Spotřebitelé se často obracejí na poradnu dTestu s tím, že jejich automobil spotřebuje více pohonných hmot, než kolik jim prodejce v technickém průkazu tvrdil. "Udávané hodnoty se hojně výrazně liší od skutečné provozní spotřeby," potvrdil vedoucí poradenské linky Lukáš Zelený.
"České soudy vyslovily, že hodnoty zapsané v technickém průkaze nemohou být zcela orientační, neboť se jedná o veřejnou listinu. Vyšší než udávaná spotřeba paliva je projevem skryté vady vozidla," upozornil Zelený.
Pokud zákazník na takovou závadu narazí, má právo uplatnit reklamaci u prodejce a žádat slevu z kupní ceny. Měl by se vyzbrojit znaleckým posudkem specializované znalecké instituce, která posoudí, o kolik se deklarovaná a provozní spotřeba liší. Náklady na vypracování posudku musí uhradit také prodejce, jedná se o náklady nezbytné k uplatnění oprávněné reklamace.
"V reakci na žalobu zákazníka, který nesouhlasil s rozporem mezi reálnou a zapsanou spotřebou vozu, vyměřil Krajský soud v Praze slevu z kupní ceny ve výši 50 tisíc korun u vozidla, jehož hodnota činila bezmála 700 tisíc korun," uvedl příklad Lukáš Zelený.
Rozdíl mezi skutečnou a uváděnou hodnotou spotřeby paliva v uvedeném případě činil téměř třicet procent.
"S jistou odchylkou od předpokládané spotřeby vozu lze počítat. Závisí totiž i na dalších faktorech, jako jsou povětrnostní podmínky, stav vozovky, hustota silničního provozu či styl jízdy řidiče. Odchylka ale musí být přijatelná," vysvětlil vedoucí poradenské linky.
Varoval, že pokud se prodejce pokusí vkládat do kupní smlouvy formulace typu "za určitých podmínek se může spotřeba lišit", jedná se o ustanovení nepřiměřené, nezákonné a zbavující kupující příslušné zákonné ochrany.
Spotřebitelé, kteří potřebují poradit, jak se zachovat, když jejich vůz potřebuje více paliva, než uvádí technický průkaz, se mohou obrátit na linku dTestu 299 149 009.