Po dvou letech vývoje a intenzivního testování v reálném provozu uvádí Opel inovativní systém zvyšující bezpečnost jízd s přívěsem.
* Se speciálním povolením pro přívěsy s nízkým aerodynamickým odporem vzduchu - jedná se např. o přívěsy pro přepravu koní, lodí atp. Model 2.0 Turbo - 12% stoupání, model 1.9 CDTI - 10% stoupání. Systém TSP se aktivuje automaticky po připojení třináctipólového konektoru přívěsu do zásuvky u tažného zařízení vozu. Řídicí jednotka moderního stabilizačního systému ESPPlus potom sleduje pohyby a stáčivé momenty přenášené z přívěsu na tažný vůz. Zjištěná data jsou průběžně přenášena do řídicího procesoru, který je porovnává s předem zadanými limitními hodnotami. Pokud kývání přívěsu začíná přesahovat zadané hranice, systém TSP dá během pouhých milisekund pokyn příslušným ovládacím prvkům a dojde k přivření škrticí klapky motoru a přibrždění - tím se sníží rychlost a jízda se znovu stabilizuje. Astra tak de facto sama automaticky zařídí to, co se jinak řidič učí v každém tréninku bezpečné jízdy s přívěsem. Systém TSP však neruší záměrné zásahy řidiče do ovládání soupravy, TSP se neaktivuje například při prudkém vyhýbacím manévru, kterým řidič odvrací nenadálou nebezpečnou situaci v dopravě. Systém TSP prošel před svým uvedením do standardní nabídky automobilky Opel velmi důkladným dvouletým vývojem a testováním, během kterého zkušební řidiči ověřovali jeho vlastnosti s nejrůznějšími přívěsy, ve všech rychlostních limitech a v celé škála zatížení přívěsu. Tisíce dat získaných během těchto zkoušek byly důkladně analyzovány a výsledky posloužily při stanovení limitních parametrů. Díky tomu také systém TSP dokáže reagovat podle okamžité rychlosti jízdy a dokáže například zohlednit i amplitudu a frekvenci kmitů soupravy tažný vůz-přívěs. Díky propracovanému rozhodovacímu algoritmu řídicí jednotky TSP nedojde například při lehkém rozkývání přívěsu při jízdě po dálnici k nečekanému a prudkému přibrždění. Za novou Astru je možné připojovat přívěsy o hmotnosti až 1500 kg, v případě speciálních jednoúčelových přívěsů, určených např. pro přepravu lodí nebo koní je povolený hmotnostní limit až 1600 kg. Tyto limity se vztahují k normovanému stoupání 12 %. Pro některé motorické verze, například pro modely poháněné turbodieselem 1.7 CDTI, je povoleno i 10% stoupání, čímž se zvyšuje povolená hmotnost přívěsu z 1300 kg (12% stoupání) na 1500 kg (10% stoupání) - to je pro řidiče, kteří vlastní velké a těžké přívěsy velká výhoda. Opel CR
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.