Trabant skončil před dvaceti lety, zavzpomínejme

Marek Litzman, 2. května 2011, 12:41 Google+

Rozzuřený vysavač, motorizované trsátko, pryskyřičník pádivý nebo BMV - bakelitové motorové vozidlo. Tak se říkalo jednomu ze symbolů socialistické éry, Trabantu. Jeho výroba byla ukončena přesně před 20 lety.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
601

601 | foto: Trabant

Sdílejte článek

Historie jednoho z nejslavnějších vozů se začala psát okru 1954, kdy komunistické vedení rozhodlo o výrobě malého, levného vozu. Již o tři roky později, sedmého listopadu 1957 při výročí Velké říjnové socialistické revoluce, sjely z pásů první kusy budoucí legendy. Šlo o dnes již v podstatě zapomenutý Trabant 500. I ten měl svého předchůdce, šlo o Trabant P70, který se začal vyrábět v roce 1955 ve znárodněné továrně Horst.

Kulatý Trabant 500 měl poměrně krátký život, v roce 1962 byl vystřídán inovovaným modelem 600, ale inovace byly v tomto případě jen minimálního rázu, lehce byl posílen motor. Stále šlo o kulatý vůz. Ten všem známý Trabant 601 se ukázal teprve o dva roky později.

Technicky se nezměnilo mnoho, hranatá karoserie se ale stala symbolem socialistického designu na příští desetiletí. Nedostatek železa v socialistickém bloku vyřešili konstruktéři použitím lepeného pryskyřičného materiálu vyztuženého vlákny odpadové bavlny - Duroplastu. I díky němu se stal Trabant takovou legendou. Z kovu byl vyroben jen vnitřní rám, který vůz nesl. Jeho neslavná antikorozní ochrana vedla ke značnému opotřebení a neudržované Trabanty se při tažení nebo na velkých nerovnostech občas i zlomily.

Komplikovaná konstrukce s využitím Duroplastu vedla k permanentní nedostatkovosti trabantů. Výroba duroplastových dílů byla výrazně složitější než v případě kovových, každý díl bylo nutné několik minut lisovat za vysoké teploty a poté nechat několik hodin vychládat. Počet lisů byl však omezený a proto právě ony limitovaly výrobu. Limitace výroby nakonec ústila v předlouhé čekací lhůty, v NDR se na nového Trabanta mohlo čekat i přes deset let.

Duroplast se stal také prokletím Trabantu. Jeho podoba byla až do konce výroby v podstatě nezměněná a mohl za to opět právě materiál. Jak již bylo naznačeno v minulém odstavci, výroba duroplastových dílů je poměrně náročná a bylo vypočítáno, že rentabilní bude jen při výrobě do asi 80 tisíc vozů ročně. Tato hodnota byla soustavně překračována, nakonec, vyrobeno bylo 3,7 milionu Trabantů, což dělá průměrně 110 tisíc vozů ročně. Právě prodělečnost výroby byla jedním z důvodů, proč Trabant nebyl nikdy pořádně inovován - nebyly peníze.

Není možné se nezmínit také o motoru. Namodralý dým dvoutaktního dvouválce každý dobře znal. Motor vycházel z předválečné konstrukce automobilky DKW, měl objem motoru 0,6 litru a dával výkon 23 koní. Neměl vlastní olejový vstřik, mazadlo se tak muselo přidávat přímo do nádrže, právě ono přitom bylo jedním z hlavních důvodů kouřivosti auta.

Trabant ukončil výrobu v roce 1991, přesně 30. dubna.  Nepomohlo mu ani nasazení inovované verze s motorem od Volkswagenu, který byl právě podle ní označen jako Trabant 1.1. Měl lehce inovovaný design a několik dříve duroplastových dílů bylo nově vyrobeno z kovu, například kapota. Palivová nádrž byla přesunuta z nepříliš bezpečného umístění u motoru dozadu.

K záchraně značky to nestačilo, beznadějně zastaralý vůz skončil velmi brzy po pádu socialistického bloku. Jeho původní továrna připadla Volkswagenu, který v ní vyrábí dodnes.

Vytisknout

Diskuze: Trabant skončil před dvaceti lety, zavzpomínejme

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

FT-86 Concept

Toyota FT 86 - technické specifikace oficiálně

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud