Kniha jízd se musí v současné době vést tehdy, je-li vozidlo v nájmu, vypůjčené, pořízené na leasing či pouze evidováno v majetku firmy. Problém nastává, je-li k podnikání využíváno soukromého vozu. I v tom případě totiž existuje povinnost knihu jízd vlastnit a zapisovat do ní jízdy pro firmu, které se následně zpětně účtují podle ujeté vzdálenosti a sazby za každý kilometr.
Nejen tuto absurditu by měl pomoci vyřešit návrh ministra průmyslu a obchodu v demisi Martina Římana: „Připravili jsme návrh na zrušení knihy jízd a teď už záleží jen na vůli poslanců, zda mu dají ve sněmovně zelenou,“ Už vloni přitom Říman prohlásil, že chce snížit byrokratickou zátěž podnikatelů o pětinu. Po pádu vlády se prý bude jednat pouze o necelou desetinu, přesto má odepsání knihy jízd šanci na úspěch.
Jestliže bude návrh schválen, budou si podnikatelé účtovat pouze paušální měsíční odečet ve výši 5000 Kč bez složité evidence každé jízdy, z čehož by měli profitovat především živnostníci a malé firmy. Pokud ale podnikatel zjistí, že je pro něj výhodnější knihu jízd i nadále vést, bude u ní moci zůstat.