Jako každý další rok tady máme jaro, postupně se blíží i léto a společně s tímto ročním obdobím se víc a víc zhoršuje náchylnost alergiků na prach anebo pyl. Nový průzkum společnosti ÚAMK pak přináší nové a zajímavé informace o tom, že kýchnutí za volantem vás může klidně i zabít.
Pylová sezóna letos odstartovala celkem brzo, a to díky mírné zimě a při ní celkem nadprůměrným teplotám. Spousta z vás jistě už navštívila svého alergologa/alergoložku a musela si říci o tabletky proti senné rýmě, popřípadě o oční kapky. Tyto léky byste navíc měli mít vždy při sobě, pokud někam jedete svým vozidlem. V opačném případě ohrožujete svůj a leckdy i další životy.
Nově o tom hovoří statistiky společnosti ÚAMK, které uvádějí, že alergičtí řidiči mají až o 30 % vyšší riziko, že se stanou účastníky dopravní nehody. Stačí, abyste si nevzali svůj prášek na alergii a rázem můžete pocítit během řízení pálení očí (s tím spojené rozostřené vidění), únavu nebo sníženou schopnost reakce na náhlou dopravní situaci.
ÚAMK navíc uvádí i dosti zajímavý fakt. „Během kýchnutí se na nejméně jednu vteřinu automaticky zavřou oči člověka, což v obci při rychlosti 50 km/h znamená, že řidič své auto ovládá poslepu na úseku 14 metrů, a při dálniční rychlosti 120 km/h je to dokonce 60 metrů“. Za tu dobu se přitom může stát ledacos. Přejet chodce nebo nabourat auto před vámi tak není skoro žádný problém.
Přitom vám mnohdy nepomůže ani antipylový filtr v klimatizaci. Stačí zkrátka, abyste to přehnali s klimatizací, nebo na chvíli otevřeli okénko a může být hned „vymalováno“. „Právě u alergiků však bývá ujetá vzdálenost ještě mnohem větší – alergické kýchání totiž obvykle trvá několik sekund a jeho následky mohou být fatální,“ dodává mluvčí společnosti Petr Vomáčka.
„Hlavně alergici by měli pravidelně vyměňovat filtr zachycující pyly v autě, a to alespoň jednou ročně, aby předešli ucpání a zajistili jeho správnou funkci. Také v pylové sezóně by měli využívat pouze cirkulaci vzduchu v autě.“ I to jsou rady, které mohou leckomu zachránit život.
Problém je však nakonec i s léky, tzv. antihistaminiky. Ty sice sníží alergickou reakci, ale mnohdy se zároveň jako vedlejší účinek dostaví zvýšená únava a u některých léku je výslovně napsáno, že po jejich užití se snižuje schopnost koncentrace a reakce.
Je tak dobré, zeptat se svého lékaře, zda jím předepsaná léčiva neovlivní vaší schopnost řídit automobil a pokud ano, zda existuje nějaká vhodnější alternativa.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).