Rozzuřený vysavač, motorizované trsátko, pryskyřičník pádivý nebo BMV - bakelitové motorové vozidlo. Tak se říkalo jednomu ze symbolů socialistické éry, Trabantu. Jeho výroba byla ukončena přesně před 20 lety.
Historie jednoho z nejslavnějších vozů se začala psát okru 1954, kdy komunistické vedení rozhodlo o výrobě malého, levného vozu. Již o tři roky později, sedmého listopadu 1957 při výročí Velké říjnové socialistické revoluce, sjely z pásů první kusy budoucí legendy. Šlo o dnes již v podstatě zapomenutý Trabant 500. I ten měl svého předchůdce, šlo o Trabant P70, který se začal vyrábět v roce 1955 ve znárodněné továrně Horst.
Kulatý Trabant 500 měl poměrně krátký život, v roce 1962 byl vystřídán inovovaným modelem 600, ale inovace byly v tomto případě jen minimálního rázu, lehce byl posílen motor. Stále šlo o kulatý vůz. Ten všem známý Trabant 601 se ukázal teprve o dva roky později.
Technicky se nezměnilo mnoho, hranatá karoserie se ale stala symbolem socialistického designu na příští desetiletí. Nedostatek železa v socialistickém bloku vyřešili konstruktéři použitím lepeného pryskyřičného materiálu vyztuženého vlákny odpadové bavlny - Duroplastu. I díky němu se stal Trabant takovou legendou. Z kovu byl vyroben jen vnitřní rám, který vůz nesl. Jeho neslavná antikorozní ochrana vedla ke značnému opotřebení a neudržované Trabanty se při tažení nebo na velkých nerovnostech občas i zlomily.
Komplikovaná konstrukce s využitím Duroplastu vedla k permanentní nedostatkovosti trabantů. Výroba duroplastových dílů byla výrazně složitější než v případě kovových, každý díl bylo nutné několik minut lisovat za vysoké teploty a poté nechat několik hodin vychládat. Počet lisů byl však omezený a proto právě ony limitovaly výrobu. Limitace výroby nakonec ústila v předlouhé čekací lhůty, v NDR se na nového Trabanta mohlo čekat i přes deset let.
Duroplast se stal také prokletím Trabantu. Jeho podoba byla až do konce výroby v podstatě nezměněná a mohl za to opět právě materiál. Jak již bylo naznačeno v minulém odstavci, výroba duroplastových dílů je poměrně náročná a bylo vypočítáno, že rentabilní bude jen při výrobě do asi 80 tisíc vozů ročně. Tato hodnota byla soustavně překračována, nakonec, vyrobeno bylo 3,7 milionu Trabantů, což dělá průměrně 110 tisíc vozů ročně. Právě prodělečnost výroby byla jedním z důvodů, proč Trabant nebyl nikdy pořádně inovován - nebyly peníze.
Není možné se nezmínit také o motoru. Namodralý dým dvoutaktního dvouválce každý dobře znal. Motor vycházel z předválečné konstrukce automobilky DKW, měl objem motoru 0,6 litru a dával výkon 23 koní. Neměl vlastní olejový vstřik, mazadlo se tak muselo přidávat přímo do nádrže, právě ono přitom bylo jedním z hlavních důvodů kouřivosti auta.
Trabant ukončil výrobu v roce 1991, přesně 30. dubna. Nepomohlo mu ani nasazení inovované verze s motorem od Volkswagenu, který byl právě podle ní označen jako Trabant 1.1. Měl lehce inovovaný design a několik dříve duroplastových dílů bylo nově vyrobeno z kovu, například kapota. Palivová nádrž byla přesunuta z nepříliš bezpečného umístění u motoru dozadu.
K záchraně značky to nestačilo, beznadějně zastaralý vůz skončil velmi brzy po pádu socialistického bloku. Jeho původní továrna připadla Volkswagenu, který v ní vyrábí dodnes.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.