Podpora americkým automobilkám jde k ledu

Marek Litzman, 12. prosince 2008, 08:28 Google+

Detroit zachvátila panika, senátoři totiž zamítli návrh půjčky pro tzv. velkou trojku z Detroitu, automobilky Ford, GM a Chrysler. Senátoři se tak rozhodli především kvůli neshodě s odborovými organizacemi.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GM

GM | foto: General Motors

Sdílejte článek

O tom, s jakými problémy se potýkají americké automobilky, jsme již mnohokrát na tomto serveru informovali. Nyní přichází další pohroma, americký senát při nočním jednání zamítl půjčku ve výši 14 miliard amerických dolarů (270 miliard Kč).

Senátorům z republikánské strany se totiž nelíbily přemrštěné požadavky odborů, které nebyly ochotny připustit snížení platů zaměstnanců na úroveň obvyklou u japonských a dalších cizích automobilek vyrábějících na území USA. Změna by podle nich byla možná až v roce 2011, kdy vyprší kolektivní smlouvy.

Ačkoliv všechny automobilky podnikly zásadní strategická rozhodnutí, byly ochotny prodat některé své mimoamerické značky, snížily počet továren, snížily náklady na administrativu a podnikly další restrukturalizační kroky, na dosažení tučného balíku to zatím nestačilo. Zákon, který by to umožňoval, byl přijat jen kongresem (obdobou naší poslanecké sněmovny), nikoliv však senátem.

Dá se očekávat, že zpráva bude mít dopad na finanční trhy, již tak dost zasažené krizí. Na New Yorské burze se již v době hlasování neobchodovalo, japonský index Nikkei ovšem v reakci na tuto zprávu oslabil o 6 procent.

Někteří analytici říkají, že Chrysler je sám o sobě příliš slabý na to, aby sám přežil i s vládní pomocí. Jeho vlastníkem je v současné době investiční skupina Cerberus. GM avizoval, že má dostatek likvidity maximálně do konce roku. Oproti tomu Ford zvažuje, že by se s problémy popral i bez státní půjčky. GM má oproti Chrysleru jednu velkou výhodu - je mnohem větší a jeho pád by znamenal mnohem větší škody, mluví se tedy o tom, že by se z Chrysleru stal obětní beránek, který zemře proto, aby ostatní mohli žít. To už jsme ovšem na půde spekulací.

Automobilový průmysl je pro každou zemi poměrně důležitý, zaměstnává totiž velké množství lidí a zároveň značně zvyšuje HDP. I to je jeden z důvodů proč stát pravděpodobně padnout všechny tři automobilky nenechá.

Vytisknout

Diskuze: Podpora americkým automobilkám jde k ledu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

S

Mercedes-Benz a Splitview monitor

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud