Nemalou ostudu si na sebe ušily automobilky Great Wall a Chery. V těsnění výfuku použily azbestové díly, které nyní musí vyměnit. Použití nebezpečného azbestu je ve většině vyspělých zemí zakázáno.
Australské úřady potvrdily, že na 23 tisíc čínských vozů značek Great Wall a Chery dovezených do Austrálie obsahuje zakázaný azbest na komponentách motoru a výfuku. Automobilky budou muset závadné díly bezodkladně vyměnit za nové, neškodné.
Problémy se týkají zejména SUV a pickupů řad X a V od automobilky Great Wall. Problémové díly však obsahuje také několik stovek hatchbacků Chery J3 a SUV Chery J11.
Majitelům bylo zakázáno provádět jakékoliv domácí opravy svých vozů, zastaveny jsou také dodávky problémových náhradních dílů. Nyní se čeká na dostatečné dodávky bezproblémových těsnění, které budou servisy vyměňovat za původní, azbestové.
Podle automobilek byly azbestové díly do vozů namontovány omylem. Podle vyjádření Chery došlo k záměně šarží. Tohle vysvětlení by však znamenalo, že vozy některé určené pro domácí trh jsou azbestovými díly vybavovány, což jistě není příznivá zpráva pro čínské motoristy.
Azbest (česky také osinek) je matriál přírodního původu, těží se jako hornina. Díky své žáruvzdornosti, pevnosti a pružnosti se zdál být ideálním materiálem pro mnoho využití, zejména jako požární izolace. Později se však prokázala jeho poměrně vysoká karconigenita. Azbest je totiž tvořen malými vláknitými strukturami. Pokud se uvolní do ovzduší, mohou se jako mikroskopický prach dostat hluboko do plicních sklípků, kde se mohou díly své ostrosti zapíchnout. Kolem vpichů poté může vzniknout rakovinné bujení. Z tohoto důvodu je nyní azbest ve většině vyspělých zemí včetně České republiky i Austrálie zakázán.
Sám o sobě je azbest prakticky neškodný, nebezpečné částice se z něj uvolňují zejména při otěru a při opracování. Nebezpečí proto nehrozí ani majitelům problematických vozů.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?