Nebýt Blanky, Praha již dávno mohla být ve výborném stavu. Místo toho chodíme po rozpadlých chodnících a na silnicích se vyhýbáme dírám. Praha by si teď měla vydechnout od velkých dopravních staveb a spíše zkonsolidovat zanedbanou údržbu běžných městských ulic.
I přes stále napjatější rozpočet bude mít Praha v následujících letech ročně několik miliard Kč na dopravní investice. To v praxi znamená, že nebude možné stavět současně metro a další kapacitní komunikace a bude nutné mnohem pečlivěji vážit městské priority.
Stávající územní plán obsahuje další stavební záměry pro individuální automobilovou dopravu (IAD) v rozsahu kolem 100 miliard Kč, což je ale v dohledné době v zásadě nerealizovatelné. Připravovaný metropolitní územní plán toto reflektuje a navrhuje dokončit městský komunikační systém výrazně úspornějším způsobem. Tím by se uvolnily ruce na realizaci menších záměrů s výrazně lepším poměrem cena / výkon.
Kromě oprav (na obrovskou míru vnitřního dluhu pražským komunikacím si stěžuje i sama Technická správa komunikací) se tak otevírá příležitost k realizaci méně náročných záměrů, jako je rozšiřování sítě tramvajových tratí nebo dostavba železničních zastávek, případně realizace části komunikační sítě v úspornějších parametrech.
Praha připravuje po zprovoznění Blanky jednak několik navazujících staveb, jednak doprovodná opatření, jejichž realizace nicméně závisí na poltickém rozhodnutí představitelů města (viz jejíž teze jsou stále platné. Zásadní je zamyslet se nad tím, zda nemá na rozdíl od neustálé výstavby dalších silnic – jež stejně dopravní situaci kvůli dopravní indukci (větší dopravní kapacita = více aut) nezlepší – větší smysl spíše rozšiřovat infrastrukturu pro kvalitní MHD, což se vždy a všude projeví jasným zlepšením dopravní situace.
Nejvhodnějším řešením pro Prahu je investovat do rozvoje kapacitní a ekologické kolejové dopravy (jako například metro D a masivní výstavba tramvajových tangenciálních tratí), zkvalitňovat pohodlnost a plynulost dopravy autobusové. Je také nutné urychlit dostavbu základní segregované sítě cyklotras, jež mohou za velmi nízkých nákladů značně ulevit městu od dopravní zátěže. Přes všechny výmluvy má Praha také potenciál nabídnout kvalitní cyklistickou infrastrukturu.
U hlavních pražských tříd a veřejných prostranství by se měl v nejlepším případě rozjet program jejich zásadních rekonstrukcí, které by je přenesly do stavu hodného 21. století (první vlaštovkou je v současné době připravovaná rekonstrukce Vinohradské třídy).
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).