Rady a tipy jak předejít střetu se zvěří. A za co budete platit?

Nehod aut se zvířaty přibývá, jak se jim vyhnout?
Nehod aut se zvířaty přibývá, jak se jim vyhnout?, foto: Volvo
ar6 22. ledna 2017 20:08
Sdílej:

Střet se zvěří je věc nepříjemná. I pro zvíře, i pro řidiče a vlastně celou posádku automobilu. Často totiž takovou překážku na silnici v danou chvíli nečekáte, o to jsou pak následky hrozivější. Není na škodu si tedy říct, jak je možné se na střet se zvířetem připravit.

Střetů auta se zvěří rok od roku přibývá a nestávají se pouze na lesních úsecích nebo v okolí pole! Zhruba jedno procento všech havárií u nás totiž připadá na střet se zvěří v hlavním městě. Statisticky ohroženější jsou ale samozřejmě celé kraje – mezi nimi vyčnívá Středočeský, Karlovarský, Moravskoslezský a Vysočina. Důvodem je hustota zalesnění, pořád tedy platí, že i když nějaké to procento ze všech nehod připadá na města, nejohroženější jsou lesní úseky.

Čtěte také:Proč je Mazda MX-5 RF v základu tak drahá? A kolik stojí automat?

Poměrně zajímavé je sčítání škod. Například za rok 2015 jich nehody se zvěří způsobily za celkem 309 milionů korun, likvidace následků, a to včetně vrácení zvěře do přírody, ale přišla ve stejném období na 4,5 miliardy korun! Není proto divu, že Ústřední automotoklub (zkráceně ÚAMK) dal dohromady několik rad, jak následky nehody se zvěří co nejvíce zmírnit, případně jim svou bezpečnou jízdou úplně předejít.

Možná nejdůležitější je v lesních či jinak potenciálně nebezpečných úsecích snížit rychlost z povolených 90 km/h na alespoň 80 km/h. Jak asi tušíte, při nižší rychlosti existuje lepší možnost zareagovat na vzniklou situaci, nebo dokonce úplně dobrzdit v případě hrozící kolize. Doporučená je i vhodná práce s dálkovými světly, ty totiž zvěř oslní a ta na silnici zkamení. Na vyplašení je pak lepší použít klakson než světlomety. Když už na silnici zvíře uvidíte, nečekejte jen jedno, ale spíše celé stádo. Zvěř se v nich obvykle pohybuje.

Čtěte také:Jak fungují triky na snížení spotřeby paliva? Budete v šoku

V situaci, kdy už je nehoda nevyhnutelná nestrhávejte volant na stranu, riskujete totiž náraz do stromu, jiného automobilu nebo příkopu. Přímý čelní střet se zvířetem, případně i s konstantním snižováním rychlosti, v tomto případě nadělá méně škody. Po nehodě by se měl řidič chovat jako při běžné havárii. To znamená zapnout výstražná světla, obléci si reflexní vestu a postavit za auto výstražný trojúhelník. Mimo obec je to minimálně 50 metrů od vozidla (v obci klidně i blíže), na dálnici minimálně 100 metrů od vozidla a pokud je nehoda za zatáčkou, pak samozřejmě před ní. Posléze z bezpečného místa je nutné zavolat policii, která uvědomí myslivce kvůli likvidaci nebo dohledání zvěře.

Jsou jistě i tací, které by při malém poškození vozu napadlo sražené zvíře naložit do kufru a odjet s ním. Pozor! Za takové jednání vám hrozí pokuta. Například když naložíte dva bažanty, je škoda podle sazebníků vyšší než 5000 korun a dopouštíte se tedy pytláctví. Za takové počínání hrozí pokuta nejméně 2000 korun. A o penězích bude i poslední poučka – za nehodu je totiž obecně zodpovědný řidič, nemůže tedy vymáhat škodu například po myslivcích. Naopak se může stát, že oni budou vymáhat pokutu po řidiči. Materiálně tak může pomoci vlastně jedině pojišťovna v rámci havarijního pojištění. Dnes už existuje také speciální pokrytí škod v případě nehody se zvěří. Nejlepší je se jí ale úplně vyhnout.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?