Před deseti lety spustilo ministerstvo dopravy bodový systém, který měl a stále má být „kladivem“ na řidiče. Za dobu jeho existence nasbíralo 12 bodů 70 tisíc řidičů. V blízké budoucnosti se pak chystá revize celého systému, která přinese lepší přehlednost a mírné změny v udělování bodů.
Oprávnění řídit motorové vozidlo má v Česku na 6,7 milionu lidí, z toho 3,7 milionu mužů a 3 miliony žen. 12 bodů, tedy maximální možnou hranici, a tím pádem odebrání řidičského oprávnění, nasbíralo za deset let existence bodového systému 70 tisíc řidičů. Z tohoto počtu bylo přes 65 tisíc mužského pohlaví a jen 4500 ženského pohlaví. Vzhledem k počtu řidičů u nás jde o značný nepoměr. A pokud půjdeme ještě dál, tak z celkových 15 milionů rozdaných bodů bylo 12 696 244 uděleno mužům a 2 324 751 ženám. Nejčastěji se porušovala povolená rychlost v obci o méně než 20 km/h a nepoužívaly se pásy.
Zajímavá jsou rovněž čísla znázorňující, kolik řidičů má aktuálně na svém kontě nějaký trestný bod. Z celkového počtu 6,7 milionu je to 428 512 mužů a 96 214 žen. Možnosti odmazat si školením bezpečné jízdy nějaké body využilo přes 20 tisíc řidičů. Poslední statistickou perličkou budiž fakt, že nejvíce neukáznění jsou v desetiletém srovnání řidiči ze Středočeského kraje, Prahy a Jihomoravského kraje, naopak nejméně bodovaných řidičů bylo za celých 10 let v kraji Karlovarském, Libereckém a Pardubickém.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka začal bodový systém působit preventivně asi rok po jeho zavedení. „Bodový systém se osvědčil a přispěl k větší bezpečnosti na silnicích. Rádi bychom však, aby byl pro řidiče přehlednější a aby o stavu svého bodového konta byli řidiči lépe informováni. Tímto směrem jdeme v našem návrhu nové podoby bodového systému,“ řekl Ťok. A právě o novém bodovém systému se bude v následujících dnech, týdnech a měsících jednat. Zásadní změny přinést nemá, jak ale zmínil ministr dopravy, půjde především o jeho větší přehlednost.
Nově by měly být body udělovány ve třech pásmech 2, 4 a 6 místo současné škály 1 - 7. Ta je pro řidiče údajně méně přehledná. Počítá se také s větším zaměřením se na pachatele těžkých dopravních přestupků, mezi které patří vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno, nebo vysoké překročení rychlosti. Za ně by nově ve správním řízení mohla být udělena pokuta až 75 tisíc korun. Pokud se navíc někdo dopustí během jednoho roku dvou prohřešků za 6 bodů, automaticky přijde o řidičské oprávnění. V případě bagatelních přestupků naopak navrhuje ministerstvo snížení pokut. K navrhovaným změnám měla možnost vyjádřit se také veřejnost, její podněty se nyní vyhodnocují a některé budou zapracovány do návrhu. A co vy, souhlasíte s přísností bodového systému, nebo byste ho naopak zmírnili? Vyjádřete se v naší anketě!
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.