Opel uvádí systém stabilizace přívěsu TSP

Stabilizace přívěsu TSP
Stabilizace přívěsu TSP, foto: Opel Media
ar1 8. července 2004 02:17
Sdílej:

Po dvou letech vývoje a intenzivního testování v reálném provozu uvádí Opel inovativní systém zvyšující bezpečnost jízd s přívěsem.

Zařízení TSP (Trailer Stability System) zabraňuje nebezpečnému rozkývání přívěsu za jízdy, což samozřejmě výrazně zvyšuje bezpečnost. Pokud systém TSP zaregistruje, že se přívěs začíná rozkývávat, systém zareaguje během milisekund a efektivně stabilizuje soupravu tažného vozu a přívěsu. Nový systém TSP se nejprve objevuje v modelech Astra a Astra Caravan. Na tuzemském trhu se systém TSP nabízí ve zvýhodněné sadě "Přívěs", která vedle TSP obsahuje dále odnímatelné tažné zařízení, praktický systém HSA (Hill Start Assist), který usnadňuje rozjezdy do kopců, zařízení TPMS (Tire Pressure Monitoring System), které sleduje tlak vzduchu v pneumatikách a v případě jeho poklesu na to řidiče upozorní a tempomat zpříjemňující především dálniční jízdy. Cena celé této sady činí jen 29 500 Kč, což je výrazně méně, než kdyby si zájemci uvedené prvky pořizovali samostatně.

* Se speciálním povolením pro přívěsy s nízkým aerodynamickým odporem vzduchu - jedná se např. o přívěsy pro přepravu koní, lodí atp. Model 2.0 Turbo - 12% stoupání, model 1.9 CDTI - 10% stoupání. Systém TSP se aktivuje automaticky po připojení třináctipólového konektoru přívěsu do zásuvky u tažného zařízení vozu. Řídicí jednotka moderního stabilizačního systému ESPPlus potom sleduje pohyby a stáčivé momenty přenášené z přívěsu na tažný vůz. Zjištěná data jsou průběžně přenášena do řídicího procesoru, který je porovnává s předem zadanými limitními hodnotami. Pokud kývání přívěsu začíná přesahovat zadané hranice, systém TSP dá během pouhých milisekund pokyn příslušným ovládacím prvkům a dojde k přivření škrticí klapky motoru a přibrždění - tím se sníží rychlost a jízda se znovu stabilizuje. Astra tak de facto sama automaticky zařídí to, co se jinak řidič učí v každém tréninku bezpečné jízdy s přívěsem. Systém TSP však neruší záměrné zásahy řidiče do ovládání soupravy, TSP se neaktivuje například při prudkém vyhýbacím manévru, kterým řidič odvrací nenadálou nebezpečnou situaci v dopravě. Systém TSP prošel před svým uvedením do standardní nabídky automobilky Opel velmi důkladným dvouletým vývojem a testováním, během kterého zkušební řidiči ověřovali jeho vlastnosti s nejrůznějšími přívěsy, ve všech rychlostních limitech a v celé škála zatížení přívěsu. Tisíce dat získaných během těchto zkoušek byly důkladně analyzovány a výsledky posloužily při stanovení limitních parametrů. Díky tomu také systém TSP dokáže reagovat podle okamžité rychlosti jízdy a dokáže například zohlednit i amplitudu a frekvenci kmitů soupravy tažný vůz-přívěs. Díky propracovanému rozhodovacímu algoritmu řídicí jednotky TSP nedojde například při lehkém rozkývání přívěsu při jízdě po dálnici k nečekanému a prudkému přibrždění. Za novou Astru je možné připojovat přívěsy o hmotnosti až 1500 kg, v případě speciálních jednoúčelových přívěsů, určených např. pro přepravu lodí nebo koní je povolený hmotnostní limit až 1600 kg. Tyto limity se vztahují k normovanému stoupání 12 %. Pro některé motorické verze, například pro modely poháněné turbodieselem 1.7 CDTI, je povoleno i 10% stoupání, čímž se zvyšuje povolená hmotnost přívěsu z 1300 kg (12% stoupání) na 1500 kg (10% stoupání) - to je pro řidiče, kteří vlastní velké a těžké přívěsy velká výhoda. Opel CR

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.