Mazda6 disponuje novým turbodieselem!

Martin Hájek, 18. listopadu 2008, 10:09 Google+

Mazda neusíná na vavřínech a uvádí dvě zajímavé inovace pro tento úspěšný model: zcela nový vznětový agregát 2,2 l, jeden z nejkultivovanějších a nejvýkonnějších v tomto segmentu, a také systém monitorování mrtvého úhlu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
6

6 | foto: Mazda Europe

Sdílejte článek

Silný a ekologicky šetrný turbodiesel nové generace

Mazda6 druhé generace byla představena v listopadu 2007 jako další model zrozený z filozofie „Zoom-Zoom“. Svým atraktivním vzhledem, vynikajícími jízdními vlastnostmi a promyšleným řešením vnitřního prostoru okamžitě stanovila nový standard pro automobily střední třídy. Od zahájení prodeje nalezla nová Mazda6 jen v Evropě více než 85 000 zákazníků a významně tak přispěla k rekordním prodejním výsledkům značky v letošním roce. Mazda nicméně neusíná na vavřínech a uvádí dvě zajímavé inovace pro tento úspěšný model: zcela nový vznětový agregát 2,2 l, jeden z nejkultivovanějších a nejvýkonnějších v tomto segmentu, a také systém monitorování mrtvého úhlu.

Mazda6 byla vždy vozem pro zapálené řidiče a druhá generace, uvedená na trh v loňském roce, na silnou sportovní tradici bezezbytku navázala. Již od počátku byl nový model nabízen se čtyřmi různými motory. Trojici vitálních zážehových jednotek o zdvihových objemech 1,8, 2,0 a 2,5 l ve výkonnostním rozpětí 88 až 125 kW doplnil moderní vznětový agregát MZR-CD 2,0 l o výkonu 103 kW a točivém momentu 330 Nm. Mazda nyní rozšiřuje paletu motorizací o zcela nový turbodiesel, který nabízí jedny z nejlepších parametrů v daném segmentu, kultivovaný projev a příznivou spotřebu paliva.

Dynamická část úspěšné rovnice jménem Mazda6 nabývá na důrazu s příchodem zcela nového vznětového agregátu MZR-CD 2,2 l, jenž v závislosti na konkrétním provedení odevzdává nejvyšší výkon 92 až 136 kW a točivý moment 310 až 400 Nm. Mazda tak dokáže nabídnout optimální řešení každému evropskému zájemci o vůz Mazda6 s turbodieselovým motorem.

Tajemství mimořádných parametrů
Všechny tři verze nového agregátu MZR-CD 2,2 l disponují turbodmychadlem s proměnnou geometrií a zakřivenými, nikoli rovnými, lopatkami turbínového kola. Křivka točivého momentu díky tomu dosahuje svého vrcholu již v 1800 ot./min. a zůstává prakticky plochá až do 3000 ot./min. Na straně vstupu vzduchu použili konstruktéři speciální těsnění, které zmenšuje vůli mezi lopatkami a tělesem turbíny. Výsledkem těchto inovací je robustní točivý moment a energická reakce na sešlápnutí plynového pedálu v celém rozsahu otáček.

Vysoký výkon agregátu si vyžádal použití speciálních pístů z lehké slitiny, která se vyznačuje extrémní odolností vůči tepelnému namáhání. Lichoběžníkový profil horního pístního kroužku podporuje samočištění od uhlíkatých usazenin a jeho drážka je opatřena chlazeným nosičem kroužku. Použití těchto a dalších technologií se odráží v agilní odezvě motoru, která přispívá k pocitu sjednocení řidiče s automobilem.

Nový motor se pyšní také vstřikovacím systémem common-rail se čtyřmi dalšími vstřikovacími otvory na trysku (10 namísto šesti v případě motorizace MZR-CD 2,0 l) o menším průměru (0,119 mm oproti 0,13). Díky inovacím jednotlivých komponent, zejména palivového čerpadla, mohli inženýři Mazdy zvýšit maximální vstřikovací tlak ze 180 MPa až na 200 MPa a následně zapracovat na dalším zpřesnění parametrů vstřiku, jako je načasování a počet vstřiků, množství paliva a vstřikovací tlak. Výsledkem je vynikající pružné zrychlení, které řidič ocení zejména při předjíždění nebo při nájezdu na dálnici. Například při zařazeném třetím rychlostním stupni akceleruje Mazda6 MZR-CD 2,2 l z 50 na 100 km/h o 1,7 s rychleji než verze MZR-CD 2,0 l.

Nižší spotřeba paliva
Nový vznětový motor naplňuje zásady strategie „Udržitelného Zoom-Zoom“ také u čerpací stanice: v závislosti na konkrétní verzi se jeho spotřeba v kombinovaném cyklu pohybuje mezi 5,5 a 5,7 l/100 km. Vděčí za to nově vyvinutému systému recirkulace výfukových plynů, sníženému kompresnímu poměru na 16,3:1 a sofistikovanému přímému vstřikování common-rail. Jeho precizní solenoidy umožnily zkrátit minimální interval mezi jednotlivými vstřiky na 0,2 ms, tedy o celou třetinu (u agregátu MZR-CD 2.0 je to 0,3 ms). Kratší intervaly vedou k pohotovějším reakcím motoru a nižší produkci zplodin. Agregát MZR-CD 2,2 l je v tomto směru dokonce ještě efektivnější než dvoulitrový turbodiesel, když v kombinovaném cyklu produkuje 147 až 152 gramů CO2 na kilometr jízdy.

Inovativní systém čištění spalin
Nový turbodiesel 2,2 l nedosahuje svých mimořádných výkonů na úkor životního prostředí.  Kromě příznivých hodnot spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů (viz výše) se pyšní rovněž nově vyvinutým systémem filtrování pevných částic. Ten pracuje s technologií, která dosud nebyla v osobním automobilu použita. Stávající filtry mění prachové částečky v CO2 prostřednictvím reakce s kyslíkem, která probíhá na povrchu katalytické vrstvy. Čas potřebný k regeneraci filtru tedy vyplýval z množství kyslíku na katalytické vrstvě. Jeho zvýšení, a tím i zkrácení doby regenerace, je možné dosáhnout například zvýšením teploty výfukových plynů, což však vede k nárůstu spotřeby paliva a v praxi se naráží také na problémy s tepelnou odolností keramického nosiče katalytické vrstvy.

Nový částicový filtr Mazdy předchází těmto komplikacím použitím speciálního keramického materiálu a zejména inovativní vnitřní strukturou keramického nosiče, která umožňuje průchod velkého množství kyslíku, potřebného k hoření prachových částic. Ve srovnání se stávajícími filtry vyžaduje tento nový systém poloviční počet regeneračních cyklů a samotná regenerace proběhne o třetinu rychleji. Pro majitele vozu Mazda6 s motorem MZR-CD 2,2 l to znamená bezstarostný provoz a nižší celkovou spotřebu paliva.

Kultivovaný chod
Nová vznětová motorizace MZR-CD 2,2 l není jen jedna z nejvýkonnějších, nejhospodárnějších   a nejčistších v daném segmentu – vyznačuje se také pozoruhodnou kultivovaností. Za tichý a klidný chod vděčí agregát zejména velmi tuhému bloku z lehkých hliníkových slitin, jehož horní a spodní část jsou spojeny v celkem osmnácti bodech. Tuhost této konstrukce do značné míry zabraňuje vzniku a šíření dunivého zvuku a ponechává konstruktérům volné ruce pro optimalizaci akustických vlastností pohonné jednotky při akceleraci. Na potlačení nežádoucího hluku a vibrací se podílí rovněž vyvažovací hřídel.

Kompaktní a lehká konstrukce
Od začátku bylo jasné, že co do rozměrů a hmotnosti se nový agregát MZR-CD 2,2 l nesmí zásadně vzdálit od turbodieselu MZR-CD 2,0 l, ačkoliv disponuje řadou nových technologií, jako je vyvažovací hřídel nebo ventilový rozvod DOHC. Vývojový tým proto přijal několik opatření, jejichž zásluhou narostla hmotnost nového motoru o pouhých šest kilogramů.

V porovnání s jednotkou MZR-CD 2,0 l je zdvih o 8 mm delší, nicméně celková délka ojnic se zkrátila, takže samotné zvýšení zdvihového objemu žádný nárůst hmotnosti nepřineslo. Přítomnost vyvažovacího hřídele zase konstruktéři vynahradili zeslabením bloku motoru (kdyby MZR-CD 2,2 l nebyl opatřen vyvažovací hřídelí, blok válců by musel být o 1,9 kg těžší než v případě MZR-CD 2,0 l a kliková hřídel by vážila o 1,3 kg více). Další redukce bylo dosaženo sjednocením skříně vyvažovací hřídele, skříně olejového čerpadla a olejového vedení do jedné struktury. Chladič oleje je vyroben z hliníku, což přineslo úsporu 0,6 kg, a další kilogram ušetřilo plastové víko ventilů.


Mazda6 – první Mazda se systémem monitorování mrtvého úhlu

Spolu s moderním vznětovým agregátem MZR-CD 2,2 l představuje Mazda také další novinku pro model Mazda6, tentokrát v oblasti aktivní bezpečnosti. Systém monitorování mrtvých úhlů je založen na dvojici širokopásmových radarů s pracovní frekvencí 24 GHz, umístěných na levé i pravé straně zadní části vozu. V rychlostech přes 60 km/h upozorní radary řidiče na přítomnost jiného vozidla v sousedním jízdním pruhu. Radary  pokrývají široký úhel na každé straně vozu a fungují naprosto spolehlivě i v nepříznivých klimatických podmínkách.

Upozornění na blížící se vozidlo
Radary jsou umístěny na obou stranách vozidla a jejich dosah činí přibližně 50 m. Pracují na principu mikrovln, které se odrážejí zpět od překážky – to může být jiný automobil, ale také menší vozidlo jako třeba motocykl. Součástí systému jsou rovněž výstražná světla, umístěná v patách obou A-sloupků. Nachází-li se v dosahu radarů jiné vozidlo, rozsvítí se indikátor na příslušné straně. Systém sleduje jízdní pruhy vlevo a vpravo, nereaguje na vozidla jedoucí ve stejném jízdním pruhu.

Varování před změnou jízdního pruhu
Světelný indikátor na A-sloupku se rozsvítí, jakmile se vozidlo v sousedním pruhu přiblíží na vzdálenost asi pěti sekund. Jede-li toto vozidlo vyšší rychlostí než Mazda6, indikátor zůstane rozsvícen, dokud nedojde k předjetí. Pokud řidič Mazdy6 aktivuje v takové situaci směrový ukazatel na tu stranu, odkud se blíží druhý vůz, indikátor se rozbliká a navíc se rozezní akustický výstražný signál

- Mazda -

Vytisknout

Diskuze: Mazda6 disponuje novým turbodieselem!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Panda 4x4 Glum Edition

Fiat predstavuje Pandu 4x4 Glam Edition

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud