Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje úplné zrušení knihy jízd výměnou za paušální měsíční odpočet. Doopravdy tedy zmizí strašák mnoha podnikatelů a živnostníků?
Kniha jízd se musí v současné době vést tehdy, je-li vozidlo v nájmu, vypůjčené, pořízené na leasing či pouze evidováno v majetku firmy. Problém nastává, je-li k podnikání využíváno soukromého vozu. I v tom případě totiž existuje povinnost knihu jízd vlastnit a zapisovat do ní jízdy pro firmu, které se následně zpětně účtují podle ujeté vzdálenosti a sazby za každý kilometr.
Nejen tuto absurditu by měl pomoci vyřešit návrh ministra průmyslu a obchodu v demisi Martina Římana: „Připravili jsme návrh na zrušení knihy jízd a teď už záleží jen na vůli poslanců, zda mu dají ve sněmovně zelenou,“ Už vloni přitom Říman prohlásil, že chce snížit byrokratickou zátěž podnikatelů o pětinu. Po pádu vlády se prý bude jednat pouze o necelou desetinu, přesto má odepsání knihy jízd šanci na úspěch.
Jestliže bude návrh schválen, budou si podnikatelé účtovat pouze paušální měsíční odečet ve výši 5000 Kč bez složité evidence každé jízdy, z čehož by měli profitovat především živnostníci a malé firmy. Pokud ale podnikatel zjistí, že je pro něj výhodnější knihu jízd i nadále vést, bude u ní moci zůstat.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.