Nemalou ostudu si na sebe ušily automobilky Great Wall a Chery. V těsnění výfuku použily azbestové díly, které nyní musí vyměnit. Použití nebezpečného azbestu je ve většině vyspělých zemí zakázáno.
Australské úřady potvrdily, že na 23 tisíc čínských vozů značek Great Wall a Chery dovezených do Austrálie obsahuje zakázaný azbest na komponentách motoru a výfuku. Automobilky budou muset závadné díly bezodkladně vyměnit za nové, neškodné.
Problémy se týkají zejména SUV a pickupů řad X a V od automobilky Great Wall. Problémové díly však obsahuje také několik stovek hatchbacků Chery J3 a SUV Chery J11.
Majitelům bylo zakázáno provádět jakékoliv domácí opravy svých vozů, zastaveny jsou také dodávky problémových náhradních dílů. Nyní se čeká na dostatečné dodávky bezproblémových těsnění, které budou servisy vyměňovat za původní, azbestové.
Podle automobilek byly azbestové díly do vozů namontovány omylem. Podle vyjádření Chery došlo k záměně šarží. Tohle vysvětlení by však znamenalo, že vozy některé určené pro domácí trh jsou azbestovými díly vybavovány, což jistě není příznivá zpráva pro čínské motoristy.
Azbest (česky také osinek) je matriál přírodního původu, těží se jako hornina. Díky své žáruvzdornosti, pevnosti a pružnosti se zdál být ideálním materiálem pro mnoho využití, zejména jako požární izolace. Později se však prokázala jeho poměrně vysoká karconigenita. Azbest je totiž tvořen malými vláknitými strukturami. Pokud se uvolní do ovzduší, mohou se jako mikroskopický prach dostat hluboko do plicních sklípků, kde se mohou díly své ostrosti zapíchnout. Kolem vpichů poté může vzniknout rakovinné bujení. Z tohoto důvodu je nyní azbest ve většině vyspělých zemí včetně České republiky i Austrálie zakázán.
Sám o sobě je azbest prakticky neškodný, nebezpečné částice se z něj uvolňují zejména při otěru a při opracování. Nebezpečí proto nehrozí ani majitelům problematických vozů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?