Vývojová laboratoř v Idaho se snaží vyvinout zajímavý vynález. Jde o solární silnice. Silnice, které jsou tvořeny solárními panely.
Silnice jsou dlouhé, táhnou se po tisíce kilometrů a přitom zabírají půdu. Proč je tedy nevyužít i k něčemu jinému, než "jen" k provozu?
Vynálezce Scott Brusaw pracuje na tom, aby se silnice mohly přeměnit v solární panely. Myšlenka je to krásná. Černé pásy silnice, které jsou na místě tak jako tak, by mohly generovat proud namísto zastavování nových polí. Zároveň by mohly vyrábět elektřinu pro infrastrukturu a například z akumulované elektřiny by se v zimě daly silnice vytápět namísto solení.
Brusaw věří, že se mu časem podaří překonat i zásadní problém - jak udělat sklo dost tvrdé na to, aby po ně mohl jezdit i řádně naložený kamion. A to dlouhodobě. Podle něj by míle takové silnice mohla stát 4,4 milionu dolarů, tedy asi 50 milionů korun na kilometr.
Futuristická myšlenka má ale pořád pár pořádných háčků. Aby solární panel fungoval, musí být sklo relativně čisté a nepoškrábané. Jak by chtěl vynálezce zamezit tomu, aby se sklo obrušovalo a usazovaly se na něm nečistoty, to je stále záhadou.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.