Jsou auta, která se za svůj „život“ dočkají bezpočtu ocenění a získají statut kultovní. Pak je skupina, jejíž význam zpochybňován není, ale žádné velké fanfáry se kolem ní nekonají. No a pak je tu několik jedinců se statusem podivínu, jejichž přínos automobilovému světu nebude oceněn nejspíše nikdy. My jsme pro Vás vybrali pět aut z poslední kategorie, o nichž byste své mínění měli honem rychle změnit.
Audi A2
Těžko byste začátkem století hledali technicky vyspělejší auto než malé Audi A2. Jeho hliníková karosérie byla extrémně lehká a také přísně aerodynamická, pod kapotou mohl být mimořádně úsporný diesel a v masce chladiče vybraných verzí najdete dokonce airbag pro chodce, tedy věc, která je nevídaná i dnes. Všechny tyto prvky ale naprosto degradovala absurdně vysoká cena. Dnes by zřejmě podobné auto trhalo prodejní rekordy, vždyť se podívejte, v jakém objemu se prodávají prémiová malá auta s logem DS, Mini nebo konec konců i Audi. A ty jsou většinou ještě mnohem dražší, než bylo Audi A2 a jeho technických kvalit nedosahují ani v nejmenším. Jediné varování – nechtějte s hliníkovou karosérií bourat, protože ze servisních nákladů se Vám protočí panenky.
Citroën C6
Limuzíny vyšší střední třídy, co nemají v techničáku jako místo narození Německo, to mají v dnešním automobilovém světě strašně těžké. Své o tom ví Alfa Romeo, Lancia, Peugeot, Renault a především Citroën. Proč především? Protože C6 byla přesně tím, co v nabídce dvojitého šípu dlouhá léta chybělo. Avantgardní, ale přitom elegantní limuzína, která navenek výborně reprezentuje a uvnitř je především díky podvozku Hydractive příkladně komfortní. Vzhledově navíc není nudná jako některé německé ekvivalenty. Navíc by to nebyl Citroën, kdyby nepřihodil na dobu vzniku ojedinělé vychytávky typu head up displej, varování při vybočení z jízdního pruhu nebo xenonová světla. Bohužel tu ale byly i zápory jako pro spolujezdce sice komfortní, ale pro řidiče vysoce průměrné jízdní vlastnosti, poměrně lenivé motory, vyšší cena a chtě nechtě i horší pověst oproti německé konkurenci. I díky těmto nedostatkům se výroba nikdy nepřehoupla přes 8000 kusů ročně a brzy bude C6 vyhledávanou klasikou. A kdo umí ocenit i jiné kvality než německou preciznost, ví proč tomu tak bude.
Fiat Multipla
Novodobá Multipla to měla a má mimořádně těžké. Díky jejímu ne zrovna konvenčnímu designu vyhrává jednu anketu ošklivosti za druhou, v internetových diskuzích na ni „vtipálci“ často narážejí a mnozí řidiči se tak tomuto šestimístnému MPV vyhýbají. A možná dělají chybu, protože šestimístné uspořádání interiéru se dvěma řadami sedadel je vysoce praktické, autu navíc při kompaktních rozměrech zůstal i velice slušný zavazadelník. Palubní deska je pravda ještě více neortodoxní jako „dvoustupňová“ přední část, navíc její plasty nejsou v bůhvíjaké kvalitě, avšak zkuste pohodlněji odvézt velkou rodinu na takto malém půdorysu – vím, půjde to těžko. A pokud navíc zvolíte naftový motor JTD, zastávky na pumpách budou omezeny na minimum. Škoda, že po faceliftu se změnou designu ztratilo auto svou osobitost a po konci výroby bylo prodáno do čínské licence. To už je ale jiný příběh.
Renault Avantime
Představovat sáhodlouze tohoto křížence MPV a kupé asi nemá cenu. Napsáno o něm bylo mnoho, každý si navíc určitě stihl udělat názor na jeho vzhled, konstrukci, (ne)použitelnost i vysokou cenu (v rámci Renaultu). Přesto je Avantime vůbec nejvíce nedoceněným modelem francouzského výrobce za několik desetiletí a to říkám s vědomím toho, že na takový Scénic RX4, tedy zakladatele segmentu zvýšených a oplastovaných MPV, nebo Mégane RS R26.R, tedy dost možná nejextrémnější ostrý hatchback všech dob, si dnes vzpomene jenom málokdo. Avantime ale zkrátka naprosto předběhl dobu podobných luxusních kříženců. Dnes by svým vzhledem i koncepcí nejspíše minimálně bořil žebříčky popularity, ale začátkem 21. století na něco podobného prostě nebyl zákazník připraven. Mínusem byly rovněž horší jízdní vlastnosti a místy pokulhávající kvalita výroby.
Toyota Previa
Zahrne vůbec někdo japonské MPV do svého výběru při pátrání po sedmimístném autě? Vzhledem k tomu, že se u nás auto oficiálně snad ani neprodávalo a česká bazarová nabídka je velice úzká, asi těžko. Přitom Previa první nebo i druhé generace drží všechny trumfy v rukávu. Jednička se jako jedno z mála MPV, ne-li jediné, dělala s motorem uprostřed a pohonem zadních kol (alternativně šlo zvolit i čtyřkolku), interiér pojme až osm cestujících a veškerá technika zvládne neuvěřitelné porce kilometrů. Dvojka už je sice koncepčně konvenční, z prostornosti kabiny a výdrže jedničky ale neztratila skoro nic. K tomu všemu navíc přidává obrovský palubní komfort, protože její hlavní destinací byly americké zhýčkané rodiny. Proto až budete chtít velké rodinné auto, vzpomeňte si, že neexistuje pouze Sharan, Transporter, Espace nebo Galaxy…
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?