Plných 35 ze 37 možných bodů získal Opel Insignia v bariérových testech Euro NCAP.
Insignia si připsala maximálních pět hvězdiček za ochranu dospělých cestujících a potvrdila tak očekávanou maximální míru bezpečnosti. Za ochranu dětí získala Insignia čtyři hvězdičky a za ochranu chodců při případné kolizi dvě. Tyto výsledky představují nejlepší hodnocení vozu ze třídy velkých rodinných automobilů, které kdy experti Euro NCAP udělili. Už dříve nezávislý institut potvrdil mimořádnou kvalitu opěrek hlav Opelu Insignia, které velmi výrazně snižují riziko poranění krční páteře.
„Opel Insignia byl od samého počátku navrhován tak, aby to byl jeden z nejbezpečnějších vozů na silnicích. Výsledky testů Euro NCAP svědčí o tom, že naše snažení bylo korunováno úspěchem,“ říká Hans Demant, ředitel automobilky Opel a viceprezident General Motors Europe odpovědný za techniku. Perfektní bezpečnostní koncept Opelu Insignia ocenilo i 59 předních evropských publicistů, kteří ji přisoudili mimořádně prestižní titul „Automobil roku 2009“. Struktura karoserie, její konstrukce a související zádržné a ochranné systémy pro nový model automobilky Opel zohledňují požadavky všech současných i teprve připravovaných bezpečnostních norem, a to nejenom v rámci Evropy, ale celého světa. Opel Insignia díky tomu dokáže nabídnout optimální ochranu ve všech situacích každodenního života. Základem bezpečnostní filozofie Opelu Insignia je mimořádně pevná struktura karoserie, ochranný koncept dále rozvíjí až 8 airbagů, nové aktivní opěrky hlav pro přední sedadla a zdvojené přepínače bezpečnostních pásů u předních sedadel. Dlouhý seznam prvků aktivní bezpečnosti Opelu Insignia zahrnuje mj. protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluzové zařízení TCPlus, stabilizační systém nové generace ESPPlus nebo adaptivní brzdová světla. Bohatá škála doplňků dokáže ještě dále zlepšit stabilitu jízdy a usnadnit řidiči ovládání vozu – jde například o adaptivní světlomety AFL+, pohon všech kol Adaptive 4x4 nebo sofistikovaný kamerový systém Opel Eye.
Mimořádně pevná karoserie Základním pilířem pasivní bezpečnosti Opelu Insignia je jeho velmi pevný skelet a karoserie, vyrobené s velkým zastoupením vysocepevných ocelí. Vlastní prostor pro cestující je obklopen poddajnějšími deformačními zónami, ve kterých se maří nárazová energie. Přední část karoserie vytváří tři přesně definované cesty, kterými se rozvádí energie nárazu do dalších zón karoserie – první cestu tvoří přední pomocný rám, druhou podélníky a třetí horní vzpěry, odvádějící deformační energii do dolní části pevných A-sloupků karoserie. Vzadu jsou dva další podélníky propojené s hliníkovou výztuhou nárazníku. Při nárazu zezadu se podélníky rozvádí energie směrem k dolní části C-sloupků karoserie, do podběhů kol a do podlahy. Pro případ nárazu z boku, kde je jen velmi málo místa na vytvoření deformačních zón, rozvádí konstrukce dveří a karoserie nárazovou energii do velkých ploch karosářských panelů. Ve struktuře dveří se ukrývají diagonálně montované pevné ocelové výztuhy – to zaručuje účinnější rozvádění deformačních sil do B-sloupku karoserie, prahů dveří a do příčníků podlahy a střechy.
Bezpečnostní systém SAFETEC modelu Opel Insignia zahrnuje: - Protiblokovací systém brzd ABS s elektronickým děličem brzdných sil, systémem modulovaného brždění v zatáčkách, brzdovým asistentem, hydraulickým zařízením zabraňujícím „vadnutí“ brzd, systémem čištění brzdových kotoučů a zařízením pro rozjezdy do kopce HSA (Hill Start Assistance). - Elektronický stabilizační systém ESPPlus. - Protiprokluzové zařízení TCPlus, zasahující do činnosti brzd a motoru. - Tři výškově nastavitelné opěrky hlav u zadních sedadel. - Tříbodové bezpečnostní pásy u všech sedadel. - Omezovače tahu v pásech a zdvojené pyrotechnické předpínače u předních pásů. - Systém upozornění na nezapnuté pásy u předních sedadel (na přání i u zadních sedadel). Kotevní body ISOFIX pro upevnění dětské sedačky u zadních sedadel Speciálně vyvinuté dětské sedačky Opel garantují mimořádnou ochranu i v případě nárazu z boku. Kromě zákonem vyžadovaných kotevních bodů ISOFIX mají dětské sedačky Opel i zvláštní horní úchyt, kterým se sedačka fixuje k opěradlu zadního sedadla, tak, aby nemohlo dojít k překlopení dopředu. Bezpečnostní experti automobilky Opel doporučují používat v automobilech Opel výhradně dětské sedačky Opel, protože ty byly vyvíjeny speciálně pro tyto modely. - Systém airbagů, zahrnující čelní a boční airbagy řidiče a předního spolujezdce, průběžné hlavové airbagy (pro přední a krajní zadní sedadla) a na přání dodávané boční airbagy pro zadní sedadla. Dvojstupňové čelní airbagy se při relativně lehkých nárazech v rychlostech do 30 km/h naplňují jen částečně, teprve při silnějších nárazech se nafukují naplno. - Adaptivní brzdová světla, která varují řidiče vzadu jedoucích automobilů, pokud řidič musí nečekaně prudce brzdit nebo se aktivuje ABS v rychlostech nad 30 km/h. Všechna tři brzdová světla se rozblikají (s frekvencí 5 Hz) a blikají ještě tři sekundy po úplném zastavení vozu. V případě silného nárazu (s aktivací airbagů) se automaticky zapnou výstražné blikače a uvolní se zámky dveří. - Bezpečnostní systém ukotvení pedálů PRS (Pedal Release System). - Aktivní opěrky hlav poslední generace u předních sedadel, které výrazně snižují riziko poranění krční páteře.
Nový Opel Insignia nabízí řadu prvků a systémů, které zvyšují komfort a podporují řidiče ve správném ovládání vozu a pomáhají mu předcházet vzniku kolizních situací: - Adaptivní světlomety AFL+ (Adaptive Forward Lighting). Světla se samočinně natáčejí spolu s řízením do zatáček. Světlomety AFL nyní mohou pracovat v celkem devíti režimech (viz kapitola 10), takže řidič má za každé situace lépe osvětlenou silnici - například v prudkých zatáčkách, při odbočování nebo v noci na venkovských silnicích. Do standardu patří také světla pro denní svícení včetně systému samočinné aktivace světel. - Stálý pohon všech kol Adaptive 4x4 zlepšuje trakční schopnosti zejména při rozjezdech a na kluzkém povrchu. Velmi důležité je, že systém byl navržený tak, aby nejenom zlepšoval dynamiku jízdy, ale zároveň aby optimalizoval stabilitu a jízdní vlastnosti za všech podmínek. V kombinaci s výbavou Sport je diferenciál se zvýšenou svorností SWD (Limited Slip Differential) nahrazený sofistikovanějším elektronicky řízeným diferenciálem se zvýšenou svorností eLSD (electronically controlled Limited Slip Differential), který dále zlepšuje trakci a zvyšuje jízdní stabilitu. - Kamerový systém Opel Eye má dvě hlavní funkce: Varuje řidiče, pokud vůz nechtěně vyjíždí z jízdního pruhu a dokáže registrovat dopravní značky (více informací v kapitole 8). - Zcela nová sedadla - ergonomická optimalizace sedadel je zárukou dokonalé podpory těla, zejména zad. Za příplatek se k ergonomickým sportovním sedadlům (s certifikátem AGR) dodává systém aktivního provětrávání. - Vyspělý parkovací asistent APA (Advanced Park Assist), usnadňující parkování v řadě vozů. Kromě běžných senzorů parkovacích asistentů má zařízení APA další dva ultrazvukové senzory, které mají dosah pět metrů. Pokud řidič při jízdě rychlostí pod 30 km/h aktivuje tlačítkem systém APA, monitoruje zařízení krajnici ulice a hledá místo pro zaparkování. Krátký stisk tlačítka aktivuje vyhledávání parkovacího místa u pravé strany, dlouhým stiskem se aktivuje vyhledávání u levé strany ulice. Pokud systém APA zaregistruje mezeru, která je nejméně o jeden metr delší než činí délka vozu, upozorní na to řidiče akustický tón a signál na přístrojové desce. Software systému APA pak propočítá a navrhne optimální způsob zaparkování a pomocí ikonky volantu a čárového grafu pomáhá řidiči s parkováním. Tento prvek bude k dispozici od jara roku 2009. - Elektronická klimatizace zaručuje stabilní klima v interiéru vozu i při měnících se vnějších podmínkách. Vyspělá řídicí jednotka elektronické klimatizace pracuje s matematickým modelem energeticky vyvážené bilance, který mj. dokáže vzít v potaz např. tepelné vyzařování audiosystému. Po zaparkování systém ještě dvě následující hodiny monitoruje vnější teplotu a intenzitu slunečního záření. Na základě těchto parametrů potom řídicí jednotka elektronické klimatizace může zvolit optimální režim její práce pro rychlé dosažení požadovaných podmínek při pokračování cesty. - Systém monitorování tlaku v pneumatikách TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) upozorní řidiče na pokles tlaku v kterékoli pneumatice. - Systém stabilizace přívěsu TSA (Trailer Stability Assist). Pokud se připojený přívěs nebezpečně rozkmitá, systém TSA zásahem do činnosti brzd a motoru jízdu rychle a účinně stabilizuje. - Opel -
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?