Řidiči pozor. Dnes 9.5.2013 oficiálně započala dlouhou očekávaná rekonstrukce jedné z nestarších a nejvytíženějších dálnic České republiky – dálnice D1. Rekonstrukce, probíhající za plného provozu povětšinou vždy s dvěma funkčními pruhy v jednom směru, je plánovaná na 6 dlouhých let, cena jednoho kilometru nového povrchu má být 150 milionů. Dohromady pak za 320 kilometrů zaplatíme dle ŘSD 25 miliard korun.
Prvními opravovanými úseky jsou ty, označené čísly 14 a 21 – EXIT 104Větrný Jeníkov – EXIT 112 Jihlava, EXIT 153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš. V soutěži na tamějších 8 a 9 kilometrů poničeného povrchu, zvítězily firmy Cotas CZ a Porr, Alpine Bau a OHL ŽS. Nabídly nejnižší cenu, za kterou jsou ochotny komunikaci opravit – 649 a 597 milionů korun, což je oproti odhadům ŘSD, které počítaly se sumou cca 940 a 960 milionů korun, mnohonásobně nižší cena.
Před každým opravovaným úsekem se komunikace zúží na dva jízdní pruhy, oddělené nízkým pásem. Šířka pruhů je stanovena na 2,5 a 3,25 metru. Levý pruh tak bude sloužit především osobním vozům a jiným dopravním prostředkům, jejíž šířka nepřesáhne 2 metry, zbývající pruh nabídne dostatek prostoru především nákladním automobilům. Maximální rychlost byla omezena ze 130 na 80 km/hod. Bezpečnost má zajistit záchranná služba a policie, odtahové společnosti a další prvky, které jsou nutné v případě jakýchkoli potíží. Provoz bude nepřetržitě kontrolován vždy aktivními kamerovými systémy, rychlý přístup na a z dálnice, zajistí nově vytvořené provizorní napojovací komunikace.
Následovat mají úseky Loket- Hořice, Velká Bíteš – Devět křížů a Šternov – Psáře. Všichni jsme zvědavi, jak ŘSD a zbylé za opravy zodpovědné organizace, situaci zvládnou, na kolik nakonec modernizace vyjde atd. První dojmy jistě získáme již během několika následujících dní.