Poslední dobou mám pocit, že bakterie jsou všemocné. Dle zahraničních serverů vědci pilně pracují na tom, aby bakterie dokázaly likvidovat biologické odpady a přemeňovat je ve vysoce ekologickou ropu.
O výrobě ropy pomocí bakterií toho zatím na veřejnost neproniklo příliš, přesto alespoň něco.
K výrobě má být použit kmen známé bakterie Escherichia coli, kterému se modifikuje DNA. Při trávení proto nebude produkovat mastné kyseliny, ale čistou ropu.
Idea je tedy taková, že tyto breberky pustíme na téměř libovolnou biomasu, ať už půjde o rostliny k tomu přímo pěstované, nebo (a to v době potravinové krize třetího světa spíše) na biologický odpad a tankovat budeme již jen ropu. Tak snadné to ale samozřejmě není.
Produkce by také měla být ekologicky příkladná, bakterie spotřebují více CO2 na výrobu určitého množství ropy, než se poté vyprodukuje jejím spálením.
Vše je ve fázi výzkumu, mnoho vědcům se například nelíbí využití bakterií s takto modifikovanou DNA, už kvůli tomu, že e. coli může být pro člověka nebezpečná, ačkoliv žije jako symbiotická ve střevech. Některé kmeny způsobují například průjmová onemocnění.
Mně osobně také není jasné jakým způsobem mohou bakterie produkovat ropu, protože ta je směsí mnoha různých látek ve velice různém poměru. Ale na to ať už si vědci přijdou sami, já budu rád když budu mít o čem psát.
Způsobů výroby všech možných pohonných hmot budoucnosti už bychom měli dost. Teď ještě aby se nějaká z nich konečně snesla z budoucnosti do současnosti...
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.