Top ten od General Motors se nezastavila na nejlepších vozech. Koncern vypustil do světa další žebříček vozů, kterých si nejvíce cení. Tentokrát jde o ty nejlepší koncepty. Asi nebude divu, že prim hraje Chevrolet Volt
Asi nebude s podivem, že na prvním místě se umístil poměrně čerstvý koncept Chevroletu Volt. Do tohoto stroje vkládá celý koncern obrovskou horu nadějí na znovuvzkříšení, je to důležitý bod restrukturalizace výrobního programu. Kompaktní plug-in hybrid, tedy hybrid do zásuvky, se ukáže i v sériové verzi, tento koncept je jejím přímým předobrazem.
Koncept AUTOnomy je zajímavý především svojí naditostí technologiemi než potenciálem k výrobě. Řízení probíhá "po drátě", tedy bez přímé mechanické vazby. Vůz pohání vodíkový systém. Vše je potom zabezpečeno mnoha patenty,
Na třetím místě se umístil koncept Impact, jde přitom o přímého předchůdce či spíše o přímý předobraz vozu EV1, který se umístil i v minulém žebříčku nejlepších vozů. Je to koncept plně elektrického vozu. Považuje se za zakladatele linie, kterou nyní bude nést Chevrolet Volt.
Další z řady elektrických konceptů se umístil na čtvrtém místě. Jak už sám název Sunraycer napovídá, jde o solární vozidlo. GM si ho cení, protože ve své době porazil ostatní konkurenty v prvním závodě solárních vozidel.
Zajímavý koncept Vauxhall SRV ukazoval sportovní vůz své doby. I přes výšku pouhého metru dokázal pohodlně usadit čtyři cestující. Za jeho úchvatný design se zde právem umístil.
Experimental Opel GT, ot je název konceptu z roku 1965. Opel s ním objel všechny důležité autosalony své doby a všude sklidil úspěch. Bylo jen otázkou času, kdy se tento skvost dostane do výroby. Stalo se tak o 3 roky později.
Sedmé místo si uzmul Chevrolet XP-755 Mako Shark. Tohle auto s nezapamatovatelným názvem má zajímavou historii. Design byl jasný v tu chvíli, kdy Bill Mitchell, designer, vylovil z moře žraloka. Úchvatný koncept zkrátka musí mít svoji legendu.
Zajímavé koncepty Firebird series z let 1954, 1956 a 1958 ukazovaly možnou budoucnost sportovních aut poháněných turbínou. Poslední z konceptů měl kupříkladu takovou vychytávku, jakou bezpochyby je ovládání... no něčím, co by se dalo nazvat dobovým joystickem.
Deváté místo obsadil LeSabre, zajímavý koncept z roku 1951. Krom krásného designu můžeme obdivovat takovou srandu, jako například senzor deště. Pokud začalo pršet, střecha byla stažena a majitel pryč, vůz ji automaticky zatáhl. Motor potom uměl běžet jak na benzín, tak i na alkohol.
Poslední v tomto výběru, přitom asi nejdůležitější koncept je Buick Y Job. Proč nejdůležitější? Protože bez něj by možná žádné koncepty nebyly. Ano, tohle pravděpodobně byl první automobilový koncept.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.