Nový ministr dopravy Vít Bárta se ujal úřadu s nečekanou razancí. Jedním z nových návrhů je, že některé pokuty by měly být určeny podle výše příjmů hříšníka.
V současné době je přestupek ohodnocen pokutou, popřípadě bodovým ziskem a v případě opakování přestupku nebo spáchání zvláště závažného přestupku může dojít i k odebrání řidičského oprávnění. Zatímco body a odebrání řidičského průkazu náležejí ke konkrétnímu přestupku ze zákona, s peněžním trestem je možné manipulovat, aby bylo možné zohlednit společenskou závažnost přestupku. Něco jiného je překročit rychlost v srdci města s vysokým pohybem chodců a něco jiného je to na prázdné městské výpadovce.
V některých státech, jde například od Finsko a Švýcarsko, je možné vypočítávat pokutu za přestupek i z příjmu řidiče. Tento fakt pravděpodobně vedl ministra dopravy k aplikaci systému i na našem území.
Přestože u koaličních partnerů s návrhem pravděpodobně narazí, nebude bez zajímavosti se nad systémem maličko pozastavit.
Myšlenka v zásadě vychází z premisy rovnosti před zákonem. Zatímco stejná výše pokuty pro každého za stejný spáchaný přestupek znamená absolutní rovnost, existují hlasy, že tato rovnost by měla být spíše relativní. Tedy že spravedlivější je, když každý nedá se svého majetku za překročení rychlosti dejme tomu deset tisíc korun, ale raději deset procent svého příjmu. Takto by měl trest dopadnout na všechny příjmové skupiny rovnoměrněji.
Na druhé misce vah stojí ochrana dat. Policie, resp. správní orgány by měly větší možnost nahlížet do majetkových poměrů lidí. Mimo to, takovýto systém by byl administrativně mimořádně náročný a reálně aplikovatelný jen u několika málo nejzávažnějších přestupků. Už dnes se nedaří vyřešit ani zdaleka všechny přestupky a značná část z nich končí roční promlčecí lhůtou.
Ministr také ví, že s příjmy se dá manipulovat, proto by chtěl do výpočetního vzorce pro pokutu zakomponovat i cenu vozu. Náročnost tohoto výpočtu si už vůbec nechci představovat.
Tak co vy na to?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?