Detroit zachvátila panika, senátoři totiž zamítli návrh půjčky pro tzv. velkou trojku z Detroitu, automobilky Ford, GM a Chrysler. Senátoři se tak rozhodli především kvůli neshodě s odborovými organizacemi.
O tom, s jakými problémy se potýkají americké automobilky, jsme již mnohokrát na tomto serveru informovali. Nyní přichází další pohroma, americký senát při nočním jednání zamítl půjčku ve výši 14 miliard amerických dolarů (270 miliard Kč).
Senátorům z republikánské strany se totiž nelíbily přemrštěné požadavky odborů, které nebyly ochotny připustit snížení platů zaměstnanců na úroveň obvyklou u japonských a dalších cizích automobilek vyrábějících na území USA. Změna by podle nich byla možná až v roce 2011, kdy vyprší kolektivní smlouvy.
Ačkoliv všechny automobilky podnikly zásadní strategická rozhodnutí, byly ochotny prodat některé své mimoamerické značky, snížily počet továren, snížily náklady na administrativu a podnikly další restrukturalizační kroky, na dosažení tučného balíku to zatím nestačilo. Zákon, který by to umožňoval, byl přijat jen kongresem (obdobou naší poslanecké sněmovny), nikoliv však senátem.
Dá se očekávat, že zpráva bude mít dopad na finanční trhy, již tak dost zasažené krizí. Na New Yorské burze se již v době hlasování neobchodovalo, japonský index Nikkei ovšem v reakci na tuto zprávu oslabil o 6 procent.
Někteří analytici říkají, že Chrysler je sám o sobě příliš slabý na to, aby sám přežil i s vládní pomocí. Jeho vlastníkem je v současné době investiční skupina Cerberus. GM avizoval, že má dostatek likvidity maximálně do konce roku. Oproti tomu Ford zvažuje, že by se s problémy popral i bez státní půjčky. GM má oproti Chrysleru jednu velkou výhodu - je mnohem větší a jeho pád by znamenal mnohem větší škody, mluví se tedy o tom, že by se z Chrysleru stal obětní beránek, který zemře proto, aby ostatní mohli žít. To už jsme ovšem na půde spekulací.
Automobilový průmysl je pro každou zemi poměrně důležitý, zaměstnává totiž velké množství lidí a zároveň značně zvyšuje HDP. I to je jeden z důvodů proč stát pravděpodobně padnout všechny tři automobilky nenechá.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.