Jako každý další rok tady máme jaro, postupně se blíží i léto a společně s tímto ročním obdobím se víc a víc zhoršuje náchylnost alergiků na prach anebo pyl. Nový průzkum společnosti ÚAMK pak přináší nové a zajímavé informace o tom, že kýchnutí za volantem vás může klidně i zabít.
Pylová sezóna letos odstartovala celkem brzo, a to díky mírné zimě a při ní celkem nadprůměrným teplotám. Spousta z vás jistě už navštívila svého alergologa/alergoložku a musela si říci o tabletky proti senné rýmě, popřípadě o oční kapky. Tyto léky byste navíc měli mít vždy při sobě, pokud někam jedete svým vozidlem. V opačném případě ohrožujete svůj a leckdy i další životy.
Nově o tom hovoří statistiky společnosti ÚAMK, které uvádějí, že alergičtí řidiči mají až o 30 % vyšší riziko, že se stanou účastníky dopravní nehody. Stačí, abyste si nevzali svůj prášek na alergii a rázem můžete pocítit během řízení pálení očí (s tím spojené rozostřené vidění), únavu nebo sníženou schopnost reakce na náhlou dopravní situaci.
ÚAMK navíc uvádí i dosti zajímavý fakt. „Během kýchnutí se na nejméně jednu vteřinu automaticky zavřou oči člověka, což v obci při rychlosti 50 km/h znamená, že řidič své auto ovládá poslepu na úseku 14 metrů, a při dálniční rychlosti 120 km/h je to dokonce 60 metrů“. Za tu dobu se přitom může stát ledacos. Přejet chodce nebo nabourat auto před vámi tak není skoro žádný problém.
Přitom vám mnohdy nepomůže ani antipylový filtr v klimatizaci. Stačí zkrátka, abyste to přehnali s klimatizací, nebo na chvíli otevřeli okénko a může být hned „vymalováno“. „Právě u alergiků však bývá ujetá vzdálenost ještě mnohem větší – alergické kýchání totiž obvykle trvá několik sekund a jeho následky mohou být fatální,“ dodává mluvčí společnosti Petr Vomáčka.
„Hlavně alergici by měli pravidelně vyměňovat filtr zachycující pyly v autě, a to alespoň jednou ročně, aby předešli ucpání a zajistili jeho správnou funkci. Také v pylové sezóně by měli využívat pouze cirkulaci vzduchu v autě.“ I to jsou rady, které mohou leckomu zachránit život.
Problém je však nakonec i s léky, tzv. antihistaminiky. Ty sice sníží alergickou reakci, ale mnohdy se zároveň jako vedlejší účinek dostaví zvýšená únava a u některých léku je výslovně napsáno, že po jejich užití se snižuje schopnost koncentrace a reakce.
Je tak dobré, zeptat se svého lékaře, zda jím předepsaná léčiva neovlivní vaší schopnost řídit automobil a pokud ano, zda existuje nějaká vhodnější alternativa.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?