Střet se zvěří je věc nepříjemná. I pro zvíře, i pro řidiče a vlastně celou posádku automobilu. Často totiž takovou překážku na silnici v danou chvíli nečekáte, o to jsou pak následky hrozivější. Není na škodu si tedy říct, jak je možné se na střet se zvířetem připravit.
Střetů auta se zvěří rok od roku přibývá a nestávají se pouze na lesních úsecích nebo v okolí pole! Zhruba jedno procento všech havárií u nás totiž připadá na střet se zvěří v hlavním městě. Statisticky ohroženější jsou ale samozřejmě celé kraje – mezi nimi vyčnívá Středočeský, Karlovarský, Moravskoslezský a Vysočina. Důvodem je hustota zalesnění, pořád tedy platí, že i když nějaké to procento ze všech nehod připadá na města, nejohroženější jsou lesní úseky.
Čtěte také:Proč je Mazda MX-5 RF v základu tak drahá? A kolik stojí automat?
Poměrně zajímavé je sčítání škod. Například za rok 2015 jich nehody se zvěří způsobily za celkem 309 milionů korun, likvidace následků, a to včetně vrácení zvěře do přírody, ale přišla ve stejném období na 4,5 miliardy korun! Není proto divu, že Ústřední automotoklub (zkráceně ÚAMK) dal dohromady několik rad, jak následky nehody se zvěří co nejvíce zmírnit, případně jim svou bezpečnou jízdou úplně předejít.
Možná nejdůležitější je v lesních či jinak potenciálně nebezpečných úsecích snížit rychlost z povolených 90 km/h na alespoň 80 km/h. Jak asi tušíte, při nižší rychlosti existuje lepší možnost zareagovat na vzniklou situaci, nebo dokonce úplně dobrzdit v případě hrozící kolize. Doporučená je i vhodná práce s dálkovými světly, ty totiž zvěř oslní a ta na silnici zkamení. Na vyplašení je pak lepší použít klakson než světlomety. Když už na silnici zvíře uvidíte, nečekejte jen jedno, ale spíše celé stádo. Zvěř se v nich obvykle pohybuje.
Čtěte také:Jak fungují triky na snížení spotřeby paliva? Budete v šoku
V situaci, kdy už je nehoda nevyhnutelná nestrhávejte volant na stranu, riskujete totiž náraz do stromu, jiného automobilu nebo příkopu. Přímý čelní střet se zvířetem, případně i s konstantním snižováním rychlosti, v tomto případě nadělá méně škody. Po nehodě by se měl řidič chovat jako při běžné havárii. To znamená zapnout výstražná světla, obléci si reflexní vestu a postavit za auto výstražný trojúhelník. Mimo obec je to minimálně 50 metrů od vozidla (v obci klidně i blíže), na dálnici minimálně 100 metrů od vozidla a pokud je nehoda za zatáčkou, pak samozřejmě před ní. Posléze z bezpečného místa je nutné zavolat policii, která uvědomí myslivce kvůli likvidaci nebo dohledání zvěře.
Jsou jistě i tací, které by při malém poškození vozu napadlo sražené zvíře naložit do kufru a odjet s ním. Pozor! Za takové jednání vám hrozí pokuta. Například když naložíte dva bažanty, je škoda podle sazebníků vyšší než 5000 korun a dopouštíte se tedy pytláctví. Za takové počínání hrozí pokuta nejméně 2000 korun. A o penězích bude i poslední poučka – za nehodu je totiž obecně zodpovědný řidič, nemůže tedy vymáhat škodu například po myslivcích. Naopak se může stát, že oni budou vymáhat pokutu po řidiči. Materiálně tak může pomoci vlastně jedině pojišťovna v rámci havarijního pojištění. Dnes už existuje také speciální pokrytí škod v případě nehody se zvěří. Nejlepší je se jí ale úplně vyhnout.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.