Uvedení kupé s okřídleným šípem ve znaku se vzpomíná téměř každým rokem. Jednou by mohlo vycházet z Rapidu, jindy zase ze Superbu. Pravdou je, že druhý jmenovaný měl k dvoudveřové variantě mnohem blíž. Konec konců koncepční Tudor z roku 2002 mají téměř všichni ještě v živé paměti. Jak by ale vypadal Tudor pro rok 2016?
Výraz Tudor vznikl jako složenina anglického výrazu two door již ve čtyřicátých letech dvacátého století, kdy označoval typ karosérie. Později se vžilo na tolik, že se tak začala nazývat samostatná modelová řada okřídleného šípu. Postupem času se však jméno stalo jen součástí historie, až do roku 2002. Tehdy Škoda představila v Ženevě červený koncept Tudor s 2.8litrovým zážehovým šestiválcem, vycházející z první novodobé generace Superbu. Velké luxusní kupé ve stylu Audi A5 slavilo u veřejnosti úspěch, do sériové výroby se ale i přes něj nikdy nedostalo. Mohlo by však zaujmout o čtrnáct let později?
Vzhledem k tomu, že původní koncept stále fascinuje, tak nepochybně ano. Myslí si to také známý automobilový manipulátor a designér Theo Chin, který vzal přesně podle někdejšího receptu nový Superb, „sebral“ mu zadní pár dveří a lehce snížil střechu. Aby vůz vypadal správně agresivně, dostala ilustrace jiná přední světla. Výsledkem tak je auto, které si bere na paškál již zmiňované Audi A5, BMW řady 4 nebo Mercedes-Benz C kupé. S železnou pravděpodobností však u této jedné ilustrace také zůstane, protože automobilový trh si žádá jiné modely a Škoda rozhodně není z těch, jež by vyráběly spíše okrajová auta. Vzpomeňme třeba na druhou generaci Roomsteru.
Nezbývá než se ptát, jestli to není tak trochu škoda. Stylové auto z Mladé Boleslavi na trhu chybí, a tuto roli Superb Laurin & Klement s 280koňovým TSI jen těžko zastane. A právě nabídka motorů by v případě uvedení podobného stroje mohla být překážkou. Když už někdo investuje nemalou částku do luxusního kupé, pak očekává patřičnou pohonnou jednotku. Škoda dnes umí nabídnout pouze onen dvoulitr TSI, který je sice silný, ale zkrátka nereprezentativní. Manažerský sedan nebo kombi se bez šesti válců objedou, kupé už ale nikoliv. I tak bychom ale Tudor chtěli vidět ve výrobě, už jen proto, že to původní koncept, i se šestiválcem, do série nedotáhl.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.