Motoristé jsou poslední dobou nepříjemně konfrontováni s krutou realitou, totiž enormně drahou ropou a z toho plynoucími rekordními cenami benzínu. Benzín v posledních dnech mírně klesá na ceně, je ale důvod k radosti?
Dnešní enormní cena ropy, barel ropy podle dnešních čísel stojí kolem 138 dolarů, má mnoho příčin. I přesto, že ceny na čerpacích stanicích klesají, není příliš důvodů k optimismu, cena ropy totiž roste ukrutným tempem.
Za poslední rok se cena ropy zdvojnásobila. Řidiče to samé zatím nepotkalo, protože do benzínu je započítáno mnohem více položek než jen ropa. Kromě daní, které tvoří přibližně polovinu ceny, jde o zpracování v rafineriích a aditiva plus samozřejmě marže obchodníků.
Cena u nás tolik nestoupá především z toho důvodu, že česká měna vůči té americké silně posiluje. To tedy znamená, že pokud se před rokem obchodovala ropa za přibližně 70 dolarů a dnes je to kolem 140 dolarů za barel, v přepočtu na koruny to před rokem bylo 1450 korun za barel, dnes to je asi 2030 korun. Jakkoliv to stále nezní příliš příjemně, stále to není dvojnásobek jako v dolarech.
Oslabující dolar je ale na druhé straně bludným kruhem celého problému. Právě slabý dolar je jedním z motorů ohromujícího vzestupu ceny této suroviny, neboť ropa se obchoduje jen v dolarech a jeho klesající hodnota znamená, že těžařské společnosti by dostaly za stejné množství ropy méně reálných peněz. To je tedy kompenzováno vzestupem cen.
Bludný kruh uzavírá to, že drahá ropa poškozuje americkou ekonomiku (stačí zůstat u aut - americké koncerny mají velké těžkosti z nezájmu o tradiční modely a musejí uzavírat továrny a přeskupovat výrobu) a slabá ekonomika zase oslabuje dolar. Na USA, kde nevyrovnávají plovoucí kursy měn vysokou cenu jako u nás, dopadá drahá ropě nejtvrději.
Dalším tahounem cen jsou spekulace. Sám OPEC už přiznal, že cena ropy se mu vymkla kontrole a zvyšování těžby kýžený efekt snížení ceny nepřinese, protože vzestup ceny v tomto případě již netvoří klasické tržní principy, tedy poptávka a nabídka, ale spekulace. Problémem také je, že v průběhu burzovní krize v USA se mnoho spekulantů s akciemi přesunulo ke komoditám, tedy obchodu se surovinami a jiným zbožím. Podobně jako ropa trhá rekordy i zlato.
Máme se tedy radovat ze současného snížení cen benzínu? Příliš ne. Pro nás, motoristy, jde samozřejmě o pozitivní zprávu, na druhou stranu je to způsobeno jen pro dovoz příznivým kursem dolaru, nikoliv snižující se cenou surovin, jak bychom si asi všichni přáli více.
A prognóza? Z úst těch nejpovolanějších se dozvídáme velmi rozporuplné informace. Někteří soudí, že ropa je silně nadhodnocena a musí tedy zákonitě zlevnit, jiní zase tvrdí, že je možné, že se cena zanedlouho dotkne další bájné hranice a to dvou set dolarů za barel.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).