Dvě velké automobilky z Německa, Volkswagen a BMW, v současné době testují novou technologii, termoelektrické články. Ty jsou schopny vyvíjet elektřinu z odpadního tepla z motoru, což může pomoci šetřit palivo.
Benzínové a naftové motory nejsou zdaleka dokonalé. K pohybu auta jsou schopny spotřebovat jen asi čtvrtinu energie, která je ukryta v palivu, zbytek odchází z auta pryč v podobě tepla. Proč tedy ty zývající tři čtvrtiny nezačít nějak využívat?
Do nedávné doby nebylo moc jak nyní se ale objevily zajímavé termoelektrické články. Jde o dva různé kovy, které při zahřívání začnou generovat proud. V angličtině jde o Thermoelectric generator známý pod zkratkou TEG.
BMW loni získalo ocenění za aplikaci tohoto systému v pokusném vozidle, kde bylo možné z výfuku vytěžit 200 wattů energie. Volkswagen oznámil, že je ještě dál, dokáže vytěžit trojnásobek, 600 wattů jinak unikající energie.
600 wattů, to je asi třetina celkové potřeby elektřiny v Volkswagenu Golf plus. Aplikací TEG by tak mohla spotřeba klesnout o příjemných 5%.
Vše je zatím v experimentálním stádiu, ale praktická aplikace by snad nemusela být tak daleko. Jako využití zbytečné energie to zní velmi slibně.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?