Jako každý další rok tady máme jaro, postupně se blíží i léto a společně s tímto ročním obdobím se víc a víc zhoršuje náchylnost alergiků na prach anebo pyl. Nový průzkum společnosti ÚAMK pak přináší nové a zajímavé informace o tom, že kýchnutí za volantem vás může klidně i zabít.
Pylová sezóna letos odstartovala celkem brzo, a to díky mírné zimě a při ní celkem nadprůměrným teplotám. Spousta z vás jistě už navštívila svého alergologa/alergoložku a musela si říci o tabletky proti senné rýmě, popřípadě o oční kapky. Tyto léky byste navíc měli mít vždy při sobě, pokud někam jedete svým vozidlem. V opačném případě ohrožujete svůj a leckdy i další životy.
Nově o tom hovoří statistiky společnosti ÚAMK, které uvádějí, že alergičtí řidiči mají až o 30 % vyšší riziko, že se stanou účastníky dopravní nehody. Stačí, abyste si nevzali svůj prášek na alergii a rázem můžete pocítit během řízení pálení očí (s tím spojené rozostřené vidění), únavu nebo sníženou schopnost reakce na náhlou dopravní situaci.
ÚAMK navíc uvádí i dosti zajímavý fakt. „Během kýchnutí se na nejméně jednu vteřinu automaticky zavřou oči člověka, což v obci při rychlosti 50 km/h znamená, že řidič své auto ovládá poslepu na úseku 14 metrů, a při dálniční rychlosti 120 km/h je to dokonce 60 metrů“. Za tu dobu se přitom může stát ledacos. Přejet chodce nebo nabourat auto před vámi tak není skoro žádný problém.
Přitom vám mnohdy nepomůže ani antipylový filtr v klimatizaci. Stačí zkrátka, abyste to přehnali s klimatizací, nebo na chvíli otevřeli okénko a může být hned „vymalováno“. „Právě u alergiků však bývá ujetá vzdálenost ještě mnohem větší – alergické kýchání totiž obvykle trvá několik sekund a jeho následky mohou být fatální,“ dodává mluvčí společnosti Petr Vomáčka.
„Hlavně alergici by měli pravidelně vyměňovat filtr zachycující pyly v autě, a to alespoň jednou ročně, aby předešli ucpání a zajistili jeho správnou funkci. Také v pylové sezóně by měli využívat pouze cirkulaci vzduchu v autě.“ I to jsou rady, které mohou leckomu zachránit život.
Problém je však nakonec i s léky, tzv. antihistaminiky. Ty sice sníží alergickou reakci, ale mnohdy se zároveň jako vedlejší účinek dostaví zvýšená únava a u některých léku je výslovně napsáno, že po jejich užití se snižuje schopnost koncentrace a reakce.
Je tak dobré, zeptat se svého lékaře, zda jím předepsaná léčiva neovlivní vaší schopnost řídit automobil a pokud ano, zda existuje nějaká vhodnější alternativa.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?