou záležitostí a měl by se mu věnovat odborník. Je dobré proto oslovit některý z lépe vybavených autoservisů.

„Pokud totiž měníme celou olejovou náplň a přecházíme na kvalitnější oleje, může se stát, že z motoru začnou vyplavovat usazeniny. Je proto dobré olej po čase opět celý vypustit. Kvalitní autoservis by měl ale vše provést bez nejmenších problémů," říká závěrem Tomáš Svoboda.

Vytisknout

Diskuze: Jak vybrat správný olej do auta? Poradíme, co znamenají jednotlivá označení a podle čeho se při výběru řídit

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Problém přetížených vozidel se netýká jen řidičů kamionu

Přetěžujete svůj automobil? A víte co vám hrozí?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud