Od dnešní půlnoci vstupuje v platnost novela zákona o silniční dopravě. Řidiči tak už nebudou moci spoléhat na „výmluvu na osobu blízkou“ v případě porušení předpisů. Novela však přináší i další změny.
Výmluva na osobu blízkou končí první vteřinou sobotního dne, kdy začíná platit novela zákona. Nově tak veškerá odpovědnost bude spadat na provozovatele vozidla. Při předvolání bude muset majitel auta sdělit, kdo přestupek spáchal, pokud to neudělá, hrozí mu až desetitisícová pokuta.
Co je jinak:
- Končí možnost "výmluvy na osobu blízkou"- Za spáchané přestupky nese odpovědnost majitel vozidla- Při první obsílce bude výše pokuty do 2500 korun- Možnost řešit přestupky ve správním řízení bez odečtů bodů a s možností nižší pokuty
Hojně využívaný trik, že přestupek zavinila takzvaná osoba blízká a řidič se vyhnul pokutě, už nebude možné využít. Novela, která začíná platit, jasně říká, že když se neprokáže vina řidiče, odpovědnost nese majitel nebo provozovatel vozidla. Výše pokuty bude záviset na druhu přestupku, který řidič vozem spáchal. Sankce pro provozovatele bude ale bez trestních bodů.
Pokud majitel vozidla zareaguje na první výzvu, přijde o body a bude muset zaplatit pokutu 2500 nebo policii sdělit jméno řidiče. Pokud nebude na první obsílku reagovat, pokuta bude vyšší. Tento postup se týká přestupků, které se dají na místě řešit blokovou pokutou.
Na internetu ovšem kolují návody, jak novelu obejít a pokutám se vyhnout. Nejčastější radou je, aby hříšník uvedl, že jeho auto řídil kamarád ze zahraničí, nejlépe ze země, s níž je komplikovaná komunikace. Takovými je například Jihoafrická republika, Belize a podobně. Přestupek se nevyřeší do jednoho roku a bude promlčený.
Dalším fíglem může být řetězec odkazování se na různé kamarády a přátele a jen těžko se někomu dokáže, kdo vlastně přestupek spáchal. Opět se tímto způsobem přestupek promlčí. Dalším trikem může být to, že majitel auta sdělí, že vůz někomu půjčil, ale neřekne komu a zaplatí jen pokutu, o body v tomto případě nepřijde.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?