Organizace Euro NCAP testuje auta na bezpečnost při nárazu v rychlosti 40 mil v hodině tedy 64 km/h. Německá zkušebna ADAC světu ukázala, proč by stálo za to dělat testy i při rychlostech o něco vyšších.
EuroNCAP si může připisovat obří zásluhu ve zvyšování bezpečnosti aut. Faktem je, že dnes jsou hvězdičky udělované touto nezávislou zkušebnou pro mnoho lidí dobrým důvodem proč si koupit nebo nekoupit ono auto.
Na druhou stranu tato renomovaná organizace zaspala dobu. Konstruktéři dnes vědí jak moc jsou tyto testy důležité a auta se snaží vyvíjet s důrazem na úspěch. Zlí jazykové dokonce tvrdí, že je bezpečnost naplánována prvoplánově na tento test, to už je snad ale příliš přehnaně řečeno.
Standardem je dnes dosažení maximálního počtu bodů a už to samo o sobě je paradoxem. Jaké je to pak maximum když ho lze nejen dosáhnout, ale v podstatě i překonat a jeho dosažení je dnes téměř povinností a nedosažení zase ostudou.
ADAC, německá zkušebna, kterou někteří viní z určité tendenčnosti (převrácení Dacie Logan, příšerné výsledky při crash-testu čínského auta Landwind, u obou případů se nakonec ukázalo, že auta nepostupovala podle regulí nebo jako v druhém případě použil ADAC auto určené pro čínský, méně náročný trh bez bezpečnostních výztuh), předvedla proč by Euro NCAP měl zavést testy i při vyšší rychlosti.
Renault Laguna, jeden z lídrů v oblasti bezpečnosti dle Euro NCAP, při nehodě v rychlosti 50 mil v hodině tedy 80 km/h, o 16 km/h vyšší rychlosti než ve standardním testu, dostal za úkol pojmout o polovinu větší energii, kterou při této rychlosti auto má.
Laguna, jak jistě všichni čekáte, nedopadla nejlépe. I přes pásy a airbag narazil řidičův hrudník do volantu. Vysoké riziko zranění hrozilo i v oblasti kolenou.
Také děti na zadních sedadlech v předpisových sedačkách by nedopadly nejlépe.
Jde zkrátka o jasný, stručný, ale zároveň výstižný signál EuroNCAPu, aby začal zkoušet auta i při vyšších rychlostech. Bezpečnost aut by zase o nějaký ten kus vzrostla a to je vždy jen dobře.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.