Před deseti lety spustilo ministerstvo dopravy bodový systém, který měl a stále má být „kladivem“ na řidiče. Za dobu jeho existence nasbíralo 12 bodů 70 tisíc řidičů. V blízké budoucnosti se pak chystá revize celého systému, která přinese lepší přehlednost a mírné změny v udělování bodů.
Oprávnění řídit motorové vozidlo má v Česku na 6,7 milionu lidí, z toho 3,7 milionu mužů a 3 miliony žen. 12 bodů, tedy maximální možnou hranici, a tím pádem odebrání řidičského oprávnění, nasbíralo za deset let existence bodového systému 70 tisíc řidičů. Z tohoto počtu bylo přes 65 tisíc mužského pohlaví a jen 4500 ženského pohlaví. Vzhledem k počtu řidičů u nás jde o značný nepoměr. A pokud půjdeme ještě dál, tak z celkových 15 milionů rozdaných bodů bylo 12 696 244 uděleno mužům a 2 324 751 ženám. Nejčastěji se porušovala povolená rychlost v obci o méně než 20 km/h a nepoužívaly se pásy.
Zajímavá jsou rovněž čísla znázorňující, kolik řidičů má aktuálně na svém kontě nějaký trestný bod. Z celkového počtu 6,7 milionu je to 428 512 mužů a 96 214 žen. Možnosti odmazat si školením bezpečné jízdy nějaké body využilo přes 20 tisíc řidičů. Poslední statistickou perličkou budiž fakt, že nejvíce neukáznění jsou v desetiletém srovnání řidiči ze Středočeského kraje, Prahy a Jihomoravského kraje, naopak nejméně bodovaných řidičů bylo za celých 10 let v kraji Karlovarském, Libereckém a Pardubickém.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka začal bodový systém působit preventivně asi rok po jeho zavedení. „Bodový systém se osvědčil a přispěl k větší bezpečnosti na silnicích. Rádi bychom však, aby byl pro řidiče přehlednější a aby o stavu svého bodového konta byli řidiči lépe informováni. Tímto směrem jdeme v našem návrhu nové podoby bodového systému,“ řekl Ťok. A právě o novém bodovém systému se bude v následujících dnech, týdnech a měsících jednat. Zásadní změny přinést nemá, jak ale zmínil ministr dopravy, půjde především o jeho větší přehlednost.
Nově by měly být body udělovány ve třech pásmech 2, 4 a 6 místo současné škály 1 - 7. Ta je pro řidiče údajně méně přehledná. Počítá se také s větším zaměřením se na pachatele těžkých dopravních přestupků, mezi které patří vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno, nebo vysoké překročení rychlosti. Za ně by nově ve správním řízení mohla být udělena pokuta až 75 tisíc korun. Pokud se navíc někdo dopustí během jednoho roku dvou prohřešků za 6 bodů, automaticky přijde o řidičské oprávnění. V případě bagatelních přestupků naopak navrhuje ministerstvo snížení pokut. K navrhovaným změnám měla možnost vyjádřit se také veřejnost, její podněty se nyní vyhodnocují a některé budou zapracovány do návrhu. A co vy, souhlasíte s přísností bodového systému, nebo byste ho naopak zmírnili? Vyjádřete se v naší anketě!
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?