Střet se zvěří je věc nepříjemná. I pro zvíře, i pro řidiče a vlastně celou posádku automobilu. Často totiž takovou překážku na silnici v danou chvíli nečekáte, o to jsou pak následky hrozivější. Není na škodu si tedy říct, jak je možné se na střet se zvířetem připravit.
Střetů auta se zvěří rok od roku přibývá a nestávají se pouze na lesních úsecích nebo v okolí pole! Zhruba jedno procento všech havárií u nás totiž připadá na střet se zvěří v hlavním městě. Statisticky ohroženější jsou ale samozřejmě celé kraje – mezi nimi vyčnívá Středočeský, Karlovarský, Moravskoslezský a Vysočina. Důvodem je hustota zalesnění, pořád tedy platí, že i když nějaké to procento ze všech nehod připadá na města, nejohroženější jsou lesní úseky.
Čtěte také:Proč je Mazda MX-5 RF v základu tak drahá? A kolik stojí automat?
Poměrně zajímavé je sčítání škod. Například za rok 2015 jich nehody se zvěří způsobily za celkem 309 milionů korun, likvidace následků, a to včetně vrácení zvěře do přírody, ale přišla ve stejném období na 4,5 miliardy korun! Není proto divu, že Ústřední automotoklub (zkráceně ÚAMK) dal dohromady několik rad, jak následky nehody se zvěří co nejvíce zmírnit, případně jim svou bezpečnou jízdou úplně předejít.
Možná nejdůležitější je v lesních či jinak potenciálně nebezpečných úsecích snížit rychlost z povolených 90 km/h na alespoň 80 km/h. Jak asi tušíte, při nižší rychlosti existuje lepší možnost zareagovat na vzniklou situaci, nebo dokonce úplně dobrzdit v případě hrozící kolize. Doporučená je i vhodná práce s dálkovými světly, ty totiž zvěř oslní a ta na silnici zkamení. Na vyplašení je pak lepší použít klakson než světlomety. Když už na silnici zvíře uvidíte, nečekejte jen jedno, ale spíše celé stádo. Zvěř se v nich obvykle pohybuje.
Čtěte také:Jak fungují triky na snížení spotřeby paliva? Budete v šoku
V situaci, kdy už je nehoda nevyhnutelná nestrhávejte volant na stranu, riskujete totiž náraz do stromu, jiného automobilu nebo příkopu. Přímý čelní střet se zvířetem, případně i s konstantním snižováním rychlosti, v tomto případě nadělá méně škody. Po nehodě by se měl řidič chovat jako při běžné havárii. To znamená zapnout výstražná světla, obléci si reflexní vestu a postavit za auto výstražný trojúhelník. Mimo obec je to minimálně 50 metrů od vozidla (v obci klidně i blíže), na dálnici minimálně 100 metrů od vozidla a pokud je nehoda za zatáčkou, pak samozřejmě před ní. Posléze z bezpečného místa je nutné zavolat policii, která uvědomí myslivce kvůli likvidaci nebo dohledání zvěře.
Jsou jistě i tací, které by při malém poškození vozu napadlo sražené zvíře naložit do kufru a odjet s ním. Pozor! Za takové jednání vám hrozí pokuta. Například když naložíte dva bažanty, je škoda podle sazebníků vyšší než 5000 korun a dopouštíte se tedy pytláctví. Za takové počínání hrozí pokuta nejméně 2000 korun. A o penězích bude i poslední poučka – za nehodu je totiž obecně zodpovědný řidič, nemůže tedy vymáhat škodu například po myslivcích. Naopak se může stát, že oni budou vymáhat pokutu po řidiči. Materiálně tak může pomoci vlastně jedině pojišťovna v rámci havarijního pojištění. Dnes už existuje také speciální pokrytí škod v případě nehody se zvěří. Nejlepší je se jí ale úplně vyhnout.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.