Jsou auta, která se za svůj „život“ dočkají bezpočtu ocenění a získají statut kultovní. Pak je skupina, jejíž význam zpochybňován není, ale žádné velké fanfáry se kolem ní nekonají. No a pak je tu několik jedinců se statusem podivínu, jejichž přínos automobilovému světu nebude oceněn nejspíše nikdy. My jsme pro Vás vybrali pět aut z poslední kategorie, o nichž byste své mínění měli honem rychle změnit.
Audi A2
Těžko byste začátkem století hledali technicky vyspělejší auto než malé Audi A2. Jeho hliníková karosérie byla extrémně lehká a také přísně aerodynamická, pod kapotou mohl být mimořádně úsporný diesel a v masce chladiče vybraných verzí najdete dokonce airbag pro chodce, tedy věc, která je nevídaná i dnes. Všechny tyto prvky ale naprosto degradovala absurdně vysoká cena. Dnes by zřejmě podobné auto trhalo prodejní rekordy, vždyť se podívejte, v jakém objemu se prodávají prémiová malá auta s logem DS, Mini nebo konec konců i Audi. A ty jsou většinou ještě mnohem dražší, než bylo Audi A2 a jeho technických kvalit nedosahují ani v nejmenším. Jediné varování – nechtějte s hliníkovou karosérií bourat, protože ze servisních nákladů se Vám protočí panenky.
Citroën C6
Limuzíny vyšší střední třídy, co nemají v techničáku jako místo narození Německo, to mají v dnešním automobilovém světě strašně těžké. Své o tom ví Alfa Romeo, Lancia, Peugeot, Renault a především Citroën. Proč především? Protože C6 byla přesně tím, co v nabídce dvojitého šípu dlouhá léta chybělo. Avantgardní, ale přitom elegantní limuzína, která navenek výborně reprezentuje a uvnitř je především díky podvozku Hydractive příkladně komfortní. Vzhledově navíc není nudná jako některé německé ekvivalenty. Navíc by to nebyl Citroën, kdyby nepřihodil na dobu vzniku ojedinělé vychytávky typu head up displej, varování při vybočení z jízdního pruhu nebo xenonová světla. Bohužel tu ale byly i zápory jako pro spolujezdce sice komfortní, ale pro řidiče vysoce průměrné jízdní vlastnosti, poměrně lenivé motory, vyšší cena a chtě nechtě i horší pověst oproti německé konkurenci. I díky těmto nedostatkům se výroba nikdy nepřehoupla přes 8000 kusů ročně a brzy bude C6 vyhledávanou klasikou. A kdo umí ocenit i jiné kvality než německou preciznost, ví proč tomu tak bude.
Fiat Multipla
Novodobá Multipla to měla a má mimořádně těžké. Díky jejímu ne zrovna konvenčnímu designu vyhrává jednu anketu ošklivosti za druhou, v internetových diskuzích na ni „vtipálci“ často narážejí a mnozí řidiči se tak tomuto šestimístnému MPV vyhýbají. A možná dělají chybu, protože šestimístné uspořádání interiéru se dvěma řadami sedadel je vysoce praktické, autu navíc při kompaktních rozměrech zůstal i velice slušný zavazadelník. Palubní deska je pravda ještě více neortodoxní jako „dvoustupňová“ přední část, navíc její plasty nejsou v bůhvíjaké kvalitě, avšak zkuste pohodlněji odvézt velkou rodinu na takto malém půdorysu – vím, půjde to těžko. A pokud navíc zvolíte naftový motor JTD, zastávky na pumpách budou omezeny na minimum. Škoda, že po faceliftu se změnou designu ztratilo auto svou osobitost a po konci výroby bylo prodáno do čínské licence. To už je ale jiný příběh.
Renault Avantime
Představovat sáhodlouze tohoto křížence MPV a kupé asi nemá cenu. Napsáno o něm bylo mnoho, každý si navíc určitě stihl udělat názor na jeho vzhled, konstrukci, (ne)použitelnost i vysokou cenu (v rámci Renaultu). Přesto je Avantime vůbec nejvíce nedoceněným modelem francouzského výrobce za několik desetiletí a to říkám s vědomím toho, že na takový Scénic RX4, tedy zakladatele segmentu zvýšených a oplastovaných MPV, nebo Mégane RS R26.R, tedy dost možná nejextrémnější ostrý hatchback všech dob, si dnes vzpomene jenom málokdo. Avantime ale zkrátka naprosto předběhl dobu podobných luxusních kříženců. Dnes by svým vzhledem i koncepcí nejspíše minimálně bořil žebříčky popularity, ale začátkem 21. století na něco podobného prostě nebyl zákazník připraven. Mínusem byly rovněž horší jízdní vlastnosti a místy pokulhávající kvalita výroby.
Toyota Previa
Zahrne vůbec někdo japonské MPV do svého výběru při pátrání po sedmimístném autě? Vzhledem k tomu, že se u nás auto oficiálně snad ani neprodávalo a česká bazarová nabídka je velice úzká, asi těžko. Přitom Previa první nebo i druhé generace drží všechny trumfy v rukávu. Jednička se jako jedno z mála MPV, ne-li jediné, dělala s motorem uprostřed a pohonem zadních kol (alternativně šlo zvolit i čtyřkolku), interiér pojme až osm cestujících a veškerá technika zvládne neuvěřitelné porce kilometrů. Dvojka už je sice koncepčně konvenční, z prostornosti kabiny a výdrže jedničky ale neztratila skoro nic. K tomu všemu navíc přidává obrovský palubní komfort, protože její hlavní destinací byly americké zhýčkané rodiny. Proto až budete chtít velké rodinné auto, vzpomeňte si, že neexistuje pouze Sharan, Transporter, Espace nebo Galaxy…
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.