Po neustálém zdražování ropy a následně z nich produktů benzinu a nafty se neustále přetřásají otázky jiného alternativního zdroje pro automobily. Jak bude vypadat budoucnost zemního plynu jako pohonné hmoty pro automobily?
Tak jak se neustále zdražuje benzin a nafta, čili produkty ropy, jsou na pořadu dne alternativní zdroje energie, které by tyto komodity nahradily. Je si nutné uvědomit, že automobilová doprava bude s největší pravděpodobností fungovat i v daleké budoucnosti. Naše současná situace je ovšem doslova tristní z hlediska koncových uživatelů. Alternativní pohony, které by mohly nahradit ropu jsou pro automobilový průmysl zejména sluneční energie, elektrická energie, vodíkové pohony nebo zemní plyn (CNG je zkratka anglického názvu pro stlačený zemní plyn - Compressed Natural Gas). Automobilky se snaží co nejříve adaptovat a budou postupně na tuto změnu automobilového průmyslu reagovat. Na českém trhu již prodávají osobní či malé užitkové vozy na CNG v tovární úpravě automobilky Opel, Fiat (včetně Iveca), Citroen, Volkswagen a Renault. Lze dokonce sehnat i českou variantu v podobě Škody Octavie Combi 1.6 CNG. V Německu vyjde přibližně na 520 tisíc korun. Pokud někdo nemá auto na CNG přímo od výrobce, může vyhledat jednu z firem, které nabízí individuální přestavbu vozu na toto palivo. Změna vyjde na zhruba 60 tisíc korun a kvůli ztrátě záruky se vyplatí zejména u starších vozů. Co se týče ceny, tak tak je velmi individuální dle každé čerpacíé stanice v ČR. Obecně platí že přibližne 1 m3 CNG = 1 litr benzinu. Cena za 1 kg plynu je 20 - 25,- Kč nebo za 1 m3 = 15 - 20,- Kč. Např. spotřeba u motoru 1.4 přestavěného z benzinové verze na plyn: spotřeba CNG (město/ mimo město /kombinace) 8,7/5,3/6,6 m3/100 km, spotřeba benzinu (město/ mimoměsto/ kombinace) 8,9/5,3/6,5 l/100 km. VÝHODY Zemní plyn může být užíván jako motorové palivo v klasických spalovacích motorech, benzínových nebo přímo plynových. Pro využívání zemního plynu ve vozidlech slouží speciální zásobník plynu a vstřikovací systém. Zemní plyn lze využívat jednak ve formě stlačeného plynu - CNG (tlak 200 barů), tak ve zkapalněné formě - LNG (při teplotě -162°C). CNG verze je v současnosti častější variantou. Vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla na kapalná paliva. A to nejen oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, uhličitého, pevných částic, ale také i karcinogenních látek – polyaromatických uhlovodíků, aldehydů, aromátů včetně benzenu. NEVÝHODY Nedostatečná infrastruktura - každé alternativní palivo, které se snaží konkurovat tradičním pohonným hmotám, trpí neexistencí dostatečné infrastruktury potřebné k rozšíření jeho užití. Zejména se jedná o problém menšího počtu plnících stanic.
Vyšší náklady a) Vyšší náklady na vozidlo : - přestavby vozidel na plyn zvyšují cenu vozidla vzhledem k investici na pořízení (schválení) plynové zástavby do vozidla, - sériově vyráběné plynové vozy jsou dražší (menší počty kusů, individuelní výroba) b) Vyšší náklady na plnící stanice, na díly plynových zástaveb Zhoršení stávajícího komfortu - Nutnost pravidelných kontrol plynových zástaveb - Zmenšení zavazadlového prostoru nebo užitného prostoru o prostor, který zabírá tlaková nádrž. Provozní nevýhody - Zvýšení celkové hmotnosti automobilu a tím snížení povolené hmotnosti užitečné v důsledku - Instalace tlakové nádrže na plyn. - Zpřísněná bezpečnostní opatření (garážování, opravy ...) - Snížení výkonu motoru (o cca 5–10 %) u přestavovaných vozidel - Menší dojezd CNG vozidel oproti klasickým palivům (osobní automobil dodatečně upravený na provoz na zemní plyn – 200–250 km). Jak dopadne celosvětová diskuze o ceně ropy mezi státy, které ji vyrábí a které ji odkupují asi v současnosti nikdo neuhodne. Pravdou však zůstává, že na to aby jsme ujeli byť jen jediný kilometr musíme stále více a více investovat do pohonných hmot a kde bude hranice mezi požitkem z jízdy a pudem finanční sebezáchovy se dozvíme až v budoucnu...
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).