Posledná tohtoročná nádielka crashtestov spoločnosti EuroNCAP prebehla naposledy podľa doterajšej metodiky. Tentoraz vám prinášame výsledky crashtestov pätice modelov. Ktoré z nich v crashtestoch uspeli, a ktoré nie?
O nových štandardoch hodnotenia bezpečnosti vozidiel sme vás informovali v v tomto článku.
Prvým modelom z poslednej várky je aktuálny víťaz ankety Car of the Year 2009, nový Opel Insignia. Auto roka zvládlo ochranu svojich pasažierov veľmi dobre pri čelnom, rovnako aj pri bočnom náraze a získalo tak najvyššie ocenenie v podobe 5 hviezdičiek. Čo sa týka ochrany chodcov pri náraze, celkom dobrú ochranu poskytuje nárazník, avšak štruktúra prednej kapoty nie je k chodcom až taká zhovievavá.
Vynikajúce 5 hviezdičkové vysvedčenie si z crashtestov odniesol aj Volkswagen Golf VI. Posádku dokáže ochrániť takmer dokonale, pri bočnom náraze však bola zaznamenaná nižšia ochrana hrude. Volkswagen však zareagoval a vozidlo následne upravil. Golf šiestej generácie získal výborné ohodnotenie za ochranu detských pasažierov, ochrana chodcov je taktiež jedna z najlepších.
Taliansky dizajnérsky klenot, Alfa Romeo MiTo, bol taktiež podrobený bezpečnostným testom. MiTo sa svojim výsledkom zaraďuje do ligy „päťhviezdičkových“, keďže vozidlo získalo dokopy 36 bodov. Alfa MiTo poskytuje dobrú ochranu pre pasažierov na predných sedadlách, pri detských pasažieroch bola zaznamenaná zvýšená záťaž hlavy a hrude, no ku kontaktu s interiérom nedošlo. Predný nárazník je k chodcom pomerne ohľaduplný, avšak hrany kapoty neponúkajú dokonalú ochranu hlavy dospelých chodcov.
Superlacná Dacia Sandero nedopadla v testoch najlepšie. Jej celkový bodový zisk predstavuje 24 bodov a zisk troch hviezdičiek. Kabína pri náraze síce vykazuje slušnú stabilitu, no pri náraze povolili niektoré zvary karosérie. Štruktúra palubovky zasa ohrozuje stehná a panvy dospelej posádky. Bočný náraz vykazuje zvýšený tlak na oblasť hrudníka. Treba však pripomenúť, že Dacia poslala na testy ešte jednu verziu Sandera vybavenú príplatkovými bočnými airbagmi a predpínačmi bezpečnostných pásov. Takto vybavená verzia si pripísala eśte 7 bodov, čo jej prinieslo zisk štyroch hviezd. Ochrana chodcov však vykazuje veĺké rezervy, v tejto oblasti patrí Sandero k najväčším „katom“.
Ford Ranger, čoby zástupca terénnych vozidiel typu pick-up sa nepredviedol v najlepšom svetle. Zdanlivo by však robustne pôsobiaca, vyvýšená kabína mohla poskytovať posádke vyšší level ochrany, no žiaľ, nie je to tak. Pri čelnom náraze vykazuje kabína závažné nedostatky v tuhosti, keďže A-stĺpik sa pri čelnom náraze úplne odtrhol a vnútri kabíny bol zaznamenaný priveľký posun volantu a pedálov smerom k posádke. Navyše, vodičov airbag nedokázal zabrániť stretu hlavy s volantom. Celkovo teda ochrana, hlavne vodiča, nie je oslňujúca. Stret s chodcom môže mať taktiež veľmi zlé následky, keďže za ten si Ranger odniesol len 11 bodov a 2 hviezdičky. Bezpečnostnú povesť terénnych pick-upov tak nedokázal vylepšiť ani Ford, Ranger si odnáša celkové skóre 19 bodov a 2 hviezdičky.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.