S opravdových příchodem jara se zvyšuje i provoz na silnicích. Častější užívání vozu ovšem s sebou přináší i daleko větší nároky na údržbu. Obzvláště po zimě. Víte například, co znamená zimní či letní označení oleje? A jaký máte mít v autě teď?
Jak vybírat motorový olej a jak se správně starat o motor vozu? Základní péči, tedy především dolévání správného motorového oleje, chladící kapaliny a laickou kontrolu elektroinstalace by měl zvládnout každý motorista. Když víte jak na to, není to nic složitého, říká odborník Tomáš Svoboda.
Motor je základem každého automobilu. Aby dobře fungoval, je třeba se o něj správně starat. Důslednou péčí můžeme ovlivnit nejen jeho životnost. Výběrem vhodných olejů můžeme například ovlivnit výkon celého vozu, kvalitu spalin nebo spotřebu pohonných hmot.
Kontrolu stavu chladící kapaliny nebo motorového oleje bychom měli u každého vozu provádět zhruba jednou za měsíc. Na nízkou hladinu oleje by nás i u starších vozů měla upozornit kontrolka, totéž platí u chladící kapaliny. Vždy je ale lepší jednou za čas vše zkontrolovat vizuálně.
„Zároveň můžeme prověřit pevnost všech spojů a těsnění. Všímáme si především olejových nebo mokrých skvrn. Pokud zaznamenáme nějaký únik oleje nebo kapalin, je dobré s vozem okamžitě zamířit do servisu. Delší s takovým automobilem může mít pro motor fatální následky," upozorňuje Tomáš Svoboda.
Čas od času je třeba odšroubovat na ventilovém víku na vršku motoru nalévací víčko od oleje a kouknout se na něj zespoda. Neměl by tam být tzv. „bílý šlem". To je znamení, že nám do oleje proniká chladící směs. Naopak se také kouknout na průhlednou nádobku chladící kapaliny, zda původně oranžová barva neobsahuje černou – tedy vniká olej do chladící směsi. Pak je nutné rychle navštívit servis
Olej i chladící kapalinu kontrolujeme i doléváme zásadně když vůz delší dobu stojí, a to ideálně na rovném povrchu. Při zahřátém motoru hrozí, že se popálíme od chladicí kapaliny a měření hladiny oleje bude zkreslené, protože ho značná část ulpí uvnitř motoru.
Olej podle doporučení výrobce
Při doplňování oleje se řídíme doporučením výrobce. Ten nám obvykle nedoporučí přímo konkrétní značku, ale výkonnostní typ. Všímáme si proto označení ACEA nebo API. Tato označení určují, zda je olej pro benzinové nebo dieselové motory, jak často je nutné jej měnit nebo zda jde o olej vhodný pro motory s přímý vstřikováním paliva.
„Při doplňování oleje je vždy nejlepší zvolit stejný typ i značku. Každý výrobce totiž používá trochu jiné kombinace příměsí, takže mícháním se směs oleje v motoru znehodnocuje. V nouzových případech ale přimíchání oleje jiné značky nevadí. Výkonnostní třída oleje ale musí zůstat zachována podle doporučení výrobce," říká Tomáš Svoboda.
Oleje se v zásadě rozdělují do tří skupin – syntetické, polosyntetické a minerální. Plně syntetický ani plně minerální olej se dnes již nepoužívá a vlastně na něj v obchodě ani nenarazíte, nicméně mezi motoristy se toto rozdělení z minulosti používá i nadále.
Jaký olej vybrat?
Jednotlivé skupiny oleje odlišují kombinace písmen a číslic. Ty zároveň určují i viskozitu, tedy jak moc je olej tekutý nebo hustý. První číslo, takzvané zimní, udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách. Čím je nižší, tím lépe a rychleji se nám motor bude startovat v mrazech. Například vůz s olejem SAE 15W-40 bude v zimě startovat 15 sekund, stejný vůz s olejem SAE 0W-40 mnohem rychleji.
Druhé číslo, takzvané letní, nám udává viskozitu oleje při provozních teplotách. Čím je toto číslo vyšší, tím bude olej při provozu hustější. Například oleje SAE 10W-40 a SAE 15W-40 mají za provozu úplně stejnou viskozitu a chovají se stejně. SAE 0W-30 už je méně hustší a jednotlivé části motoru budou při pohybu klouzat s nižším odporem.
Obecně platí, že čím větší je rozdíl mezi zimním a letním číslem, tím je menší spotřeba paliva. Nižší zimní číslo znamená úsporu paliva se studeným motorem, tedy pokud cestujeme na krátké vzdálenosti.
Řada odborníků proto například pro městský provoz doporučuje takzvané lehkoběžné oleje – například SAE 0W-30. Jsou sice dražší, ale úspora paliva cenu vynahradí. Nevýhodou těchto olejů je však trochu hlučnější chod motoru.
Pokud příliš nejezdíte (zhruba do 10 tisíc kilometrů ročně), nebo často jezdíte hodně dlouhé trasy, pak jsou pro vás ideální oleje s označením SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je také dobré zvolit v případě, že máte příliš vysokou spotřebu oleje – pomohou totiž dotěsnit píst ve válci.
Přechod na jiný druh olejů není nijak jednoduchou záležitostí a měl by se mu věnovat odborník. Je dobré proto oslovit některý z lépe vybavených autoservisů.
„Pokud totiž měníme celou olejovou náplň a přecházíme na kvalitnější oleje, může se stát, že z motoru začnou vyplavovat usazeniny. Je proto dobré olej po čase opět celý vypustit. Kvalitní autoservis by měl ale vše provést bez nejmenších problémů," říká závěrem Tomáš Svoboda.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?