Před deseti lety spustilo ministerstvo dopravy bodový systém, který měl a stále má být „kladivem“ na řidiče. Za dobu jeho existence nasbíralo 12 bodů 70 tisíc řidičů. V blízké budoucnosti se pak chystá revize celého systému, která přinese lepší přehlednost a mírné změny v udělování bodů.
Oprávnění řídit motorové vozidlo má v Česku na 6,7 milionu lidí, z toho 3,7 milionu mužů a 3 miliony žen. 12 bodů, tedy maximální možnou hranici, a tím pádem odebrání řidičského oprávnění, nasbíralo za deset let existence bodového systému 70 tisíc řidičů. Z tohoto počtu bylo přes 65 tisíc mužského pohlaví a jen 4500 ženského pohlaví. Vzhledem k počtu řidičů u nás jde o značný nepoměr. A pokud půjdeme ještě dál, tak z celkových 15 milionů rozdaných bodů bylo 12 696 244 uděleno mužům a 2 324 751 ženám. Nejčastěji se porušovala povolená rychlost v obci o méně než 20 km/h a nepoužívaly se pásy.
Zajímavá jsou rovněž čísla znázorňující, kolik řidičů má aktuálně na svém kontě nějaký trestný bod. Z celkového počtu 6,7 milionu je to 428 512 mužů a 96 214 žen. Možnosti odmazat si školením bezpečné jízdy nějaké body využilo přes 20 tisíc řidičů. Poslední statistickou perličkou budiž fakt, že nejvíce neukáznění jsou v desetiletém srovnání řidiči ze Středočeského kraje, Prahy a Jihomoravského kraje, naopak nejméně bodovaných řidičů bylo za celých 10 let v kraji Karlovarském, Libereckém a Pardubickém.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka začal bodový systém působit preventivně asi rok po jeho zavedení. „Bodový systém se osvědčil a přispěl k větší bezpečnosti na silnicích. Rádi bychom však, aby byl pro řidiče přehlednější a aby o stavu svého bodového konta byli řidiči lépe informováni. Tímto směrem jdeme v našem návrhu nové podoby bodového systému,“ řekl Ťok. A právě o novém bodovém systému se bude v následujících dnech, týdnech a měsících jednat. Zásadní změny přinést nemá, jak ale zmínil ministr dopravy, půjde především o jeho větší přehlednost.
Nově by měly být body udělovány ve třech pásmech 2, 4 a 6 místo současné škály 1 - 7. Ta je pro řidiče údajně méně přehledná. Počítá se také s větším zaměřením se na pachatele těžkých dopravních přestupků, mezi které patří vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno, nebo vysoké překročení rychlosti. Za ně by nově ve správním řízení mohla být udělena pokuta až 75 tisíc korun. Pokud se navíc někdo dopustí během jednoho roku dvou prohřešků za 6 bodů, automaticky přijde o řidičské oprávnění. V případě bagatelních přestupků naopak navrhuje ministerstvo snížení pokut. K navrhovaným změnám měla možnost vyjádřit se také veřejnost, její podněty se nyní vyhodnocují a některé budou zapracovány do návrhu. A co vy, souhlasíte s přísností bodového systému, nebo byste ho naopak zmírnili? Vyjádřete se v naší anketě!
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.