Má vaše auto vyšší spotřebu, než jak je uvedeno v techničáku?

ceny pohonných hmot
ceny pohonných hmot, foto: Dataconsult
AutoRoad.cz , mediafax 14. listopadu 2012 10:32
Sdílej:

Pokud má vůz vyšší spotřebu, než je ta, kterou uvádí technický průkaz, má zákazník právo na reklamaci a slevu z kupní ceny. Jedná se totiž o skrytou vadu vozidla, zveřejnila ve středu poradna dTest.

Spotřebitelé se často obracejí na poradnu dTestu s tím, že jejich automobil spotřebuje více pohonných hmot, než kolik jim prodejce v technickém průkazu tvrdil. "Udávané hodnoty se hojně výrazně liší od skutečné provozní spotřeby," potvrdil vedoucí poradenské linky Lukáš Zelený.

"České soudy vyslovily, že hodnoty zapsané v technickém průkaze nemohou být zcela orientační, neboť se jedná o veřejnou listinu. Vyšší než udávaná spotřeba paliva je projevem skryté vady vozidla," upozornil Zelený.

Pokud zákazník na takovou závadu narazí, má právo uplatnit reklamaci u prodejce a žádat slevu z kupní ceny. Měl by se vyzbrojit znaleckým posudkem specializované znalecké instituce, která posoudí, o kolik se deklarovaná a provozní spotřeba liší. Náklady na vypracování posudku musí uhradit také prodejce, jedná se o náklady nezbytné k uplatnění oprávněné reklamace.

"V reakci na žalobu zákazníka, který nesouhlasil s rozporem mezi reálnou a zapsanou spotřebou vozu, vyměřil Krajský soud v Praze slevu z kupní ceny ve výši 50 tisíc korun u vozidla, jehož hodnota činila bezmála 700 tisíc korun," uvedl příklad Lukáš Zelený.

Rozdíl mezi skutečnou a uváděnou hodnotou spotřeby paliva v uvedeném případě činil téměř třicet procent.

"S jistou odchylkou od předpokládané spotřeby vozu lze počítat. Závisí totiž i na dalších faktorech, jako jsou povětrnostní podmínky, stav vozovky, hustota silničního provozu či styl jízdy řidiče. Odchylka ale musí být přijatelná," vysvětlil vedoucí poradenské linky.

Varoval, že pokud se prodejce pokusí vkládat do kupní smlouvy formulace typu "za určitých podmínek se může spotřeba lišit", jedná se o ustanovení nepřiměřené, nezákonné a zbavující kupující příslušné zákonné ochrany.

Spotřebitelé, kteří potřebují poradit, jak se zachovat, když jejich vůz potřebuje více paliva, než uvádí technický průkaz, se mohou obrátit na linku dTestu 299 149 009.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?