Nový ministr dopravy Vít Bárta se ujal úřadu s nečekanou razancí. Jedním z nových návrhů je, že některé pokuty by měly být určeny podle výše příjmů hříšníka.
V současné době je přestupek ohodnocen pokutou, popřípadě bodovým ziskem a v případě opakování přestupku nebo spáchání zvláště závažného přestupku může dojít i k odebrání řidičského oprávnění. Zatímco body a odebrání řidičského průkazu náležejí ke konkrétnímu přestupku ze zákona, s peněžním trestem je možné manipulovat, aby bylo možné zohlednit společenskou závažnost přestupku. Něco jiného je překročit rychlost v srdci města s vysokým pohybem chodců a něco jiného je to na prázdné městské výpadovce.
V některých státech, jde například od Finsko a Švýcarsko, je možné vypočítávat pokutu za přestupek i z příjmu řidiče. Tento fakt pravděpodobně vedl ministra dopravy k aplikaci systému i na našem území.
Přestože u koaličních partnerů s návrhem pravděpodobně narazí, nebude bez zajímavosti se nad systémem maličko pozastavit.
Myšlenka v zásadě vychází z premisy rovnosti před zákonem. Zatímco stejná výše pokuty pro každého za stejný spáchaný přestupek znamená absolutní rovnost, existují hlasy, že tato rovnost by měla být spíše relativní. Tedy že spravedlivější je, když každý nedá se svého majetku za překročení rychlosti dejme tomu deset tisíc korun, ale raději deset procent svého příjmu. Takto by měl trest dopadnout na všechny příjmové skupiny rovnoměrněji.
Na druhé misce vah stojí ochrana dat. Policie, resp. správní orgány by měly větší možnost nahlížet do majetkových poměrů lidí. Mimo to, takovýto systém by byl administrativně mimořádně náročný a reálně aplikovatelný jen u několika málo nejzávažnějších přestupků. Už dnes se nedaří vyřešit ani zdaleka všechny přestupky a značná část z nich končí roční promlčecí lhůtou.
Ministr také ví, že s příjmy se dá manipulovat, proto by chtěl do výpočetního vzorce pro pokutu zakomponovat i cenu vozu. Náročnost tohoto výpočtu si už vůbec nechci představovat.
Tak co vy na to?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.