Opel uvádí systém stabilizace přívěsu TSP

ar1, 8. července 2004, 02:17 Google+

Po dvou letech vývoje a intenzivního testování v reálném provozu uvádí Opel inovativní systém zvyšující bezpečnost jízd s přívěsem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Stabilizace přívěsu TSP

Stabilizace přívěsu TSP | foto: Opel Media

Sdílejte článek

Zařízení TSP (Trailer Stability System) zabraňuje nebezpečnému rozkývání přívěsu za jízdy, což samozřejmě výrazně zvyšuje bezpečnost. Pokud systém TSP zaregistruje, že se přívěs začíná rozkývávat, systém zareaguje během milisekund a efektivně stabilizuje soupravu tažného vozu a přívěsu.

Nový systém TSP se nejprve objevuje v modelech Astra a Astra Caravan. Na tuzemském trhu se systém TSP nabízí ve zvýhodněné sadě "Přívěs", která vedle TSP obsahuje dále odnímatelné tažné zařízení, praktický systém HSA (Hill Start Assist), který usnadňuje rozjezdy do kopců, zařízení TPMS (Tire Pressure Monitoring System), které sleduje tlak vzduchu v pneumatikách a v případě jeho poklesu na to řidiče upozorní a tempomat zpříjemňující především dálniční jízdy. Cena celé této sady činí jen 29 500 Kč, což je výrazně méně, než kdyby si zájemci uvedené prvky pořizovali samostatně.

* Se speciálním povolením pro přívěsy s nízkým aerodynamickým odporem vzduchu - jedná se např. o přívěsy pro přepravu koní, lodí atp. Model 2.0 Turbo - 12% stoupání, model 1.9 CDTI - 10% stoupání.

Systém TSP se aktivuje automaticky po připojení třináctipólového konektoru přívěsu do zásuvky u tažného zařízení vozu. Řídicí jednotka moderního stabilizačního systému ESPPlus potom sleduje pohyby a stáčivé momenty přenášené z přívěsu na tažný vůz. Zjištěná data jsou průběžně přenášena do řídicího procesoru, který je porovnává s předem zadanými limitními hodnotami. Pokud kývání přívěsu začíná přesahovat zadané hranice, systém TSP dá během pouhých milisekund pokyn příslušným ovládacím prvkům a dojde k přivření škrticí klapky motoru a přibrždění - tím se sníží rychlost a jízda se znovu stabilizuje. Astra tak de facto sama automaticky zařídí to, co se jinak řidič učí v každém tréninku bezpečné jízdy s přívěsem. Systém TSP však neruší záměrné zásahy řidiče do ovládání soupravy, TSP se neaktivuje například při prudkém vyhýbacím manévru, kterým řidič odvrací nenadálou nebezpečnou situaci v dopravě.

Systém TSP prošel před svým uvedením do standardní nabídky automobilky Opel velmi důkladným dvouletým vývojem a testováním, během kterého zkušební řidiči ověřovali jeho vlastnosti s nejrůznějšími přívěsy, ve všech rychlostních limitech a v celé škála zatížení přívěsu. Tisíce dat získaných během těchto zkoušek byly důkladně analyzovány a výsledky posloužily při stanovení limitních parametrů. Díky tomu také systém TSP dokáže reagovat podle okamžité rychlosti jízdy a dokáže například zohlednit i amplitudu a frekvenci kmitů soupravy tažný vůz-přívěs. Díky propracovanému rozhodovacímu algoritmu řídicí jednotky TSP nedojde například při lehkém rozkývání přívěsu při jízdě po dálnici k nečekanému a prudkému přibrždění.

Za novou Astru je možné připojovat přívěsy o hmotnosti až 1500 kg, v případě speciálních jednoúčelových přívěsů, určených např. pro přepravu lodí nebo koní je povolený hmotnostní limit až 1600 kg. Tyto limity se vztahují k normovanému stoupání 12 %. Pro některé motorické verze, například pro modely poháněné turbodieselem 1.7 CDTI, je povoleno i 10% stoupání, čímž se zvyšuje povolená hmotnost přívěsu z 1300 kg (12% stoupání) na 1500 kg (10% stoupání) - to je pro řidiče, kteří vlastní velké a těžké přívěsy velká výhoda.

Opel CR

Vytisknout

Diskuze: Opel uvádí systém stabilizace přívěsu TSP

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Octavia Cup

Motorsport Kopecký dominoval v Chorvatsku

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud