České dálnice se opět o něco více přiblíží světovému standardu. Ministerstvo dopravy plánuje zrušit zastaralé dálniční známky a nahradit je systémem takzvaného videotollingu, tedy elektronického kupónu vázaného na státní poznávací značku vozidla. K jeho zavedení by mohlo dojít už v lednu roku 2019. Vyplývá to z návrhu změny způsobu úhrady časového poplatku, který má server EuroZprávy.cz k dispozici.
Zpoplatněné užívání určitých úseků dálnic v České republice funguje již přes 21 let a resort dopravy dospěl k názoru, že by bylo účelné změnit současný způsob úhrady časového poplatku prováděný formou zakoupení papírového kupónu. Jako jeden z důvodů uvádí značný počet padělaných kupónů, které byly zpočátku téměř nerozeznatelné pro běžného uživatele.
"V roce 2015 se do oběhu dostaly stovky až tisíce padělků. V budoucnu by mohla ztráta z příjmů, z důvodu rozšíření kvalitních padělků, dosáhnout až stovek miliónů korun. Vzhledem k narůstající kvalitě padělků i přes neprolomení všech bezpečnostních prvků, lze předpokládat prohloubení tohoto problému. V roce 2016 byly rovněž zachyceny padělky dálničních kupónů i přes jejich výraznou změnu a snahu je odlišně a více zabezpečit. Při současné podobě dálničních kupónů nelze zcela zabránit možnosti je padělat," stojí v návrhu ministerstva dopravy.
Zavedení elektronického způsobu úhrady a kontroly zaplacení časového poplatku rovněž nabídne uživatelům možnost on-line platby k uhrazení časového poplatku, například formou mobilní aplikace nebo koupí na internetu. Sníží se tak náklady na tisk a distribuci a v neposlední řadě řidiči nebudou muset každoročně bojovat s přilepenou starou dálniční známkou.
Resort dopravy si od videotollingu slibuje také snížení počtu přestupků spočívajících v neuhrazení časového poplatku. V současné době podle ministerstva probíhají pouze namátkové fyzické kontroly vozidel v systému časového zpoplatnění a je pravděpodobné, že nezanedbatelný počet vozidel nemá uhrazený časový poplatek při užití zpoplatněné pozemní komunikace.
Jako příklad uvádí ministerstvo Slovenskou republiku, kde videotolling funguje od začátku letošního roku. "V rámci zavádění podobného systému na Slovensku bylo odhadováno až 20 % vozidel bez uhrazeného časového poplatku. Po zavedení videotollingu se předpokládá pokles podílu vozidel bez uhrazeného časového poplatkuna 6 %," píše se v návrhu, který má server EuroZprávy.cz k dispozici.
Známky nemáme, nahlašte SPZ
Takzvaný videotolling v praxi staví na úhradě časového poplatku, respektive „elektronického kupónu", který prokazuje úhradu časového poplatku pro konkrétní vozidlo ve zvolené době jeho platnosti. Elektronický kupón je ve formě elektronického záznamu svázán s jednoznačným identifikátorem vozidla, kterým je kombinace registrační značky, vozidla a státu, kde je vozidlo registrováno a dobou, pro kterou byl pro toto vozidlo časový poplatek uhrazen.
Místo nalepovací známky si tak uživatel zakoupí licenci na SPZ svého vozidla a nic dalšího nemusí řešit. "Vozidla nebudou vybavena žádným technickým zařízením, ani označením prokazujícím úhradu časového poplatku. Poplatek se hradí na obchodním místě nebo prostřednictvím elektronických kanálů a o úhradě poplatku se vede evidence v centrální databázi. To se týká i vozidel osvobozených od časového poplatku, která budou také zapsána v centrální evidenci," uvádí resort.
Samotná kontrola se pak bude uskutečňovat kamerovým systémem a rozpoznáním tabulky s registrační značkou vozidla a následným porovnáním s evidencí uhrazených časových poplatků v centrální databázi. "S využitím videodetekce registračních značek projíždějících vozidel je možné vytvořit systém, který oproti současnému způsobu úhrady časového poplatku nabídne možnost automatické kontroly uhrazení časového poplatku za konkrétní vozidlo a uživatelům možnost on-line úhrady časového poplatku," stojí v návrhu.
Vozidla tak nebudou vybavena žádným technickým zařízením, ani označením prokazujícím úhradu časového poplatku. Poplatek se podle plánů resortu bude hradit na obchodním místě nebo prostřednictvím elektronických kanálů a o úhradě poplatku se povede evidence v centrální databázi. "Přehled uhrazených časových poplatků za jednotlivá vozidla bude uchovávat centrální databáze, prostřednictvím které bude probíhat na zpoplatněných pozemních komunikacích nepřetržitá automatizovaná kontrola úhrady časového poplatku u vozidel podléhajících časovému zpoplatnění i namátková kontrola (Policie ČR, Celní správa) uhrazení časového poplatku," píše resort v návrhu, který má server EuroZprávy.cz k dispozici.
Na videotolling si ještě počkáme
Předpokládá se, že v případě zavedení videotollingu by mělo dojít k navýšení příjmů Státního fondu dopravní instarstuktury o nejméně 40 až 120 milionů korun ročně. Systém ale bude výhodný nejen pro stát, nýbrž i pro samotné řidiče.
Elektronické dálniční kupóny by totiž měly zajistit spolehlivý, nepřetržitý a bezporuchový výběr časových poplatků, vysokou účinnost výběru časových poplatků a snížit nebo minimálně nepřekročit současné náklady na výběr časových poplatků. Na jejich uvedení do praxe si však ale ještě počkáme.
Termín zavedení se podle návrhu ministerstva dopravy předpokládá nejdříve od 1. ledna 2019 s tím, že skutečný termín zavedení bude závislý na průběhu projednávání legislativních změn a výsledku zadávacího řízení. V praxi se ho tak můžeme dočkat i o několik let později.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?