Podpora americkým automobilkám jde k ledu

Marek Litzman, 12. prosince 2008, 08:28 Google+

Detroit zachvátila panika, senátoři totiž zamítli návrh půjčky pro tzv. velkou trojku z Detroitu, automobilky Ford, GM a Chrysler. Senátoři se tak rozhodli především kvůli neshodě s odborovými organizacemi.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GM

GM | foto: General Motors

Sdílejte článek

O tom, s jakými problémy se potýkají americké automobilky, jsme již mnohokrát na tomto serveru informovali. Nyní přichází další pohroma, americký senát při nočním jednání zamítl půjčku ve výši 14 miliard amerických dolarů (270 miliard Kč).

Senátorům z republikánské strany se totiž nelíbily přemrštěné požadavky odborů, které nebyly ochotny připustit snížení platů zaměstnanců na úroveň obvyklou u japonských a dalších cizích automobilek vyrábějících na území USA. Změna by podle nich byla možná až v roce 2011, kdy vyprší kolektivní smlouvy.

Ačkoliv všechny automobilky podnikly zásadní strategická rozhodnutí, byly ochotny prodat některé své mimoamerické značky, snížily počet továren, snížily náklady na administrativu a podnikly další restrukturalizační kroky, na dosažení tučného balíku to zatím nestačilo. Zákon, který by to umožňoval, byl přijat jen kongresem (obdobou naší poslanecké sněmovny), nikoliv však senátem.

Dá se očekávat, že zpráva bude mít dopad na finanční trhy, již tak dost zasažené krizí. Na New Yorské burze se již v době hlasování neobchodovalo, japonský index Nikkei ovšem v reakci na tuto zprávu oslabil o 6 procent.

Někteří analytici říkají, že Chrysler je sám o sobě příliš slabý na to, aby sám přežil i s vládní pomocí. Jeho vlastníkem je v současné době investiční skupina Cerberus. GM avizoval, že má dostatek likvidity maximálně do konce roku. Oproti tomu Ford zvažuje, že by se s problémy popral i bez státní půjčky. GM má oproti Chrysleru jednu velkou výhodu - je mnohem větší a jeho pád by znamenal mnohem větší škody, mluví se tedy o tom, že by se z Chrysleru stal obětní beránek, který zemře proto, aby ostatní mohli žít. To už jsme ovšem na půde spekulací.

Automobilový průmysl je pro každou zemi poměrně důležitý, zaměstnává totiž velké množství lidí a zároveň značně zvyšuje HDP. I to je jeden z důvodů proč stát pravděpodobně padnout všechny tři automobilky nenechá.

Vytisknout

Diskuze: Podpora americkým automobilkám jde k ledu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

S

Mercedes-Benz a Splitview monitor

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud