Pokud se ve zprávách hovoří o překračování rychlosti, často jsou s tím spojeni řidiči prémiových vozů. Jak je to ale doopravdy? Skutečně nejvíce porušují předpisy Audi, BMW nebo Mercedesy? Britská pojišťovna Admiral sestavila žebříček aut, která nejčastěji nebo naopak pouze zřídka porušují rychlostní limity. A je mezi nimi i několik překvapení.
Britská pojišťovna Admiral se řadí ve svém oboru rozhodně k těm známějším, zvlášť pokud jde o britské ostrovy. V její nabídce najdeme mimo jiné i zvýhodněné pojištění pro řidiče, jezdící bezpečně a dodržující veškeré předpisy. Aby ale mohl klient využít této nabídky, musí si také do vozu nechat namontovat speciální černou skříňku, která kontroluje, zda jsou skutečně všechny předpisy dodržovány. Na tuto „kontrolu“ nakonec přistoupilo na 300 000 řidičů, pojišťovna tak z posbíraných dat mohla udělat poměrně kvalifikovanou statistiku o tom, jaká vozidla nejčastěji porušují rychlostní limity. Vedle tohoto žebříčku ale ta stejná společnost sestavila i opačnou statistiku, tedy aut s nejmenším počtem přestupků.
Začněme na tom „špatném“ konci. Rychlost v Británii nejčastěji porušuje Bentley Continental GT, respektive jeho majitelé. Se stejným autem mají přitom nedávnou zkušenost také naši policisté, to když bývalý fotbalový reprezentant David Limberský se stejným vozem boural v Praze pod vlivem alkoholu a ještě se snažil policii utéct. Od bulváru ale zase zpátky k seriózním statistikám. Hned za britským luxusním kupé skončila čtveřice Audi Q5, BMW 420d, BMW M135i a Audi A5. Naftová řada 4 je možná trochu překvapením, jinak to ale potvrzuje stereotyp, že rychlost porušují častěji právě řidiči prémiových vozů. Zajímavé je šesté místo, na němž skončilo Volvo V50, respektive místo deváté, okupované Mitsubishi L200. To, přiznejme si, nejsou zrovna auta pirátů silnic. Sedmé, osmé a desáté místo mají opět „v moci“ prémiové značky v pořadí BMW 535i, Mercedes-Benz C 220 d a Mercedes-Benz C 250 d.
Statistiku vozů s nejmenším počtem překročení rychlosti celkem jednoznačně opanovala malá a levná auta. Na prvním místě je Seat Mii, hned za ním najdete Fiat Seicento, Hyundai Atos (v Británii Amica) a Daewoo Kalos. Na páté místo se možná trochu překvapivě dostala Honda HR-V, pak už ale následují zase městská přibližovadla – Chevrolet Spark (v Británii Matiz), Nissan Pixo a Volkswagen Lupo. Devátý Ford StreetKa zjevně také více sedí rozvážným řidičům a desítku sluňáků uzavírá Fiat Stilo.
Porovnat můžeme statistiku z britských silnic s tou z belgických. Loni totiž tamní policie na severu země zkontrolovala 978 202 řidičů, z nichž nejvíce pokut za překročení rychlosti (celkem 108 485) připadá na řidiče vozů BMW. Za nimi jsou majitelé Volkswagenů, Mercedesů, Audi a Opelů. Premisu o pirátech v prémiových modelech to tedy opět potvrzuje. Na opačném konci spektra jsou modely Seat a Dacia, málo hřeší také majitelé Renaultů nebo Škodovek. A zajímavost z belgických silnic na závěr – řidiči Porsche zaplatili třináctkrát méně pokut než ti s modrobílou vrtulí na kapotě. Čím to asi bude?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.