Volkswagen Bluesport - modře a rychle

Marek Litzman, 12. ledna 2009, 12:32 Google+

VIDEO: Ani Volkswagen nezahálel a urodilo se. Na autosalonu v Detroitu, jedné z nejdůležitější akcí na americkém kontinentě, se představil koncept lehkého sportovního roadsteru s příznivou spotřebou paliva.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bluesport

Bluesport | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Koncept Volkswagenu BlueSport, to je čistá a úsporná radost z jízdy. Alespoň tak o svém kousku mluví Volkswagen. Koncept je zajímavý hned z několika důvodů.

Tím prvním je pohonné ústrojí. Jeho základem je spalovací motor, přesneji známý dieselový dvoulitr naladěný na výkon 180 koní a točivý moment 350 Nm. Díky tomu dosáhne na stovku za 6,6 sekundy a nejvyšší rychlost je 226 km/h.

I přes slušné výkony má koncpet spotřebu jen 4,3 litru v kombinovaném režimu, Zásluhu na tom má systém stop start, který zastavuje motor na semaforu, a systém rekupurace brzdné energie. Co přesně si pod tím představit nevím, ale pravděpodobně půjde o něco podobného jako EfficientDynamics u BMW.

Další důležitá věc je samotná karoserie. Jde o lehoučky kabriolet, roadster, s plátěnou střechou a délkou 4 metry (totéž co Fabie), což Volkswagen dosud nemá v nabídce. Změní se to?

 


 

Tisková zpráva Volkswagen:

Volkswagen začíná nový rok představením automobilového snu -
cenově dostupného, neobvykle hospodárného a maximálně agilního roadsteru s uprostřed umístěným motorem. Jeho název: Concept BlueSport. Status: koncept. Dynamika: stoprocentní. Spotřeba paliva: v kombinovaném režimu EU 4,3 l/100 km; to je méně než jakýkoli jiný sportovní vůz. Zacílení: nefalšovaný roadster s nízkými emisemi CO2 (113 g/km), jehož řízení je skutečným zážitkem na každém kilometru. Světová premiéra: 11. ledna 2009 v Detroitu, stát Michigan, USA.

Volkswagen pro vývoj Conceptu BlueSport definoval dva základní cíle: maximální potěšení z jízdy a minimální spotřeba paliva. Výsledkem je nekompromisní sportovní vůz s motorem uprostřed, který se vyznačuje nízkou hmotností a maximální svižností. Ačkoli má Concept BlueSport nejtužší karoserii ve své třídě, váží necelých 1200 kg. Výsledek? Více než působivé jízdní výkony v každé situaci, maximální hospodárnost a nepatrné emise. Nízké hmotnosti bylo dosaženo důslednou aplikací všech metod lehké konstrukce. Plátěná skládací střecha je například nejlehčí ve své třídě a váží pouhých 27 kg, kapota a výklopná víka jsou z hliníku. Nemalou roli hrají také kompaktní rozměry: Concept BlueSport má rozvor 2,43 m a jeho karoserie je dlouhá 3,99 m, široká 1,75 m a vysoká 1,26 m.

Za dvěma sportovními sedadly Conceptu BlueSport mohou být uloženy výhradně technicky vyspělé přeplňované motory TDI a TSI, které jsou zárukou neobvyklé kombinace dynamiky a hospodárnosti. V případě verze Conceptu BlueSport představované nyní v USA se jedná o vznětový motor Clean Diesel, který poskytuje nejvyšší výkon 132 kW/180 k a je vybaven přímým vstřikováním common rail a zásobníkovým katalyzátorem na NOx. Již při velmi nízkých otáčkách 1750 min-1 nabízí tento dvoulitrový turbodiesel maximální točivý moment ve výši 350 N.m., takže se jeho reakce po sešlápnutí plynového pedálu vyrovná šestiválcovému zážehovému motoru o výkonu přibližně 300 koní! Výkon motoru přenáší na zadní kola šestistupňová dvouspojková převodovka DSG - nejhospodárnější a nejagilnější typ převodovky na světě. Concept BlueSport vyrazí z klidu na 100 km/h za 6,6 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 226 km/h.

Navzdory fascinujícím výkonům sportovního vozu zůstává na palubě zachována úctyhodná úroveň praktičnosti pro každodenní provoz. Concept BlueSport má pod přední kapotou zavazadlový prostor o objemu 112 litrů a vzadu je k dispozici dalších 70 litrů, což bohatě stačí na cestu do zaměstnání nebo na prodloužený víkend ve dvou. U sportovního vozu je působivý také dojezd na jednu nádrž, která má objem 50 litrů. S kombinovanou spotřebou 4,3 l/100 km tak lze na jedno tankování teoreticky ujet více než 1150 kilometrů. Pozitivní vliv na hospodárnost mají dvě technologie, které se v Conceptu BlueSport aktivují v tzv. režimu Eco: automatický systém start-stop a rekuperace kinetické energie. Automatické vypínání a spouštění motoru se uplatní nejčastěji v hustém městském provozu, kde může ušetřit až 0,2 l paliva na 100 km. Rekuperace kinetické energie také šetří palivo a umožňuje při brzdění přeměnu části kinetické energie na elektrickou energii, kterou se dobíjí akumulátor.

Koncepce roadsteru Concept BlueSport s motorem uprostřed zaručuje optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 45:55 %, které v kombinaci s vyspělým zavěšením kol na vzpěrách McPherson vpředu a víceprvkových závěsech vzadu umožňuje při dynamické jízdě příkladné chování sportovního vozu. Svůj podíl na tom mají rovněž desetipaprsková litá kola obutá do pneumatik 235/35 ZR19 (vpředu) a 245/35 ZR19 (vzadu), která kompletně vyplňují podběhy kol, a tím vytvářejí dojem supersportovního vozu.

Toto jsou klíčové parametry inovované klasické filozofie konstrukce evropského sportovního vozu. Concept BlueSport se vyvíjí v automobil, jehož řízení přináší řidiči maximální potěšení a který je současně jednoznačným krokem k dlouhodobě udržitelné mobilitě. Pokud bude zahájena sériová výroba Conceptu BlueSport, mohl by tento krok přinést renesanci kompaktního roadsteru. Další skutečností je, že se koncept pohybuje stejně suverénně v městském prostředí, jakož na silnicích plných zatáček, a hravě zvládne i dlouhé jízdy po dálnici.

Vytisknout

Diskuze: Volkswagen Bluesport - modře a rychle

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Legacy

Koncept nového Subaru Legacy představen

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud