Dvě velké automobilky z Německa, Volkswagen a BMW, v současné době testují novou technologii, termoelektrické články. Ty jsou schopny vyvíjet elektřinu z odpadního tepla z motoru, což může pomoci šetřit palivo.
Benzínové a naftové motory nejsou zdaleka dokonalé. K pohybu auta jsou schopny spotřebovat jen asi čtvrtinu energie, která je ukryta v palivu, zbytek odchází z auta pryč v podobě tepla. Proč tedy ty zývající tři čtvrtiny nezačít nějak využívat?
Do nedávné doby nebylo moc jak nyní se ale objevily zajímavé termoelektrické články. Jde o dva různé kovy, které při zahřívání začnou generovat proud. V angličtině jde o Thermoelectric generator známý pod zkratkou TEG.
BMW loni získalo ocenění za aplikaci tohoto systému v pokusném vozidle, kde bylo možné z výfuku vytěžit 200 wattů energie. Volkswagen oznámil, že je ještě dál, dokáže vytěžit trojnásobek, 600 wattů jinak unikající energie.
600 wattů, to je asi třetina celkové potřeby elektřiny v Volkswagenu Golf plus. Aplikací TEG by tak mohla spotřeba klesnout o příjemných 5%.
Vše je zatím v experimentálním stádiu, ale praktická aplikace by snad nemusela být tak daleko. Jako využití zbytečné energie to zní velmi slibně.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.