Nový ministr dopravy Vít Bárta se ujal úřadu s nečekanou razancí. Jedním z nových návrhů je, že některé pokuty by měly být určeny podle výše příjmů hříšníka.
V současné době je přestupek ohodnocen pokutou, popřípadě bodovým ziskem a v případě opakování přestupku nebo spáchání zvláště závažného přestupku může dojít i k odebrání řidičského oprávnění. Zatímco body a odebrání řidičského průkazu náležejí ke konkrétnímu přestupku ze zákona, s peněžním trestem je možné manipulovat, aby bylo možné zohlednit společenskou závažnost přestupku. Něco jiného je překročit rychlost v srdci města s vysokým pohybem chodců a něco jiného je to na prázdné městské výpadovce.
V některých státech, jde například od Finsko a Švýcarsko, je možné vypočítávat pokutu za přestupek i z příjmu řidiče. Tento fakt pravděpodobně vedl ministra dopravy k aplikaci systému i na našem území.
Přestože u koaličních partnerů s návrhem pravděpodobně narazí, nebude bez zajímavosti se nad systémem maličko pozastavit.
Myšlenka v zásadě vychází z premisy rovnosti před zákonem. Zatímco stejná výše pokuty pro každého za stejný spáchaný přestupek znamená absolutní rovnost, existují hlasy, že tato rovnost by měla být spíše relativní. Tedy že spravedlivější je, když každý nedá se svého majetku za překročení rychlosti dejme tomu deset tisíc korun, ale raději deset procent svého příjmu. Takto by měl trest dopadnout na všechny příjmové skupiny rovnoměrněji.
Na druhé misce vah stojí ochrana dat. Policie, resp. správní orgány by měly větší možnost nahlížet do majetkových poměrů lidí. Mimo to, takovýto systém by byl administrativně mimořádně náročný a reálně aplikovatelný jen u několika málo nejzávažnějších přestupků. Už dnes se nedaří vyřešit ani zdaleka všechny přestupky a značná část z nich končí roční promlčecí lhůtou.
Ministr také ví, že s příjmy se dá manipulovat, proto by chtěl do výpočetního vzorce pro pokutu zakomponovat i cenu vozu. Náročnost tohoto výpočtu si už vůbec nechci představovat.
Tak co vy na to?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.