První informace o tom, že policie při kontrolách řidičů kamionů požadují doklady o výši mzdy, stejně jako pracovní smlouvy a další, aby ověřili, že dostávají alespoň minimum částky povinné v těchto zemích, přišly z Německa a Francie. Tím vše neskončilo. Od ledna totéž platí i v Rakousku a Itálii. Informuje ÚAMK.
Hovoříme o jevu, kterému se říká kabotáž, kdy přepravce z jednoho státu EU převáží zboží v jiné nebo jiných zemích. Navíc mnohdy jde o tak zvané nomádské řidiče, tedy ty, kteří se s vozy nevracejí do své domovské země, ale po dlouhé měsíce jezdí po Evropě a i povinnou týdenní přestávku řeší životem Nomádů v kabině automobilu. Tím samozřejmě snižují náklady. Mzdové pak přirozeně tím, že minimální mzdy v daných, především východoevropských zemích, jsou nižší. Například i český řidič obvykle dostává méně, než co říkají rakouské předpisy. Minimální mzda u našeho jižního souseda totiž dosahuje 8,27 až 10.22 euro za hodinu. A právě dodržování této hranice, pokud se český kamion pohybuje po rakouských silnicích, chtějí policie a další orgány kontrolovat.
Právě Rakousko je pro české dopravce jedním z nejdůležitějších zákazníků, a jakmile čeští dopravci ztratí výhodu nižších cen, nemají šanci uspět.
Kromě kontroly toho, zda český řidič dostává alespoň minimální rakouskou mzdu, mohou být dopravci kontrolováni, zda například mají následující doklady: předepsaný vysílací formulář, zaměstnaneckou smlouvu v němčině nebo angličtině, doklad o výplatě atd. Pokud doklady řidič nemá, následuje pokuta a dokonce možnost, že bude dané firmě zakázáno provozovat dopravu až na 5 let. Například ve Francii pokuta dosahuje 135 euro.
Podobné předpisy se tedy týkají nejen Německa a Francie, které je zavedly už v průběhu loňského roku, ale i Itálie, v jeho závěru 2016 a Rakouska, od ledna 2017.
Co k tomu evropská legislativa?Samozřejmě, že umožňuje stanovit jednotlivým členským zemím svoji výši minimální mzdy, její vyžadování ale nesmí být v rozporu se svobodou podnikání a volnému pohybu zboží v rámci Evropské unie.
Paradoxní navíc v celé záležitosti je, že se tyto předpisy týkají jen dopravců-firem. Naopak, pokud jde o dopravce-osoby samostatně výdělečně činné, těch se tato povinnost netýká. Že by to byl návod, jak se této povinnosti vyhnout?
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.