Jednou z legend českého automobilového průmyslu je zcela nepochybně Škoda Felicia. Ne, nemyslíme tu klasickou s otevřenou karosérií, ale hatchback nebo kombi z 90. let. První auto, vyvinuté pod vedením koncernu Volkswagen, je na českých silnicích k vidění v hojném počtu i dnes a občas se možná najdou tací, kteří by si klidně úplně nový kousek koupili. A nejen těm je určen tento neuvěřitelný inzerát.
Jednoduché malé auto, které opravíte v garáži už dneska neseženete. Všude je plno elektroniky, přeplňování a složitých mechanismů. Ještě v devadesátých letech ale byla jednoduchých aut v nabídce spousta, jedním z nich je pak k našemu potěšení i Škoda Felicia. Auto, kterému se sice půlka národa vysmívá, kdekdo se ale na něm naučil řídit a v provozu je jich i přes relativní stáří stále až neuvěřitelné množství. A to i navzdory tomu, že od premiéry na Karlově mostě v září 1994 uběhlo již dvaadvacet let. Přesto se určitě najdou tací, jenž by si „Feldu“ rádi koupili i dnes a samozřejmě s co nejmenším počtem najetých kilometrů.
Pokud patříte do tohoto okruhu lidí, mohl by Vás zajímat následující inzerát. Jistě, automobilů s malým množstvím ujetých kilometrů najdete v inzerci mnoho, většinou ale nejde o naprosto běžný hatchback. Jenomže tahle Felicia je prostě výjimečná, vždyť kolik jich má na světě najeto jen 3300 kilometrů. Žádná, pravděpodobně. Podle inzerátu navíc auto stálo v garáži, nikdy nejelo v dešti nebo v zimě a nebylo ani vystaven přímému slunečnímu záření. První majitelka byla ročník 1935, nízký nájezd je tak vlastně pochopitelný.
Z výrobních pásů sjel vínový hatchback se zážehovou třináctistovkou MPi o výkonu 40 kW (54 k), manuální pětistupňovou převodovkou a výbavou LX v prosinci roku 1996. Mírně znepokojující mohou být snad jen loga X Line na zadních sloupcích, značící přítomnost stejnojmenné limitované série. Ta se však podle dostupných údajů představila až spolu s faceliftem v roce 1998. Jejím specifikem bylo jen 1000 vyrobených kusů v barvách české trikolory, otáčkoměr na palubní desce pak nahradily analogové hodiny. Zpět ale k inzerovanému modelu, jenž je údajně jinak naprosto původní a nejeví žádné známky koroze. Také výfuk nebo motorový prostor vypadají čistě a nově. Vzhledem k nízkému nájezdu, vlastně úplně původnímu stavu a i veškeré dokumentaci, včetně servisní knížky, asi nepřekvapí vysoká cena. 135 000 korun je skutečně hodně, na druhou stranu je to podle fotek unikát hodný vyjíždění pouze na srazy a výstavy. Navíc jich v budoucnu bude čím dál méně.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.