Bude zemní plyn pohon budoucnosti?

Martin Juřička, 24. června 2008, 20:39 Google+

Po neustálém zdražování ropy a následně z nich produktů benzinu a nafty se neustále přetřásají otázky jiného alternativního zdroje pro automobily. Jak bude vypadat budoucnost zemního plynu jako pohonné hmoty pro automobily?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pumpa

Pumpa | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Tak jak se neustále zdražuje benzin a nafta, čili produkty ropy, jsou na pořadu dne alternativní zdroje energie, které by tyto komodity nahradily. Je si nutné uvědomit, že automobilová doprava bude s největší pravděpodobností fungovat i v daleké budoucnosti. Naše současná situace je ovšem doslova tristní z hlediska koncových uživatelů. Alternativní pohony, které by mohly nahradit ropu jsou pro automobilový průmysl zejména sluneční energie, elektrická energie, vodíkové pohony nebo zemní plyn (CNG je zkratka anglického názvu pro stlačený zemní plyn - Compressed Natural Gas).

Automobilky se snaží co nejříve adaptovat a budou postupně na tuto změnu automobilového průmyslu reagovat. Na českém trhu již prodávají osobní či malé užitkové vozy na CNG v tovární úpravě automobilky Opel, Fiat (včetně Iveca), Citroen, Volkswagen a Renault. Lze dokonce sehnat i českou variantu v podobě Škody Octavie Combi 1.6 CNG. V Německu vyjde přibližně na 520 tisíc korun. Pokud někdo nemá auto na CNG přímo od výrobce, může vyhledat jednu z firem, které nabízí individuální přestavbu vozu na toto palivo. Změna vyjde na zhruba 60 tisíc korun a kvůli ztrátě záruky se vyplatí zejména u starších vozů.

Co se týče ceny, tak tak je velmi individuální dle každé čerpacíé stanice v ČR. Obecně platí že přibližne 1 m3 CNG = 1 litr benzinu. Cena za 1 kg plynu je 20 - 25,- Kč nebo za  1 m3 = 15 - 20,- Kč.  Např. spotřeba u motoru 1.4 přestavěného z benzinové verze na plyn: spotřeba CNG (město/ mimo město /kombinace) 8,7/5,3/6,6 m3/100 km, spotřeba benzinu (město/ mimoměsto/ kombinace) 8,9/5,3/6,5 l/100 km.


VÝHODY

Zemní plyn může být užíván jako motorové palivo v klasických spalovacích motorech, benzínových nebo přímo plynových. Pro využívání zemního plynu ve vozidlech slouží speciální zásobník plynu a vstřikovací systém. Zemní plyn lze využívat jednak ve formě stlačeného plynu - CNG (tlak 200 barů), tak ve zkapalněné formě - LNG (při teplotě -162°C). CNG verze je v současnosti častější variantou. Vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla na kapalná paliva. A to nejen oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, uhličitého, pevných částic, ale také i karcinogenních látek – polyaromatických uhlovodíků, aldehydů, aromátů včetně benzenu. 
 

NEVÝHODY

Nedostatečná infrastruktura - každé alternativní palivo, které se snaží konkurovat tradičním pohonným hmotám, trpí neexistencí dostatečné infrastruktury potřebné k rozšíření jeho užití. Zejména se jedná o problém menšího počtu plnících stanic.

Vyšší náklady
a) Vyšší náklady na vozidlo :
     - přestavby vozidel na plyn zvyšují cenu vozidla vzhledem k investici
    na pořízení (schválení) plynové zástavby do vozidla,
     - sériově vyráběné plynové vozy jsou dražší
    (menší počty kusů, individuelní výroba)
b) Vyšší náklady na plnící stanice, na díly plynových zástaveb

Zhoršení stávajícího komfortu
-
Nutnost pravidelných kontrol plynových zástaveb
- Zmenšení zavazadlového prostoru nebo užitného prostoru o prostor, který zabírá tlaková nádrž.

Provozní nevýhody
- Zvýšení celkové hmotnosti automobilu a tím snížení povolené hmotnosti užitečné v důsledku
- Instalace tlakové nádrže na plyn.
- Zpřísněná bezpečnostní opatření (garážování, opravy ...)
- Snížení výkonu motoru (o cca 5–10 %) u přestavovaných vozidel
- Menší dojezd CNG vozidel oproti klasickým palivům (osobní automobil dodatečně upravený na provoz na zemní plyn – 200–250 km).

Jak dopadne celosvětová diskuze o ceně ropy mezi státy, které ji vyrábí a které ji odkupují asi v současnosti nikdo neuhodne. Pravdou však zůstává, že na to aby jsme ujeli byť jen jediný kilometr musíme stále více a více investovat do pohonných hmot a kde bude hranice mezi požitkem z jízdy a pudem finanční sebezáchovy se dozvíme až v budoucnu...

Vytisknout

Diskuze: Bude zemní plyn pohon budoucnosti?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Mazda

-15 %, to je plán Mazdy na snížení spotřeby

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud