Dvě velké automobilky z Německa, Volkswagen a BMW, v současné době testují novou technologii, termoelektrické články. Ty jsou schopny vyvíjet elektřinu z odpadního tepla z motoru, což může pomoci šetřit palivo.
Benzínové a naftové motory nejsou zdaleka dokonalé. K pohybu auta jsou schopny spotřebovat jen asi čtvrtinu energie, která je ukryta v palivu, zbytek odchází z auta pryč v podobě tepla. Proč tedy ty zývající tři čtvrtiny nezačít nějak využívat?
Do nedávné doby nebylo moc jak nyní se ale objevily zajímavé termoelektrické články. Jde o dva různé kovy, které při zahřívání začnou generovat proud. V angličtině jde o Thermoelectric generator známý pod zkratkou TEG.
BMW loni získalo ocenění za aplikaci tohoto systému v pokusném vozidle, kde bylo možné z výfuku vytěžit 200 wattů energie. Volkswagen oznámil, že je ještě dál, dokáže vytěžit trojnásobek, 600 wattů jinak unikající energie.
600 wattů, to je asi třetina celkové potřeby elektřiny v Volkswagenu Golf plus. Aplikací TEG by tak mohla spotřeba klesnout o příjemných 5%.
Vše je zatím v experimentálním stádiu, ale praktická aplikace by snad nemusela být tak daleko. Jako využití zbytečné energie to zní velmi slibně.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.