Bodový systém slaví deset let, ministerstvo chystá změny (+ ANKETA)

ar6, 23. června 2016, 19:16 Google+

Před deseti lety spustilo ministerstvo dopravy bodový systém, který měl a stále má být „kladivem“ na řidiče. Za dobu jeho existence nasbíralo 12 bodů 70 tisíc řidičů. V blízké budoucnosti se pak chystá revize celého systému, která přinese lepší přehlednost a mírné změny v udělování bodů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bodový systém má deset let, nad jeho dodržováním bdí i služební Octavie.

Bodový systém má deset let, nad jeho dodržováním bdí i služební Octavie. | foto: policie.cz

Sdílejte článek

Oprávnění řídit motorové vozidlo má v Česku na 6,7 milionu lidí, z toho 3,7 milionu mužů a 3 miliony žen. 12 bodů, tedy maximální možnou hranici, a tím pádem odebrání řidičského oprávnění, nasbíralo za deset let existence bodového systému 70 tisíc řidičů. Z tohoto počtu bylo přes 65 tisíc mužského pohlaví a jen 4500 ženského pohlaví. Vzhledem k počtu řidičů u nás jde o značný nepoměr. A pokud půjdeme ještě dál, tak z celkových 15 milionů rozdaných bodů bylo 12 696 244 uděleno mužům a 2 324 751 ženám. Nejčastěji se porušovala povolená rychlost v obci o méně než 20 km/h a nepoužívaly se pásy.

Zajímavá jsou rovněž čísla znázorňující, kolik řidičů má aktuálně na svém kontě nějaký trestný bod. Z celkového počtu 6,7 milionu je to 428 512 mužů a 96 214 žen. Možnosti odmazat si školením bezpečné jízdy nějaké body využilo přes 20 tisíc řidičů. Poslední statistickou perličkou budiž fakt, že nejvíce neukáznění jsou v desetiletém srovnání řidiči ze Středočeského kraje, Prahy a Jihomoravského kraje, naopak nejméně bodovaných řidičů bylo za celých 10 let v kraji Karlovarském, Libereckém a Pardubickém.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka začal bodový systém působit preventivně asi rok po jeho zavedení. „Bodový systém se osvědčil a přispěl k větší bezpečnosti na silnicích. Rádi bychom však, aby byl pro řidiče přehlednější a aby o stavu svého bodového konta byli řidiči lépe informováni. Tímto směrem jdeme v našem návrhu nové podoby bodového systému,“ řekl Ťok. A právě o novém bodovém systému se bude v následujících dnech, týdnech a měsících jednat. Zásadní změny přinést nemá, jak ale zmínil ministr dopravy, půjde především o jeho větší přehlednost.

Nově by měly být body udělovány ve třech pásmech 2, 4 a 6 místo současné škály 1 - 7. Ta je pro řidiče údajně méně přehledná. Počítá se také s větším zaměřením se na pachatele těžkých dopravních přestupků, mezi které patří vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno, nebo vysoké překročení rychlosti. Za ně by nově ve správním řízení mohla být udělena pokuta až 75 tisíc korun. Pokud se navíc někdo dopustí během jednoho roku dvou prohřešků za 6 bodů, automaticky přijde o řidičské oprávnění. V případě bagatelních přestupků naopak navrhuje ministerstvo snížení pokut. K navrhovaným změnám měla možnost vyjádřit se také veřejnost, její podněty se nyní vyhodnocují a některé budou zapracovány do návrhu. A co vy, souhlasíte s přísností bodového systému, nebo byste ho naopak zmírnili? Vyjádřete se v naší anketě!

Vytisknout

Diskuze: Bodový systém slaví deset let, ministerstvo chystá změny (+ ANKETA)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Nicola Motor One

Nikola Motor představuje koncept s výkonem dvou tisíc koňských sil

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud