Tata Nano. Kdysi považován za revoluční vůz, který dokáže postavit celou Indii na čtyři kola. Dnes se neví, jestli vůbec bude rentabilní.
Ford T, Volkswagen Beetle, Fiat 500 nebo Austin 7. Legendární lidová vozítka, která dokázala rozhýbat celý trh ve své tehdejší domovině a stala se základem tamního motorismu. Tata doufala, že se do tohoto historického seznamu zařadí také. Její iluze se ale možné rozplyne.
Za poslední měsíce se totiž poptávka po maličkých autíčkách Nano snížila na pouhých 15 %. Může za to vícero věcí, především pravděpodobně to, že banky již nejsou ochotny půjčovat nemajetným na sice levná, vzhledem k tamním mzdám přesto relativně drahá auta.
Tata navíc byla nucena upravit ceníky směrem vzhůru. Přestože šlo jen o pár procent, nevyslalo to zrovna dobrý signál ke kupujícím. Další potíž je v tom, že některé vozy začaly kvůli nepodařené kabeláži hoře.
Součtem všech těchto faktorů dospějeme k tomu, že předpokládaný prodej čtvrt milionu těchto vozů ročně se asi nenaplní. A Tata bude ráda, když naplní alespoň desetinu, vždyť v listopadu se prodalo pouhopouhých 509 kusů.
Bude jistě zajímavé sledovat, jak dopadne expanze Taty na trhy v Evropě.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?