Český okruhový jezdec Petr Fulín, který má za uplynulé tři sezony na svém kontě dvě první místa a jedno druhé místo v celkovém hodnocení Evropského poháru cestovních vozů FIA ETCC (European Touring Car Cup) a dvě vítězství v anketě Zlatý volant, vyzval se svým závodním vozem SEAT Leon Cup Racer historické stíhací letadlo MiG-15UTI na letišti v Hradci Králové.
„Mám radost, že se nám společně s realizačním týmem televizního pořadu Autosalonu na TV Prima podařilo uskutečnit souboj Petra Fulína a jeho závodního vozu SEAT Leon Cup Racer s 60 let starým proudovým stíhacím letadlem MiG-15. Tento nápad se zrodil při přátelském setkání s jedním ze spolumajitelů unikátního historického stroje a sám jsem zvědavý, jak to nakonec dopadlo,“ říká Aleš Novák, ředitel divize SEAT společnosti Porsche Česká republika.
Petr Fulín neváhal a okamžitě přijal bláznivou výzvu týmu, který připravuje populární motoristický pořad Autosalon pro televizní stanici TV Prima. „Já samozřejmě očekávám trošku nerovný boj, nicméně je to zajímavý nápad a těším se na tento okamžik celý týden,“ řekl Petr Fulín před natáčením zajímavého souboje mezi nejmodernější závodní automobilovou technikou s úzkou vazbou k sériově vyráběným vozům SEAT a letos šedesátiletým stíhacím letadlem, které patřilo ve své době mezi nejlepší stroje svého druhu.
SEAT Leon Cup Racer, s nímž Petr Fulín úspěšně uzavřel letošní sezonu dvojitým vítězstvím ve finále ETCC na italském okruhu v Perguse a stal se vicemistrem se ztrátou pouhých tří bodů na první místo, je čistokrevným závodním vozem. Přeplňovaný motor 2.0 TSI vyladěný na nejvyšší výkon 330 k pohání přední kola prostřednictvím šestistupňové převodovky DSG. Hmotnost vozu činí 1150 kg.
„Zrychlení se u závodního vozu neudává, spotřeba paliva sice ano, ale jen způsobem 1,5 až 2 litry benzinu na jedno kolo. Maximální rychlosti v závodech nedosahujeme, protože rovinky závodních okruhů nejsou dostatečně dlouhé. Odhaduji ji však na cca 250 km/h,“ říká o svém jednomístném závodním stroji Petr Fulín.
Fulínovým soupeřem na letištní dráze v Hradci Králové bylo dvoumístné cvičné stíhací letadlo MiG-15UTI z roku 1955, schopné vyvinout nejvyšší rychlost 1076 km/h. Ovšem jen ve vzduchu… V okamžiku, kdy se kola odlepují od země, se MiG-15 pohybuje rychlostí přibližně 230 km/h, takže Fulínův Leon Cup Racer není úplně bez šance. Nicméně turbokompresorový motor Klimov VK-1 sovětské stíhačky poskytuje vzletový výkon 26,478 kN. Na druhé straně činí hmotnost prázdného letadla 3681 kg a jeho vzletová hmotnost se pohybuje od 5069 do 6038 kg. Kdo měl nakonec navrch?
To se dozvíte dnes večer v pořadu Autosalon na televizní stanici Prima. Více informací na: http://autosalon.iprima.cz/
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?