Před deseti lety spustilo ministerstvo dopravy bodový systém, který měl a stále má být „kladivem“ na řidiče. Za dobu jeho existence nasbíralo 12 bodů 70 tisíc řidičů. V blízké budoucnosti se pak chystá revize celého systému, která přinese lepší přehlednost a mírné změny v udělování bodů.
Oprávnění řídit motorové vozidlo má v Česku na 6,7 milionu lidí, z toho 3,7 milionu mužů a 3 miliony žen. 12 bodů, tedy maximální možnou hranici, a tím pádem odebrání řidičského oprávnění, nasbíralo za deset let existence bodového systému 70 tisíc řidičů. Z tohoto počtu bylo přes 65 tisíc mužského pohlaví a jen 4500 ženského pohlaví. Vzhledem k počtu řidičů u nás jde o značný nepoměr. A pokud půjdeme ještě dál, tak z celkových 15 milionů rozdaných bodů bylo 12 696 244 uděleno mužům a 2 324 751 ženám. Nejčastěji se porušovala povolená rychlost v obci o méně než 20 km/h a nepoužívaly se pásy.
Zajímavá jsou rovněž čísla znázorňující, kolik řidičů má aktuálně na svém kontě nějaký trestný bod. Z celkového počtu 6,7 milionu je to 428 512 mužů a 96 214 žen. Možnosti odmazat si školením bezpečné jízdy nějaké body využilo přes 20 tisíc řidičů. Poslední statistickou perličkou budiž fakt, že nejvíce neukáznění jsou v desetiletém srovnání řidiči ze Středočeského kraje, Prahy a Jihomoravského kraje, naopak nejméně bodovaných řidičů bylo za celých 10 let v kraji Karlovarském, Libereckém a Pardubickém.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka začal bodový systém působit preventivně asi rok po jeho zavedení. „Bodový systém se osvědčil a přispěl k větší bezpečnosti na silnicích. Rádi bychom však, aby byl pro řidiče přehlednější a aby o stavu svého bodového konta byli řidiči lépe informováni. Tímto směrem jdeme v našem návrhu nové podoby bodového systému,“ řekl Ťok. A právě o novém bodovém systému se bude v následujících dnech, týdnech a měsících jednat. Zásadní změny přinést nemá, jak ale zmínil ministr dopravy, půjde především o jeho větší přehlednost.
Nově by měly být body udělovány ve třech pásmech 2, 4 a 6 místo současné škály 1 - 7. Ta je pro řidiče údajně méně přehledná. Počítá se také s větším zaměřením se na pachatele těžkých dopravních přestupků, mezi které patří vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno, nebo vysoké překročení rychlosti. Za ně by nově ve správním řízení mohla být udělena pokuta až 75 tisíc korun. Pokud se navíc někdo dopustí během jednoho roku dvou prohřešků za 6 bodů, automaticky přijde o řidičské oprávnění. V případě bagatelních přestupků naopak navrhuje ministerstvo snížení pokut. K navrhovaným změnám měla možnost vyjádřit se také veřejnost, její podněty se nyní vyhodnocují a některé budou zapracovány do návrhu. A co vy, souhlasíte s přísností bodového systému, nebo byste ho naopak zmírnili? Vyjádřete se v naší anketě!
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?